بندرعباس - ایرنا - ازدواج پیوندی مقدس و فرصتی بسیار مهم برای همراهی و باهم بودن است، همراهی كه اگر عاشقانه و عاقلانه باشد به آرامش و تكامل می رسد.

تا قبل از اینكه دختر و پسر با هم آشنا شوند و ازدواج كنند بی قرارند اما هنگامی كه با پیوندی عاشقانه ازدواج و در كنار هم قرار می گیرند ، آرام می گیرند، آرامشی كه بارها و بارها در كلام بزرگان دین در گرو داشتن همسری مومن، مهربان و صالحه است.
در واقع بهترین بركت زندگی داشتن همسری است كه هم وسیله آرامش و آسایش روحی و هم پله ای برای به تكامل رسیدن انسان است، در واقع فرصت ازدواج و آرام گرفتن در مجموعه خانواده، یكی از فرصت ‌های مهم زندگی‌ دو انسان است.
همان گونه كه لباس انسان را از سرما و گرما حفاظت می كند، زن و شوهر نیز بایستی در سرد و گرم روزگار همراه و همدل هم باشند.
زندگی مشترك و زناشویی نیز نیازمند هر دو احساس عاطفی و جنسی است و شریك زندگی زناشویی نمی تواند غفلت در هیچ كدام از این موارد را بپذیرد و جدایی نیز از آنجایی به وجود می آید كه هر كدام از زوج ها برای جبران این كمبود به سمت و سویی دیگر كشیده شوند.
'اگر بنا به دلایلی كاری و گرفتاری برایتان پیش آمد برای جبرانش دنبال فرصتی باشید تا زمانی را با همسرتان سپری كنید و شانس با هم بودن را از دست ندهید' این جمله به طور معمول جمله مشاوران و روان شناس هایی است كه دغدغه ازدواج جوانان ارند.
اما اگر بخواهیم این آرامش و تكامل را از نگاه قرآن و پاك ترین و موفق ترین زوج های دنیا بررسی كنیم، به آیه ﴿21﴾ سوره روم -« وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ» كه بر آرامش و رحمت تاكید دارد، می رسیم.
بر اساس «لِتَسْكُنُوا إِلَیْها» ازدواج مایه آرامش و طبق «وَجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة» ازدواج مودت و رحمت و مودت محبتی است دو طرفه كه با عشق از لحاظ منشا متفاوت است.
امام علی (ع) نیز در آغاز زندگي خود حضرت زهرا (س) را به عنوان بهترین همسري كه با كمك او مي توان خداي را اطاعت نمود، معرفي كرد.
جمله (نعم العون علي طاعه اللّه) جمله اي كوتاه ولي بسیار پر محتوا است كه مولی علی (ع) در این جمله هدف از ازدواج را بیان كرده و همسرش حضرت زهرا (س) را به عنوان بهترین مصداق براي توفیق در این امر مهم دانست.
این بانوی بزرگ اسلام با رفتار اسلامي خود توانست لیاقت خود را براي همسري مولی علی (ع) به اثبات برساند و به همین دلیل از جانب پیامبر(ص) به عنوان بزرگترین و شایسته ترین زنان جهان معرفي شد.
اما در مدل ازدواج های جوامع امروزی با یكسری از مشكلات و چالش های جدی مواجه هستیم كه بركت و دوام این بنای نسل بشری را گاهی با تهدیدهای جدی مواجه كرده است.
ازدواج های مجازی، طلاق های عاطفی، چشم و هم چشمی ها، مهریه های سنگین، گرایش به سمت همراهی های غیرمشروع به تعبیر (ازدواج سفید)، نمونه ای از این دست تهدیدها است.
مشكلاتی كه امروزه به خصوص مهریه های سنگین دارد را رهبر فرزانه انقلاب در خطبه های عقد خود برای زوج ها بارها متذكر شده است. به عنوان مثال ایشان در سال 77 اهمیت این موضوع را در قالب جمله: كسانی كه مهریه‌ بالا برای خانمشان قرار می‌ دهند، به جامعه ضرر می ‌زنند. خیلی از دخترها توی خانه می‌ مانند، خیلی از پسرها بی‌ زن می ‌مانند، به‌ خاطر این ‌كه این چیزها وقتی در جامعه رسم شد، سنت و عادت شد، به جای «مَهرُ السّنّة»، به جای این‌ كه مهر پیغمبر (ص) سنت باشد، وقتی مهر جاهلی سنت شد، اوضاع، اوضاع جاهلی خواهد شد» بیان كرده اند.
اما با وجود همه این مشكلات خداوند مهر و محبت و سوز و شوق زندگی را در قالب ازدواج به زنان و مردان عطا كرده و این هنرمندی زن و شوهر است كه تا پایان عمر این بركت و محبت های خدا را از دست ندهند و در گسترش آنها تلاش كنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی هرمزگان میزگردی با عنوان «ازدواج مایه آرامش و آسیب های ازدواج های مدرن» را با 3 تن از كارشناسان و صاحبنظران در حوزه های جامعه شناسی، روان شناسی و دادگاه خانواده برگزار كرد.
به اعتقاد حاضران در میزگرد ایرنا، بقای انسانیت با ازدواج شكل می گیرد و ازدواج انتخاب بهترین دوست و كمك كار برای اطاعت از خدا است.
برای تكامل و آرامش روانی و كاهش درصد خطاها ازدوج ها باید سنتی مشورتی بدون تحمیل باشد. رابطه مند كردن بحث بیكاری و اعتیاد به عنوان دو عامل مهم در طلاق اشتباه است.
از سویی مهریه های زیاد نه تنها موجب دوام خانواده نیست بلكه راه حلی برای سرعت دادن به روند طلاق است.

