سمنان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: پیكر مرحوم باقر پورذاتی از كاركنان آموزش دانشگاه علوم پزشكی ایران به منظور آموزش دانشجویان پزشكی به این دانشگاه اهدا شد.

به گزارش ایرنا، نوید دانایی عصر یكشنبه در آیین قدردانی از خانواده كالبد اهدایی مرحوم پورذاتی به دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان در سالن حكیم جرجانی این دانشگاه بیان كرد: برای این خیر نیكوكار كه از سال های گذشته داوطلبانه و با انگیزه و عشق بسیار برای خدمت به هم نوعان و كمك به پیشرفت علم پزشكی كالبد خود را با تصمیم قبلی در اختیار عرصه آموزش قرار داده است، از درگاه خداوند طلب آموزش و درجات رفیع در بهشت برین را داریم.
وی ضمن قدردانی از خانواده این مرحوم و همراهی آنان در این اقدام خداپسندانه، بیان داشت: این اقدام خداپسندانه حاصل تفكر و اندیشه‌ ای فراتر از زمان است و برای ما نیز درس بزرگ زندگی و انسانیت است.
دانایی با اشاره به اهمیت علم پزشكی و جایگاه اهداء در اسلام به عنوان باقیات صالحات گفت: اهدای كالبد مرحوم پورذاتی به دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان منشاء خیر و بركت و كمك موثری در پیشرفت و گسترش دروازه های آموزش و پژوهش به سوی حرفه مقدس پزشكی است و چه بسیار متخصصان و جراحان بزرگی كه در این رهگذر و با فراگیری و آموزش بهتر موجب كاهش درد و آلام بیماران خواهند شد.
وی افزود: حاصل این فكر بزرگ نه تنها در سرای فانی بلكه در جهان باقی نیز مایه تعالی روح و مراتب انسان اهداء كننده خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان تصریح كرد: شروع علم پزشكی از سالن تشریح آغاز می شود و دانشجوی پزشكی نخستین مساله ای كه در سالن تشریح فرا می گیرد، درس توحید و خداشناسی است.
وی افزود: هنگامی كه یك دانشجوی پزشكی برای نخستین بار و از نزدیك با تشریح كالبد یك انسان به خلق سیستم پیچیده و منظم بدن پی می برد و با نحوه كاركرد سلسله اعصاب و چگونگی كاركرد قلب و عروق و سایر اعضاء و جوارح انسانی آشنا می‌شود، در مقابل قدرت و عظمت پروردگار سر تسلیم فرود می آورد.
دانایی اظهار كرد: یكی از معضل های جدی دانشگاه‌ های علوم پزشكی در كشور كمبود جسد برای سالن تشریح در راستای آموزش دانشجویان رشته پزشكی است و از این لحاظ اقدام خیرخواهانه باقر پورذاتی كه با رضایت قلبی و با اراده شخصی صورت گرفته است، بسیار ارزشمند و حاكی از آگاهی و بینش عمیق و آینده نگری وی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان گفت: خط فكری و پایه گذاری فرهنگ اهدای جسد به دانشگاه ‌های علوم پزشكی كه از سوی پروفسور غلامرضا حسن زاده صورت گرفته است حركت خلاقانه و شایسته ای است كه باید در راستای ترویج این خط فكری در جامعه اقدام های موثری از سوی رسانه ها انجام شود.
به گزارش ایرنا، این آیین با حضور پروفسور حسن زاده استاد دانشگاه و پایه گذار اهداء كالبد به دانشگاه های علوم پزشكی و خانواده مرحوم پورذاتی اهداكننده كالبد به دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان برگزار شد.
پیكر باقر پورذاتی طبق وصیت قبلی و با موافقت همسر و فرزندان وی و با تلاش و همت دكتر حسن زاده استاد دانشگاه و مسئولان دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان با هدف كمك به پیشرفت علم پزشكی و فرآیند آموزش دانشجویان این حرفه، به دانشگاه علوم پزشكی علوم پزشكی استان سمنان اهدا شد.
اهدای لوح تقدیر به همسر و فرزندان خانواده پورذاتی، پخش كلیپ زندگینامه و قرائت زندگینامه توسط نوه این مرحوم از دیگر برنامه های این آیین بود.
7342م/7408