تهران- ایرنا- راه اندازی خط آهن 32 كیلومتری شلمچه-بصره، صادرات ایران به عراق و از این مسیر به كشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا را رونق می بخشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، برای تكمیل مسیر ریلی شلمچه-بصره، پروژه خط آهن خرمشهر به شلمچه به طول 17 كیلومتر به منظور اتصال خطوط ریلی ایران به عراق در سال 90 به بهره‌برداری رسید و مقرر شد این خط آهن در ادامه به شهر بصره بپیوندد.
با آغاز بكار دولت یازدهم تكمیل خط آهن شلمچه به بصره مورد توجه جدی دولت قرار گرفت تا برای تسهیل تردد زائران ایرانی به خصوص در ایام اربعین حسینی، هموطنان بتوانند با استفاده از این خط آهن از ایران از طریق بصره به كربلا و سایر شهرهای زیارتی عراق سفر كنند.
هم اكنون، در مسیر ریلی بصره تا كربلا قطارهای مسافری و باری عراق تردد می كنند و چند سالی است كه در ایام اربعین حسینی زائران ایرانی با قطار از تهران به شلمچه می روند و از آنجا پس از طی مسیر 32 كیلومتری با اتوبوس تا بصره در نهایت بار دیگر با سوار بر قطارهای عراقی از بصره به كربلا عزیمت می كنند.
برای ساخت این خط آهن قرار بود طرف عراقی نسبت به ساخت 32 كیلومتر خط آهن در داخل خاك عراق از شلمچه تا بصره اقدامات لازم را به عمل آورد، اما به علت مشكلات اقتصادی و كمبود منابع مالی، دولت عراق از ساخت این قطعه از شلمچه تا بصره تاكنون خودداری كرده است.
با وجود اهمیت ساخت این خط آهن (شلمچه به بصره) و با وجود امضای تفاهم نامه بین ایران و عراق برای ساخت این پروژه ریلی هنوز هم برای تكمیل آن اقدامات لازم به عمل نیامده است و در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق تكمیل این پروژه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
برای تكمیل این پروژه ریلی طبق توافقی كه با مقامات عراقی در این زمینه به عمل آمده است، قرار بود ایران نسبت به ساخت یك پل 700 متری بر روی رودخانه اروند اقدام تا پس از گذر این خط آهن از روی این رودخانه و طی 32 كیلومتر به ایستگاه راه آهن بصره متصل شود.
چندی پیش وزیر راه و شهرسازی در بازدید از منطقه شلمچه در خصوص ضرورت احداث این پروژه ریلی تاكید كرد: اتصال خط ریلی خرمشهر - بصره از اولویت كاری وزارت راه و شهرسازی است و در این راستا توافق های اولیه با كشور عراق نیز به عمل آمده است.
«محمد اسلامی» یادآورشد: دائمی بودن جریان جابجایی بار و مسافر بین ایران و عراق سبب شده اتصال ریلی ایران به كشور عراق از مهمترین برنامه های دولت باشد و برای تسهیل تردد بار و مسافر بین دو كشور ساخت این پروژه همواره مورد تاكید رئیس جمهوری اسلامی ایران است.
خط آهن شلمچه به بصره می تواند به عنوان یكی از مسیرهای كم هزینه انتقال بار و مسافر به كشور عراق مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینكه هرگونه ترانزیت در این مسیر می تواند درآمدهای بیشتری را نصیب كشور كند.
با تكمیل این خط آهن زمینه رشد صادرات ایران به كشورهای عراق، سوریه و حتی كشورهای اطراف دریای مدیترانه بیش از پیش تقویت می شود تا از طریق این خط آهن حجم زیادی از كالاهای صادراتی ایران به كشو رهای منطقه صادر شود.
برخی از كارشناسان هزینه ساخت پل مورد نیاز این مسیر بر روی رودخانه اروند را بیش از 220 میلیارد تومان پیش بینی كرده اند كه قرار است به دستور رئیس جمهوری بر روی این رودخانه ساخته شود.
با توجه به اینكه دولت عراق اعلام كرده به علت مشكل كمبود منابع مالی نمی تواند خط آهن را تا بصره تكمیل كند، دولت تصمیم گرفته با ساخت این خط آهن در داخل خاك عراق هزینه های آن در بلند مدت از سوی دولت عراق دریافت كند.
پیشتر «سعید رسولی» سرپرست شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه هم اكنون با بنیاد مستضعفان مذاكراتی انجام شده و آنها نیز برای تامین منابع مالی این پروژه اعلام آمادگی كرده اند، اظهارداشت: برآوردهای اولیه نشان می دهد اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه حدود 400 میلیارد تومان است كه مقرر شده 60 درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و 40 درصد باقی مانده آن توسط دولت در بودجه سنواتی تامین شود كه پس از تكمیل آن هزینه های آن از طرف دولت عراق به دولت ایران پرداخت شود.
طبق طرح اولیه قرار است این پل به صورت «بازشو » بر روی رودخانه اروند ساخته شود تا برای تردد شناورهای دریایی در رودخانه اروند و عبور قطارهای مسافری و باری در این مسیر مشكلی پیش نیاید.
«سید محمد موسوی» مدیر كل خط و سازه های فنی شركت راه آهن پیش از این با اشاره به ضرورت ساخت راه‌آهن شلمچه به بصره، گفت: برای اتصال ریلی ایران به عراق باید بر روی اروند رود پل ریلی بازشو ساخته شود.
وی یادآورشد: با تكمیل خط آهن شلمچه - بصره شبكه ریلی دو كشور از بصره به خرمشهر، آبادان و پس از آن به بندرامام خمینی (ره) متصل می شود و از طریق بندر امام كه به خطوط ریلی كشور متصل است، تردد بار بین دو كشور در خطوط ریلی بیش از پیش تسهیل خواهد شد.
با وجود منافع زیادی كه احداث این خط آهن برای ایران و عراق دارد، دو كشور باید برای تكمیل این پروژه اهتمام بیشتری داشته باشند تا با رفع موانع و مشكلات احداث خط آهن شلمچه به بصره طرفین از منافع مالی و اقتصادی اتصال ریلی بین دو كشور بهره مند شوند.
اقتصام**1108**9189