**چرا ازدواج؟
قاضی دادگاه خانواده در هرمزگان گفت: هدف های مختلفی از جمله تولید و بقا نسل، آرامش، رشد تكاملی فردی و اجتماعی زن و مرد، حركت به سود تكامل دین و معنویت، تامین نیازهای جنسی، روانی و اجتماعی و سلامت و امنیت جامعه برای ازدواج وجود دارد.
حجت الاسلام علیرضا شهرخی در این میزگرد با اشاره به این جمله كه بقای انسانیت با ازدواج شكل می گیرد، گفت: ازدواج انتخاب یاری دهنده، انتخاب بهترین دوست و كمك كار برای طاعت خدا است.
وی افزود: پیوند زناشویی عمیق‏ تر از كام‏ جویی و بلكه از دوستی و محبت نیز عمیق ‏تر است، زیرا ازدواج نه فقط بر پایه مودت، بلكه بر اساس عاطفه و رافت بنا می ‏شود.

**ازدواج معامله مقدس است
مدرس جامعه شناسی هرمزگان نیز گفت: ازدواج یك معامله مقدس است و براساس این معامله پیوند بین قوم ها شكل می گیرد، سرزمین ها بهم نزدیك تر می شوند و این باعث ایجاد یك جامعه مطلوب و آرمانی خواهد شد.
عبدالعلی زائری افزود: از نخستین خانواده یعنی آدم و حوا فرزندانی تربیت شده و بدین ترتیب از هر نسل فرزندانی به دنیا آمده و از این فرزندان نهادهایی جدیدی شكل گرفته كه این نهادها باعث پیشرفت جامعه شده اند.
وی بیان داشت: خانواده ها از قدیم با ازدواج به دنبال امنیت و آرامش، بقا نسل و تربیت فرزندان بوده اند، لذا تربیت فرزندان منجر به تشكیل جامعه شده كه نسل به نسل بر جمعیت شان افزوده شود.
این جامعه شناس ابراز داشت: در گذشته، ازدواج ها فقط در یك منطقه شهری و روستایی درون فامیلی صورت می گرفت اما بعد از مدتی ازدواج با قوم های دیگر یك منطقه انجام می گرفت و در پاره ای موارد نیز هدف هایی خاصی از جمله برقراری صلح، اتحاد ملت ها و بحث های سیاسی و اقتصادی مدنظر بوده است.

**ازدواج، انتخاب بهترین همراه برای تكامل روانی
روان شناس و مشاور خانواده نیز در خصوص هدف ازدواج به مساله ازدواج از بُعد تكاملی روح و روان افراد اشاره كرد و افزود: انسان ها برای تبدیل خستگی های روانی خود از ناملایمات روزانه زندگی و دستیابی به آرامش روحی و روانی، نیازمند ازدواج هستند.
مهدی طاهری كُندَر در نشست با ایرنا بیان داشت: مهم ترین مساله در بحث ازدواج تكامل روح و روان زن و مرد است، لذا یك فرد برای كامل شدن خود نیازمند داشتن یك همراه و همگرا و همفكری است كه از بُعد روانی یاور و همراه باشد.
وی ادامه داد: یك انسان در یك سنی به دنبال كسی است كه كمبود روحی و عاطفی خود را جبران كند و با نرمی و لطافت، خشكی و خشونت زندگی را هنرمندانه از یادش ببرد.
این روان شناس گفت: با توجه به نیاز طبیعی دختر و پسر به یكدیگر، ازدواج پاسخی درست و كامل به این نیاز است كه در آن زن و مرد زندگی مشتركی را آغاز و همراه و یاور و غمخوار یكدیگر می شوند.

