تهران- ایرنا- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو خواستار رفع ممنوعیت «ثبت سفارش بدون انتقال ارز» برای قطعه‌سازان به منظور دور زدن تحریم‌ها و تامین نیاز داخلی تولیدكنندگان شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مازیار بیگلو» روز دوشنبه در نشست خبری كه در محل این انجمن برگزار شد، افزود: در شرایط كنونی این مسئله به مثابه نوعی تحریم و محدودیت داخلی است، زیرا بانك مركزی اجبار كرده كه ثبت سفارش ها از كانال بانك هایی انجام شود كه مشمول تحریم ها هستند.
به گفته این مقام صنفی، قطعه سازان در تحریم‌های سال‌های 90 و 91 موفق شده بودند با استفاده از روش «واردات بدون انتقال ارز» تحریم ها را پشت سر بگذارد و این موضوع به عنوان یكی از مسائل مدنظر در سال 98 پیگیری خواهد شد.
وی خاطر نشان كرد: افزایش خودكفایی و افزایش شمارگان تولید دو هدف دیگری است كه در سال 98 از سوی قطعه‌سازان پیگیری می‌شود كه در غیر این صورت در عمل مدیریت قیمت‌ها اتفاق نخواهد افتاد.
بیگلو در توصییف شرایط حاكم بر صنعت قطعه سازی در سال 97 اظهار داشت: امسال سال بسیار سختی برای این صنعت بود؛ افزایش قیمت ارز و اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریكا شرایط نابسامانی را در تامین مواد اولیه قطعه سازان ایجاد كرد كه در نتیجه تیراژ تولید خودرو كاهش یافت و به دنبال آن مشكل تامین نقدینگی قطعه سازان پیش آمد.

** 15 درصد نقدینگی درخواستی تا هفته آینده تامین می شود
این مسئول صنفی در صنعت قطعه سازی بیان داشت: تا امروز بیش از 75 جلسه با حضور اعضای این انجمن با مسئولانی از وزارت صنعت، شورای تامین استان ها، وزارت كشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت دادگستری و نهادهای امنیتی برای رفع مشكلات قطعه سازان برگزار شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو خاطرنشان كرد: تمركز اصلی این انجمن بر 2 موضوع تامین نقدینگی و تعدیل قیمت قطعات است تا بتوانیم تیراژ تولید را حفظ كنیم.
وی اظهار داشت: پیگیری این 2 موضوع از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شد، اما در دی ماه به نتیجه رسید كه با مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار قطعه سازان و خودروسازان قرار بگیرد.
بیگلو افزود: چهار هزار میلیارد تومان از این نقدینگی به صورت ریالی است كه تاكنون 85 درصد آن به دست قطعه سازان رسیده و بقیه آن تا یك هفته آینده واریز می شود.
وی ادامه داد: هفت هزار میلیارد تومان نیز قرار است در قالب تسهیلات ارزی و به میزان 844 میلیون یورو در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد، اما تاكنون به نتیجه نرسیده است.
این مقام صنفی درخصوص افزایش قیمت ها نیز گفت: مطابق مدارك و مستندات موجود، افزایش قیمت خودرو محرز بود، اما نوك تیز پیكان این هجمه از سوی برخی رسانه ها بویژه صدا و سیما به سمت خودروسازان و قطعه سازان نشانه گرفته شد كه خود مصرف كننده مواد اولیه اند.
وی با بیان اینكه همه این مباحث منجر به از دست رفتن زمان شد، ادامه داد: در نتیجه كاری كه باید تا مرداد ماه به سرانجام می رسید، با تاخیر در دی و بهمن اتفاق افتاد و افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار و به وجود آمدن برخی رانت ها و فسادها را شاهد بودیم.
بیگلو خاطرنشان كرد: در چنین شرایطی تعیین قیمت خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار - طبق تجربه موفقی كه در دهه 70 داشتیم- پیشنهاد شد اما با تاخیر اجرایی شد و شاهد بودیم در 2 هفته گذشته با همین شیوه قیمتگذاری توانستیم بازار قیمت برخی خودروها را تا پنج میلیون تومان كاهش دهیم.
وی بیان داشت: با اعلام پرداخت چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به خودروسازان و قطعه سازان، در چند هفته موفق به افزایش تیراژ تولید شدیم و این در حالی بود كه قطعه سازان حجم زیادی از قطعاتشان در گمرك باقی مانده بود و توان مالی برای ترخیص آنها نداشتند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو خاطرنشان كرد: برای پرداخت این مبالغ به قطعه سازان، كمیته ای متشكل از مسئولان این انجمن، همچنین نمایندگان خودروسازان و 2 نهاد نظارتی تشكیل و پس از تهیه فهرست اولیه، اسامی به وزارت صنعت ارسال و نهایی شد؛ بر این اساس اطمینان داده می شود كه در حق هیچ قطعه سازی اجحاف نشده است.
وی یادآور شد: در برخی موارد راكد بودن حساب قطعه سازان یا مشكلات مالیاتی آنها سبب شد تا دریافت مطالباتشان با مشكل مواجه شود اما تاكنون 700 قطعه ساز از محل چهار هزار میلیارد تومان یاد شده مطالبات خود را دریافت كرده اند.

