همدان- ایرنا- فرماندار تویسركان گفت: با اجرای طرح های آبخیز داری در منطقه «كنجوران» این شهرستان آب قنوات، چشمه ها و چاه های پایین دست این منطقه پُر شدند.

حبیب مومیوند شامگاه یكشنبه در جریان بازدید مسئولان و مدیركل منابع طبیعی استان همدان از طرح های آبخیزداری كنجوران تویسركان اظهار داشت: طرح آبخیزداری این منطقه در سطح چهار هزار و 100هكتار و با حجم سه هزار متر مكعب عملیات سنگی ملاتی و سازه ای عملیاتی شد.
وی اضافه كرد: اجرای طرح های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در سالجاری آغاز و 110 میلیارد ریال به این شهرستان تخصیص داده شده است.
فرماندار تویسركان مهمترین هدف آبخیزداری را حفظ آب و خاك دانست و افزود: مهمترین راه برای عبور از بحران كم آبی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است.
مومیوند بیان كرد: برای حفظ آب و خاك باید طرح های آبخیزداری رونق و توسعه یابد بنابراین آب و خاك را باید به معنای واقعی حفظ كرده و امید و سرسبزی را به مردم هدیه داد.
وی اضافه كرد: ظرفیت سدسازی در تویسركان وجود ندارد و باید كارهای آبخیزداری كه اهمیت بالایی از سدسازی دارد با جدیت دنبال شود تا مردم رشد و رونق كشاورزی را با كارهای آبخیزداری ببینند.
فرماندار تویسركان گفت: هفته منابع طبیعی امسال 400 هزار اصله نهال رایگان در بین مردم توزیع و غرس و 2 هزار و 200 اصله نهال گردو و بادام در بین مردم ساكن در حوالی حوزه آبخیز كنجوران توزیع شد.
مومیوند ادامه داد: نقش رسانه ها، سمن ها و تشكل های مردم نهاد در شتاب دهی به طرحهای منابع طبیعی و فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی پر رنگ است.
وی گفت: طرح های منابع طبیعی حیاتی و زیر ساختی است و در صورت حفظ منابع طبیعی، خاك زراعی هم به خوبی حفظ شده و به دنبال آن زراعت و كشاورزی توسعه می یابد.
وسعت اراضی ملی استان همدان بیش از 905 هزار هكتار اعلام می شود كه نزدیك به نیمی از مساحت این استان را شامل می شود.
پانزدهم اسفند در تقویم ملی كشور به عنوان روز ملی درختكاری و نخستین روز هفته منابع طبیعی نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی انتخاب شده است.
7526/