**تفاوت ازدواج های سنتی و مدرن
قاضی خانواده در ادامه بحث به تفاوت ازدواج های سنتی و مدرن به انتخاب صحیح در ازدواج اشاره كرد و افزود: در ازدواج های سنتی انتخاب ها با بزرگترهای اقوام بود اما امروز لازم نیست همان شیوه باشد بلكه هر روشی كه دنبال می كنیم باید منجر به انتخاب های صحیح شود.
حجت الاسلام شهرخی بیان داشت: انتخاب یك نفری و یك بعدی و به تعبیری انتخاب بدون مشورت، درصد اشتباهش بیشتر از انتخاب هایی است كه با مشورت افراد باتجربه صورت می گیرد.
وی عنوان كرد: یكی از محورهای بسیار مهم در ازدواج علاوه بر درنظرگرفتن معیارهای آن، مساله مصداق یابی در مرحله تحقیق كردن است كه امری بسیار مهم و جدی است.
به گفته این كارشناس حقوقی خانواده، بسیاری از مراجعه كنندگان برای طلاق كسانی هستند كه خانواده هایشان با ازدواج آنها مخالف بوده اند و بیشتر این افراد نیز دارای سن پایین هستند.

**دوام بیشتر ازدواج های سنتی
در ادامه این بحث مدرس جامعه شناسی گفت: خانواده نخستین نهاد جامعه بشری است و براساس خانواده سایر نهادها به وجود آمده اما این نهادها، خانواده را دستخوش تغییرات كردند.
زائری با اشاره به دیدگاه یكی از نظریه پردازان غربی، بیان داشت: صنعت گرایی، شهرنشینی، سرمایه داری، قدرت و تقویت سازمان های نظارتی باعث می شود جامعه حالت پویایی داشته باشد و این پویایی در تغییرات خانواده تاثیر می گذارد.
رییس دانشكده فنی میناب ادامه داد: خانواده ناچار است برای زندگی بهتر و رفاه بیشتر از این تغییرات استفاده كند و از سویی این تغییرات باعث شكل گیری پدیده مهاجرت و رشد شهرنشینی می شود كه با رشد این دو پدیده نیازهای اقتصادی نیز افزایش می یابد.
وی اظهار كرد: خانواده نمی تواند به تنهایی نیاز آموزش سایر افراد جامعه را تامین كند، یا به تعبیری جامعه ای كه نخستین خانواده در آن شكل گرفته، دیگر نمی تواند نیازهای سایر خانواده ها را تامین كند؛ بنابراین باید دست به مهاجرت بزند، مرزهای جغرافیایی را تغییر دهد و همه اینها تغییر نگرش به بحث ازدواج را به دنبال دارد.
به گفته زائری، از نگاه جامعه شناسی، در ازدواج های سنتی چون ارتباط های اجتماعی بین دختر و پسر وجود نداشت كه باعث ایجاد علاقه مندی این دو بهم شود، بزرگترها این دو را به عقد هم درمی آوردند و ازدواج شكل می گرفت، بنابراین این ازدواج ها نیز براساس ارزش هایی كه جامعه سنتی تعریف كرده بود، دوام پیدا می كرد.
این استاد دانشگاه گفت: امروز ازدواج ها براساس رابطه خویشاوندی كمتر شده چون خویشاوندی وجود ندارد یا نمی شود مثل قدیم پدر و مادر یا عمه و خاله برای خواستگاری یك عضو از خانواده اقدام كنند زیرا عمه و خاله ای وجود ندارد.

**ازدواج باید سنتی بدون تحمیل باشد
روان شناس این میزگرد معتقد است: برای تكامل و آرامش روانی و كاهش درصد خطاها ازدوج ها باید سنتی مشورتی بدون تحمیل باشد.
طاهری كُندَر افزود: از نظر روانی، وقتی ازدواج های غیرسنتی را مورد بررسی قرار می دهیم می بینیم كه در جامعه امروزی این ازدواج ها درحال افزایش است.
وی مزیت این ازدواج ها را حفظ ارزش های درون خانوادگی، دینی و اجتماعی، اخلاق، آرامش روانی برای مرد و زن و كاهش ناهنجاری های ازدواج برشمرد.
این استاد روان شناسی همچنین به آسیب های شبكه های اجتماعی و مجازی اشاره كرد و ابرازداشت: ازدواج ها در سن 18 سالگی تا 27 سالگی باید سنتی بدون تحمیل باشد چون عشق های مجازی در این ازدواج ها كمتر است.

**ازدواج های تحمیلی سنتی حذف شود
قاضی دادگاه خانواده نیز خواستار حذف ازدواج های تحمیلی از ازدواج های سنتی شد و ابراز داشت: ازدواج سنتی اگر به معنای سلب اختیار از افراد باشد، صحیح نیست.
حجت الاسلام شهرخی ادامه داد: بسیاری از ازدواج های سنتی در گذشته به خصوص برای دخترها تحمیلی بوده است.
به گفته وی، بسیاری از ازدواج های سنتی غیرتحمیلی همراه با شناخت است این درحالی است كه بسیاری از ازدواج های امروزی با شناخت و آگاهی همراه نیست.
این كارشناس خانواده اضافه كرد: در این نوع ازدواج ها یا شناخت بسیار كم است یا شناخت افراد از یكدیگر كامل نیست برای همین دلیل نیز در انتخاب صحیح با مشكل مواجه می شوند.