** امكان بروز مشكل در بازار لوازم یدكی در ماه های آینده
وی در ادامه در پاسخ به ایرنا تاكید كرد: اگر بانك مركزی برای پرداخت سایر مطالبات قطعه سازان بویژه مطالبات ارزی همكاری نكند، این صنعت پس از چند ماه دوباره وارد بحران می شود.
این مقام صنفی گفت: بانك مركزی برای پرداخت 844 میلیون یورو مطالبات ارزی قطعه سازان، مبنای محاسبه نرخ ارز را نرخ های اعلامی در روز پرداخت در سامانه سنا قرار داده اما پس از 9 ماه در زمان تسویه به نرخ روز مطالبه می كند و به این ترتیب همه ریسك تولید و فعالیت را به صنعتگران منتقل می كند كه این موضوع از سوی انجمن پذیرفته نشده است.
بیگلو گفت: پیشنهاد انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو دریافت معادل ریالی این ارز است تا قطعه سازان، خودروسازان و مشتریان متضرر نشوند.
وی تاكید كرد: كل مصرف ارز این صنعت 20 درصد است، و ارز به تنهایی برای ما مشكل ساز نیست؛ بلكه مشكل آنجاست كه قیمت مواد اولیه داخلی را برپایه ارز از ما طلب می كنند و این اشتباه است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به پیشنهاد این انجمن برای دریافت مواد اولیه داخلی به قیمت ارز یارانه ای برای قطعه سازان اشاره كرد، اما گفت: این پیشنهاد مورد استقبال قرار نگرفت؛ این در حالیست كه قیمت آلومینیوم، مس، فولاد، مواد پتروشیمی و غیره با افزایش چند برابری مواجه شده اند.

** استقبال از همكاری با نظامی ها
وی در ادامه از همكاری خودروسازان و قطعه سازان با نهادهای نظامی استقبال كرد، اما گفت كه اختلافات مبنایی در تولیدات این 2 گروه وجود دارد.
بیگلو افزود: خودروسازی و قطعه سازی مشكلات سخت افزاری ندارند، بلكه آنچه برای آنها استراتژیك و مهم است بحث نرم افزاری و بطور ویژه صنایع الكترونیك و پیشرفته (High Tech) است و از اینكه صنایع دفاعی در این موارد به یاری مان بشتابند استقبال می كنیم.
وی خاطرنشان كرد: مشكل اصلی قطعه سازی در تامین مواد اولیه ای است كه در داخل تولید نمی شوند و نبود آنها بر تولید همه خودروها تاثیرگذار است؛ 20 تا 30 درصد مواد اولیه یاد شده از خارج وارد می شوند و اگر نتوانیم به تامین آنها بپردازیم، تولید خودرو با توقف مواجه می شود.
اقتصام 3065**2078**2025