به گزارش ايرنا «آرش آقايي فر» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نبود استاندارد خاص براي تعميرات ترانس هاي شبكه برق باعث شده تا بيشتر ترانس هايي كه مورد تعمير قرار مي گيرد، در زمان كوتاهي مجدد درگير حادثه شوند.
وي با بيان اين كه هم اكنون بيش از 700 هزار انواع ترانس در شبكه توزيع كشور مورد استفاده قرار مي گيرد، يادآور شد: براساس آمارها، حدود يك سوم اين ترانس ها فرسوده شده و نيازمند تعويض هستند.
آقايي فر ادامه داد: با توجه به اينكه هزينه هاي خريد ترانس نسبت به سال گذشته 2.6 برابر افزايش پيدا كرده است، صنعت برق براي تعويض همه ترانس هاي معيوب، نيازمند هشت هزار ميليارد تومان اعتبار است.
عضو سنديكاي صنعت برق اظهار داشت: صنعت برق توان اختصاص اعتبار هشت هزار ميليارد تومان براي خريد ترانس هاي جديد را ندارد؛ از اين رو، بايد ديدگاه هاي بهره برداري ترانس به ويژه در بخش توزيع به سمت علمي تر شدن تغيير كند.
آقايي فر گفت: اكنون بهره برداري و تعميرات در شبكه برق به شيوه بهره برداري از تجهيزات تا زمان خرابي (Run-To-Failure) انجام مي شود كه در اين روش تاسيسات برق (به ويژه ترانس هاي هوايي بخش توزيع) همانند يك لامپ روشنايي تا زماني كه خراب نشده يا نسوخته باشد، بدون تعميرات دوره اي و بازرسي هاي فني، مورد استفاده قرار مي گيرد.
وب با بيان اينكه اين ديدگاه نيازمند تغيير است، اضافه كرد: لازم است شركت هاي توزيع نيروي برق به راهكارهايي همانند سرويس و نگهداري مناسب، پايش وضعيت و در نهايت تعمير و بهينه سازي ترانسفورماتورهاي توزيع روي آورند. اين به معناي خروج از استراتژي تعمير و نگهداري و اتخاذ استراتژي هايي مانند سرويس و نگهداري برمبناي زمان يا وضعيت است كه باعث كاهش هزينه ها در طولاني مدت و بهبود شاخص تلفات شبكه برق مي شود.
وي با مقايسه ساخت داخل، به انواع ترانس ها و تعميرات ترانس هاي سوخته و معيوب پرداخت و گفت: اغلب كارشناسان خارجي كه براي بازديد از كارخانه ها به ايران آمده اند، معتقدند كه توان ساخت انواع ترانس هاي در ايران همسطح كشورهاي پيشرفته است اما در بخش تعميرات نيازمند استانداردسازي دقيقي هستيم.
اين فعال صنعت ترانسفورماتور اظهارداشت: متاسفانه بسياري تعميرات ترانس هاي بخش توزيع در كارگاه هاي ساده و بدون استاندارد و به اصطلاح زيرپله اي انجام مي شود كه درعمل هيچ كدام از استانداردهاي لازم تعميرات را نداشته و آزمونهاي لازم براي اطمينان از كيفيت تعميرات را انجام نمي دهند. همين امر نيز باعث شده تا ميزان حوادث در ترانس هاي تعمير شده به شدت زياد باشد.
آقايي فربا بيان اين كه با شرايط مورد اشاره تعميرات ترانس ها در كارگاه هاي غيراستاندارد، ميانگين عمر اين تجهيزات بسيار پايين است، تاكيد كرد: در حقيقت يك ترانس تعمير شده بايد با استانداردهاي كارخانه مورد تست و آزمايش قرار گيرد و هيچ تفاوتي در عملكرد ترانس تعمير شده و ترانس نو وجود نداشته باشد.
ترانسفورماتور يا ترانسفورمر ( Transformer) وسيلهاي است كه انرژي الكتريكي را بين دو يا چند سيمپيچ و از طريق القاي الكترومغناطيسي منتقل ميكند. به اين صورت كه يك جريان متغير در سيمپيچ اوليه ترانسفورمر، موجب توليد ميدان مغناطيسي متغير ميشود كه اين ميدان منجر به ايجاد ولتاژ در سيمپيچ ثانويه ميشود.
اقتصام**2078**9189
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
تهران- ايرنا- عضو سنديكاي صنعت برق گفت: هم اكنون وضعيت نگهداري و تعميرات در شبكه برق نيازمند رويكردي علمي است كه اين موضوع بايد به ويژه در بخش توزيع با دقت بيشتري پيگيري شود.