** تقلید از ارزش های مدرن در خواستگاری ها
استاد جامعه شناسی این میزگرد اظهار كرد: از سویی در جامعه كوچك خویشاوندی آن زمان باعث می شد كه كسی نگرش به طلاق نداشته باشد و كسی طلاق نگیرد زیرا مورد بازخواست خانواده و اقوام بودند اما در جامعه مدرن امروزی یكسری تحولات باعث حتی مدرن شدن جامعه سنتی شده است.
زائری از خانواده به عنوان هسته اولیه جوامع انسانی و یكی از عنصرهای اصلی فرهنگ سازی در جامعه یاد كرد و افزود: امروز خانواده ها به دنبال یكسری رفتارها در جامعه مدرن هستند و این دو باعث یك شكاف بین نسلی شده است.
وی تصریح كرد: به دنبال تقلید از ارزش های مدرن، وقتی یك دختر و پسرعمو حتی اگر خانواده های این دو، آنها را برای هم انتخاب كرده باشند اما در نخستین نشست خواستگاری از دو نفر خواسته می شود در یك اتاق باهم صحبت كنند و به تفاهم برسند، این ناهمخوانی ارزش ها باعث ایجاد شكاف بین ارزش ها می شود.
رییس دانشكده فنی میناب یاد آور شد: از گذشته نگرش به طلاق در جامعه سنتی و خویشاوندی یك امر محكوم بوده به دلیل همین نگرش افراد از اقدام به طلاق واهمه داشتند زیرا مورد بازخواست دیگران بودند.
زائری ادامه داد: در جامعه امروزی نیز بسیاری از ارزش ها را اسلامی می دانیم این درحالی است كه با تقلید از ارزش های مدرن در یك جلسه خواستگاری شكاف بین نسلی به طور كامل مشخص است.

**تفكر خیانت در ازدواج های مجازی ایجاد نا امنی می كند
استاد روان شناسی نیز گفت: در زن ها از نظر روحی اگر ازدواج تحمیلی هم داشته باشد اگر یكسری كاركردهای مثبت از سوی مرد ببیند، چنین مردی را می پذیرد و با او همراهی می كند.
طاهری كُندَر در خصوص ازدواج های مجازی نیز بیان داشت: بیشتر این ازدواج ها در سن های پایین اتفاق می افتد و بسیاری از ویژگی هایی مثبت ازدواج های سنتی را ندارند و فقط طرفین بهم می گویند «من عاشقت شدم و دوستت دارم».
این مشاور خانواده گفت: دوست داشتن در ازدواج یعنی اینكه طرف مقابلم را دوست دارم بخاطر خودش نه این كه او را بخاطر خودم دوست داشته باشم.
وی ابرازداشت: بیشتر دوست داشتن ها در ازدواج های مجازی به دوست داشتن از سرخودخواهی است و به طور معمول بیشتر این ازدواج ها صرفا برای ایجاد روابط است.
طاهری كُندَر افزود: همچنین بیشتر ازدواج های مجازی چون تفكر خیانت در آن دخیل است، باعث ناامنی روانی می شود.

**وام های ازدواج كمكی به دوام زندگی ها نمی كند
رییس دانشكده فنی میناب در بخش دیگری از این میزگرد گفت: انتخاب هایی كه براساس منطق و نه احساسات باشد، موفق است بنابراین در این مساله جامعه ما نیازمند آگاهی بیشتری است.
زائری در بخش دیگری از صحبت های خود به دخالت دولت ها در امور شخصی، میزان توالد و ازدواج ها اشاره كرد و آن را باعث شكل گیری گفتمان جنسی دانست.
وی ادامه داد: این گفتمان جنسی باعث شده یكسری تبلیغات و تشویق هایی مثل وام های ازدواج، كاهش میزان مهریه برای تشویق خانواده ها برای ازدواج رونق پیدا كند اما خانواده ها راه خودشان را می روند.
این جامعه شناس در این رابطه بیان داشت: هیچ وام ازدواجی باعث نشده یك زندگی دوام پیدا كند به عنوان مثال زوجی اقدام به دریافت وام ازدواج كرده اما هنوز قسط وام تمام نشده زوج از هم طلاق گرفته اند.

