نیویورك - ایرنا - روزنامه نگار و منتقد آمریكایی معتقد است، 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا از تاكتیك 'تله سرخ' یعنی بزرگنمایی خطر 'سوسیالیسم' و 'كمونیسم'، برای ایجاد ترس و تفرقه در میان آمریكایی ها استفاده می كند.

'جف كوهن' این مطلب را روز دوشنبه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه دلیل ادعای چندباره ترامپ مبنی بر اینكه آمریكا سوسیالیسم نخواهد شد، چیست، مطرح كرد.
وی نفوذ فزاینده رادیكال های جوان در كنگره و 'برنی سندرز' را عامل نگرانی جناح سرمایه داری از دو حزب این كشور دانست و گفت: به همین دلیل ترامپ ادعا می كند كه ایالات متحده مورد تهدید سوسیالیسم است.
كوهن با بیان اینكه هدف ترامپ، پاسخ به سندرز است، افزود: سندرز كه یكی از محبوب ترین سیاستمداران در كشور است و همچنین ' الكساندرا اوكازیو كورتز' چهره جوان و جدید كنگره كه یك چهره رسانه ای است و طرفداران زیادی در فضای مجازی دارد، خود را سوسیالیست یا سوسیال دمكرات می خواند.
استاد كالج ایتاكا در نیویورك تاكید كرد: این دو شخص دارای محبوبیت زیادی بوده و بویژه در میان رای دهندگان جوان محبوب هستند. در مقابل، نخبگان قدیمی دمكرات و ترامپ به شدت از نفوذ آنها هراس دارند
كوهن یادآور شد: اگر به گذشته بنگریم، در طول تاریخ ایالات متحده، جنبش هایی كه كشور ما را تعالی بخشیده اند (مانند جنبش حقوق مدنی و جنبش حقوق كارگری) توسط عناصر قدرتمند، برچسب 'سوسیالیست' یا 'كمونیست' خورده یا متهم به 'تاثیر گرفتن از خارج' شده اند.
وی ادامه داد: رای دهندگان غیرجوان و رای دهندگانی كه كمتر آموزش دانشگاهی دارند، اساسا با ترس از 'سوسیالیست' یا 'كمونیست' بزرگ شده و به آنها گفته شده كه مورد حمله این ایده ها قرار می گیرند و باید با آن مقابله كنند. ترامپ از این تاكتیك قدیمی برای ایجاد ترس و تفرقه افكنی استفاده می كند. ما در آمریكا به این تاكتیك 'تله سرخ' (red-baiting) می گوییم.
این روزنامه نگار آمریكایی اضافه كرد: زمانی كه ایالات متحده در سال 1332 در ایران دخالت كرد و با مداخله امپریالیستی خود روند اصلاحات، دمكراسی و حاكمیت ایران را بر هم زد، از بهانه مبارزه با كمونیسم برای توجیه اقدام خود استفاده كرد.

** اتفاق نظر دمكرات ها بر ضدیت با ترامپ
كوهن كه بنیانگذار نهاد عدالت و دقت در گزارش (FAIR)، یك گروه مراقبتی رسانه ای در آمریكاست، ادامه داد: شكافی در داخل حزب دمكرات، بین دمكرات های مترقی و طرفدار صلح و جناح حامی شركت های سرمایه داری به وجود آمده است. این شكافی است میان جوانان و پیرهای حزب اما امیدوارم كه این جریان جوان بتواند وضع حزب دمكرات را بهبود ببخشد.
وی اضافه كرد: جنبش های اجتماعی دمكراتیك كه از این جریان پشتیبانی می كند، تاثیرگذار خواهد بود. بسیاری از فعالان جوان در حزب دموكرات اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی و سكولار می خواهند وضعیت داخلی كشور ما عادلانه تر شده و مساوات برقرار شود. آنها خواستار سیاست های صلح جویانه و كاهش نظامی گری در سیاست خارجی هستند.
این روزنامه نگار آمریكایی، رویارویی با ترامپ را به دلیل اینكه سیاستمداری مكار است، دشوار دانست و اظهار كرد: او یك رهبر سیاسی است كه از ابزار نفرت پراكنی، ارعاب و نژادپرستی به خوبی بهره می برد هرچند كه بسیاری از سیاستمداران جهان هم انجام می دهند.
كوهن گفت: با وجود این، به اعتقاد دمكرات ها، ترامپ یك رئیس جمهوری خطرناك و تهدیدی برای ارزش های بشردوستانه است. برای همین من فكر می كنم كه در نهایت، دمكرات ها بر سر حمایت از یك نامزد ریاست جمهوری اجماع خواهند كرد تا در برابر ترامپ متحد به كارزار وارد شوند.
وی افزود: آمریكا دارای سنت افتخار آمیزی از اصلاحات و همین طور پذیرش تكثر نژادی و مذهبی است. ترامپ به بعضی از این سنت ها حمله كرده كه نمونه آن ممنوع كردن ورود مهاجران از كشورهای مسلمان به خاك آمریكاست.

** مشكل درون حزبی سندرز
بنیانگذار نهاد عدالت و دقت در گزارش با بیان اینكه برنی سندرز در میان بسیاری از دمكرات ها و مستقل ها محبوب است، ادامه داد: او همیشه برای عدالت اقتصادی در ایالات متحده و برای صلح و دیپلماسی در خارج از كشور مبارزه كرده است.
كوهن اضافه كرد: اما بخش عمده ای از رهبری حزب دمكرات، متحد با شركت های قدرتمند اقتصادی و سیاسی است و آنها از طرح های مورد نظر سندرز برای تقسیم عادلانه ثروت و درآمد در كشور ناراضی هستند. رهبران اصلی دمكرات ها بی تردید هر نامزد دیگر دمكراتی را بر سندرز ترجیح می دهد.
وی با تاكید بر اینكه سندرز توان این را دارد كه بخش مهمی از آرای پایگاه اجتماعی ترامپ را جذب كند، گفت: اخیرا یك فیلم مستند ساخته ام به اسم 'كودتای شركت ها'. در قالب این اثر، تیم خبری ما به ایالت اوهایو رفت و با افراد سفید پوست بیكار در اوهایو كه به ترامپ رای داده بودند مصاحبه كرد. دریافتیم كه تعدادی از كسانی كه به ترامپ رای داده بودند، دیدگاه بسیار مثبتی به سندرز دارند.
این فعال رسانه ای آمریكا اضافه كرد: از دیگر یافته های جالب ما این بود كه تعدادی از كسانی كه در سال های 2008 و 2012 به 'باراك اوباما' رای دادند، در انتخابات اولیه دمكرات های اوهایو (درون حزبی) به سندرز رای دادند و هیلاری كلینتون را انتخاب نكردند.
كوهن یادآور شد: سپس در ماه نوامبر سال 2016 رای همان افراد به ترامپ تبدیل شده بود. معتقدم بسیاری از این رای دهندگان در سال 2020 سندرز را به ترامپ ترجیح خواهند داد.
اروپام ** م.ع ** 1429 ** 1071