**سایت های همسریابی جایگاهی ندارند
قاضی دادگاه خانواده نیز در بحث دوست داشتن در ازدواج های مجازی بیان داشت: دوست داشتنی ارزشمند است كه از روی كمال طلبی انسان باشد.
حجت الاسلام شهرخی در خصوص سایت های همسریابی نیز گفت: سایت های همسریابی جایگاهی ندارند چون بیشتر هدف های تجاری را دنبال می كردند.
وی در عین حال بیان داشت: در برخی موارد كه دین آن را قبول ندارد مثل شراب چون ضررش بیش از نفع آن است، این سایت ها نیز شاید در جوامع بزرگ نفع هایی نیز داشته باشد شاید ازدواج صحیحی صورت بگیرد اما اشتباهات در این نوع ازدواج بیشتر است.
این كارشناس حقوق خانواده گفت: ضرر این مدل ازدواج ها بعضا به دلیل سوء استفاده های آن، بیش از نفع آن است، لذا این نوع ازدواج ها دوام زیادی ندارند.

**شبكه های مجازی ازدواج جایگزین كمبودهای عاطفی شده اند
مدرس جامعه شناسی نیز در خصوص شبكه های مجازی معتقد است: این كه شبكه های مجازی جایگزین چه چیزی شده اند نیازمند بررسی است و به طور یقین یك خلا، كمبود و چالش هایی باعث به وجود آمدن این شبكه ها شده است.
زائری گفت: شكل گیری این شبكه ها بیشتر به خانواده و نوع تربیت برمی گردد و همچنین بسیاری از این نوع ارتباط های مجازی به دلیل خلا تربیتی از سوی خانواده ها ناشی می شود.
وی در عین حال بیان داشت: با مراجعه به روزنامه های دهه 40 و 50 می بینیم كه نه تنها در ایران بلكه در تمامی جوامع، تبلیغات همسریابی یك رسم جهانی بود و امروز این تبلیغات به شبكه های مجازی تغییر یافته است.
استاد جامعه شناسی افزود: این روش های تبلیغاتی در ازدواج ها برای جامعه ما خوشایند نیست، چون ارزش ها و نگاه ما به ازدواج متفاوت بوده و پذیرفته نیست.

** بی بند و باری تحت عنوان ازدواج سفید
ازدواج در واقع پدیده ای است كه از دیرباز و از زمان پیدایش انسان بوده و تا امروز نیز ادامه داشته است. بماند كه سن ازدواج در حال افزایش است و از طرف دیگر انواع و اقسام ازدواج‌ ها به وجود آمده مثل «ازدواج صوری»، «ازدواج صیغه ای» و غیره و از طرفی میزان طلاق نیز چه به صورت رسمی و عاطفی افزایش پیدا كرده است.
چند سالی است كه همزیستی دونفر بدون ثبت یا همان «ازدواج سفید» به خصوص از سوی رسانه ها بارها عنوان شده است، نوعی هم خانگی و باهم بودن هایی كه بدون ازداوج رسمی است. این باهم بودن ها به گونه ای است كه زن و مرد بدون اینكه خطبه عقد یا صیغه بینشان جاری شود برای زندگی زیر یك سقف می‌ روند.
این نوع رابطه ها كه نمی توان نام ازدواج را بر آن نهاد عمدتا به دلیل سست شدن اعتقادات مذهبی، دورشدن خانواده ها از یكدیگر و تنوع طلبی، الگوبرداری از ماهواره ها و تفكرات این شبكه ها، مشكلات مالی صورت می گیرد و به تبع آسیب های بسیاری جدی به خصوص برای دختران را به دنبال دارد.
رفع آسیب های اجتماعی و فرهنگی این نوع همراهی ها به قدری مهم است كه رهبر انقلاب اسلامی، امسال در سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، به اهمیت و جایگاه موضوع خانواده اشاره و اظهار داشتتند: نظام خانواده، سنت الهی است اما دشمنان بشریت كه همان جریان سرمایه داری بین المللی و صهیونیستی است تصمیم به نابودی بنیان خانواده در جهان گرفته اند.
حضرت آیت الله خامنه ای از ترویج پدیده های زشتی همچون ازدواج های سفید به عنوان سیاه ترین ازدواج یاد كرد كه برای از بین بردن حیا و عفت را از بین می برد و زمینه ای برای در خطر قرار گرفتن نظام خانواده است.
صاحبنظران میزگرد ایرنا نیز معتقدند: قبح شكنی در این نوع همراهی ها، آسیب های جدی به بنیان خانواده وارد می كند.
قاضی خانواده در این باره به بحث واژه شناسی «ازدواج سفید» اشاره كرد و ادامه داد: قرار دادن این دو كلمه در كنار همدیگر یك اشتباه محض است، زیرا نه عقدی ثبت شده كه بتوان نام ازدواج را روی آن گذشت و نه اهداف ازدواج را دنبال می كند كه آن را سفید و پاك دانست.
حجت الاسلام شهرخی گفت: براساس قانون مدنی در ازدواج باید عقد نكاح ایجاب به قبول باشد در غیر اینصورت عقد باطل است و اگر رابطه ای باشد این رابطه غیرمشروع است.
وی طرح كلمه ازدواج سفید در رسانه ها را یك كار اشتباه دانست و معتقد است: همان طور كه برخی در جامعه الفاظ زشت را با القاب خوب به خورد مردم می دهند این دو واژه نیز از همان نوع است.
این مسوول ابراز داشت: واژه سفید بار مثبت دارد اما برای رابطه ای كه نه از نظر قانون و نه شرع عقدی صورت نمی گیرد، یك نوع باهم بودن های غیرمشروع است، زیرا صرف همراهی دو نفر غیرهمجنس نمی توان ازدواجی را متصور بود.

**وعده ازدواج، عُلقه زوجیت ایجاد نمی‌ كند
حجت الاسلام شهرخی ادامه داد: به عنوان مثال، در ماده 1035 قانون مدنی آمده است «وعده ازدواج، ایجاد عُلقه زوجیت نمی‌ كند، اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه كه بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر شده، پرداخته شده باشد بنابراین هر یك از زن و مرد، مادام كه عقد نكاح جاری نشده است، می ‌توانند از ازدواج، دوری كند و طرف دیگر نمی ‌تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج كند یا به دلیل دوری از وصلت، مطالبه خسارتی داشته باشد.
این قاضی خانواده خاطرنشان كرد: قبح شكنی در این نوع همراهی ها آسیب های جدی به بنیان خانواده وارد می كند، بنابراین جرم عادی سازی این كار زشت بیشتر از اصل آن است.
شهرخی در این باره توضیح داد: در اسلام الفاظ تاثیر دارد به عنوان مثال همانطور كه گفته می شود آیه ای را برای شفای مریض بخوانید برای ازدواج نیز آیه 21 سوره روم «وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً»؛ نیز چنین تاثیراتی وجود دارد و بهترین مصداق برای مودت به زوجین است.
به گفته كارشناس حقوق خانواده، مودت و رحمت بین دو نفر را خود خداوند براساس آیه 21 سوره روم تضمین كرده و انتخاب روشی غیر از ازدواج و امید به رحمت و مودت خداوند گمراهی است.

**«همراهی سیاه» در كشور جایگاهی ندارد
مشاور و روان شناس خانواده نیز از ازدواج سفید به همراهی سیاه (با هم بودن سیاه) تعبیر كرد و افزود: اضطراب نخستین ضرری است كه همراهی و باهم بودن سیاه را به دنبال دارد.
طاهری كُندَر ادامه داد: این همراهی ها، همراه با یك واهمه است و این واهمه ها باعث ایجاد تنش بین دو طرف می شود.
به گفته وی، این همراهی های سیاه، روان را مضطرب می كند و بیشترین ضرر آن نیز متوجه دختران و زنان است.
این روان شناس در هرمزگان یادآورشد: موضوع دیگری كه در این همراهی های سیاه ایجاد مشكل می كند، نگاه های نژادی است، زیرا در نگاه های قومیتی و نژادی هم كفو بودن معنایی ندارد بنابراین این همراهی باعث ایجاد مشكلات روحی و روانی و جسمی به خصوص برای دختران است.
طاهری كُندَر بیان داشت: هم خانه بودن دو نفر غیر همجنس به دلیل وجود گرایش های حیوانی در انسان منجر به ارتباط جنسی می شود بنابراین در كشور ما این همراهی سیاه جایگاهی ندارد.
وی تصریح كرد: به عنوان مثال براساس قانون انگلیس به جوان زیر 26 سال و یا در آمریكا به جوان زیر 24 سال اجازه هم خانگی با جنس مخالف داده نمی شود، زیرا براساس قانون این كشورها این فرد هنوز به تكامل عقلی نرسیده است.
حجت الاسلام شهرخی نیز در ادامه این مطلب گفت: هر هدفی كه افراد در این همراهی سیاه به دنبال آن هستند بدانند كه اثرمنفی آن بیشتر است لذا در ازدواج حتی ازدواج موقت اثرمثبت آن بسیار بیشتر است.
این قاضی خانواده معتقد است: كسانی كه عقد موقت را با تنفر به آن نگاه می كنند به خصوص در شبكه های ماهواره ای كه همراهی سیاه (ازدواج سفید) را ترویج می دهند همین افراد هستند كه عقد موقت را كهنظر اسلام است تخطه می كنند، بنابراین همراهی بی نظام و بی قانون فایده ای ندارد.

**علت اجتماعی طلاق ها
استاد روان شناسی خانواده در هرمزگان نیز به اهمیت كاهش طلاق اشاره كرد و اظهارداشت: براساس قانون حمایت از خانواده ، قبل از طلاق زوج باید به مشاور مراجعه كنند این درحالی است كه این روش در كشور به خوبی اجرا نمی شود.
طاهری كندر گفت: در كشور (كره) حداقل 20 تا 40 ساعت كلاس آموزشی ازدواج برگزار می شود در حالی كه نخستین بحث مشاوره های پیش از ازدواج در كشور ایران آموزش راه های جلوگیری از باردارشدن است.
به گفته وی، تدریس درس مهارت های زندگی در كشور ما از دوران متوسطه دوم در هنرستان ها و دروس اختیاری یك ضرورت است.
این استاد روان شناسی در خصوص علت های طلاق، به ازدواج های زودهنگام، غیرسنتی و مجازی اشاره كرد و افزود: دومین عامل در طلاق ها نبود آشنایی با مسائل زناشویی است.
طاهری كُندَر ادامه داد: هجوم مسائل غیر اخلاقی و تنوع طلبی در مساله زناشویی از سوی شبكه های فضای مجازی یك تهدید جدی بین زوج هاست.
این مشاور و روان شناس همچنین گفت: علت بسیاری از طلاق های شرعی و قانونی، طلاق های عاطفی است كه این نوع جزو بدترین طلاق است.
وی اعتیاد به مواد مخدر صنعتی (قرص ها و روان گردان ها) از دیگر دلایل مهم در بحث طلاق عنوان كرد و افزود: كسانی كه به این نوع مواد اعتیاد دارند برگرداندن آنها به زندگی كاری بسیار سخت و نزدیك به غیرممكن است.
این روان شناس اضافه كرد: چشم هم چشمی ها در زندگی از دیگر علت های افزایش طلاق در كشور به شمار می رود.

**علت فردی طلاق ها
قاضی دادگاه خانواده نیز در خصوص علت طلاق های فردی ابراز داشت: علت مهم طلاق های قبل از ازدواج به «اشتباه در انتخاب و اشتباه در تفكر« برمی گردد.
حجت الاسلام شهرخی افزود: برای برطرف كردن اشتباه در انتخاب و معیار، حوزه و دانشگاه باید پای كار بیایند و نگرش و معیار صحیح را به جامعه آموزش بدهند.
وی در خصوص اشتباه در تفكر و انگیزه های اشتباه نیز بیان داشت: فردی كه ازدواج می كند انتظارش از ازدواج، انتظار صحیحی نیست، لذا خانواده در آموزش و برطرف كردن این اشتباه نقش اصلی دارد.
شهرخی با اشاره به این كه مهم ترین علت طلاق بعد از ازدواج، حفظ نكردن علاقه طرفین است، علت كاهش علاقه ها، شناخت ناكافی مرد و زن از یكدیگر و نداشتن مهارت علاقه ورزی زوج ها نسبت به یكدیگر را از دیگر علت ها عنوان كرد.
این كارشناس حقوق خانواده ادامه داد: فراگیری این مهارت ها نیز نیازمند توجه بیشتر به بحث مشاوره از سوی مشاوران باتجربه و كار بلد است.
وی از دیگر روش های علاقه مندی زوج ها به یكدیگر، مهارت خوب صحبت كردن و برطرف كردن تعارض ها اشاره كرد و افزود: افزون بر80 درصد علت های طلاق و اختلاف ها هنوز ریشه یابی نشده است.
شهرخی همچنین عادی سازی طلاق را كاری بسیار منفی دانست و ادامه داد: نگاه به طلاق به عنوان یك راه حل اشتباه و پاك كردن صورت مساله است، زیرا طلاق مساله اختلاف بین زن و شوهر را برطرف نمی كند.
این كارشناس حقوقی خانواده گفت: بهترین روش ها برای جلوگیری از طلاق در واقع ریشه یابی اختلاف ها، مهارت پیدا كردن و استفاده از راهنمایی های یك مشاور متخصص است.

**رابطه مندكردن بیكاری در طلاق اشتباه است
استاد جامعه شناسی هرمزگان در خصوص علت ایجاد طلاق ها از نگاه جامعه شناسی بیان داشت: با بررسی ازدواج در جامعه هرمزگان می بینیم كه در این استان هنوز ازدواج های سنتی با ارزش های قوی و با حفظ شبكه خویشاوندی وجود دارد.
زائری گفت: اما در عین حال در این استان با توسعه رشد شهرنشینی و افزایش تعداد دانشگاه ها و آموزش عالی یك فرهنگی را دنبال می كنیم كه بنظرمان گام برداشتن در این مسیر نشانه تجدد و تمدن یك خانواده است این عوامل در ازدواج مانند انتخاب همسر نیز بیشتر نقش خود را نشان می دهد.
وی گفت: از سویی در این استان خوشبختانه بحث هم كفو بودن هنوز مطرح است درعین حال هستند افرادی كه با اصرار به خانواده دست به انتخاب هایی می زنند كه در آینده با مشكلاتی مواجه می شوند.
به گفته رییس دانشكده فنی میناب، اگر انتخاب ها براساس منطق نباشد چنین انتخاب هایی مشكل ساز خواهد بود.
زائری ادامه داد: ما در جامعه ای زندگی می كنیم كه میانگین سن ازدواج در آقایان تقریبا بین 28 و دختران 24 سال است، اگر قرار است دختران زودتر ازدواج كنند باید از متوسطه دوم دختران درس هایی را بخوانند كه كمكی به رشد زندگی و همسرداری آنها باشد.
به گفته این جامعه شناس، خانواده ها در موضوع ازدواج هم ارزش و هم سنت ها را دوست دارند و از طرفی نگران بالا رفتن سن ازدواج دختران خود هستند لذا ازدواج زودهنگام را انتخاب می كنند.
وی گفت: این تفكرها باعث شده خانواده ها معیارهای اصلی در ازدواج را درنظر نگیرند از این رو اختلاف ها باعث می شود زوج ها را مشكلاتی زیادی در آینده روبرو شوند.
زائری، بیكاری، اعتیاد را بیش ترین علت طلاق ها عنوان كرد و افزود: رابطه مند كردن بحث بیكاری و اعتیاد به عنوان دو عامل مهم در طلاق، اشتباه است.
وی یادآور شد: علت بسیاری از طلاق های امروزی بیشتر به بحث بیكاری، اعتیاد، كاهش درآمدها، افزایش هزینه های گزاف زندگی، تغییر هدف های زندگی، اشتغال زنان و ترویج بحث های فمنیستی از سوی زنان برمی گردد.

**مهریه های سنگین عاملی برای فشار برطلاق
قاضی خانواده در بخش پایانی میزگرد به آسیب های مهریه های سنگین نیز اشاره كرد و ادامه داد: در برخی موارد زوج راضی به طلاق نیست اما به دلیل سنگینی مهریه تن به طلاق می دهد.
شهرخی افزود: مهریه های سنگین نه تنها زندگی زوج ها را مستحكم تر نمی كند بلكه عاملی بر اعمال فشار برای راحت سازی طلاق شده است.
وی بسیاری از طلاق های توافقی را مربوط به مهریه های سنگین دانست و اضافه كرد: مهریه های زیاد نه تنها موجب دوام خانواده نیست بلكه راه حلی برای سرعت دادن به روند طلاق است.
كارشناس حقوق خانواده، مهریه سنگین را عاملی بر تقویت بحث های فمنیستی دانست و توصیه كرد: خانواده ها مهریه ای را انتخاب كنند كه فرد توان پرداخت آن را داشته باشد.
شهرخی در این رابطه یكی از مزیت های ازدواج های سنتی را تعیین مهریه هایی عنوان كرد كه مرد توان پرداخت آن را داشته باشد.

**مهریه های سنگین و جایگاه مشاوره
روان شناس خانواده نیز در پایان این میزگرد به آسیب های مهریه های سنگین و اهمیت جایگاه مشاوره اشاره كرد.
طاهری كُندَر گفت: متاسفانه برخی از خانواده ها فكر می كنند مهریه‌ سنگین به حفظ پیوند زناشویی دخترشان كمك می‌ كند این تفكر و تصمیم اشتباهی است كه در خانواده ها رواج پیدا كرده است.
به گفته وی، درحالی كه اگر ازدواج‌ ها و مهریه ها آسان باشد زوج ها با یك اختلاف جزیی كه با مراجعه كردن به مشاور قابل برطرف شدن است، دچار اضطراب و استرس نمی شوند.

**مشاوره های ازدواج اسلامی و به روز باشد
این استاد روان شناسی افزود: مهریه ‌های گران و جهیزیه‌ های سنگین مشكلات ازدواج جوان های ما را برطرف نمی كند و هیچ معجزه ‌ای برای زوج ها ندارد.
طاهری كُندَر ابراز داشت: مشاوره های ازدواج علاوه بر كمك به اخلاق خوب زندگی كردن و صلح و سازش زن و شوهر، باید درون دینی و اسلامی به روز باشد.
وی گفت: همان طور كه در جامعه به وجود پزشك خانواده در یك شهر و روستای با جمعیت 50 خانوار اهمیت می دهیم، وجود مشاورخانواده در راستای توجه به تحكیم بنیان خانواده و كاهش طلاق ها به خصوص طلاق های عاطفی در این جامعه نیز بسیار ضروری است.
این روان شناس و مشاور خانواده در هرمزگان در این رابطه معتقد است: هرچه روان جامعه سالم باشد جسم نیز سالم تر خواهد بود.
تهیه وتنظیم : فرنگیس حمزه یی
9887 /6048