تهران- ایرنا- دولت مالزی قرار است با توجه به اینكه شركت ملی هواپیمایی مالزی در سال های اخیر با دو سانحه هوایی دلخراش روبه رو بوده ، بزودی پس از اتمام مراحل بررسی در مورد سرنوشت و فعالیت آتی شركت هواپیمایی ملی (مالزی) تصمیم گیری و اعلام نظر كند كه دراین تصمیم گیری با فروش ، بسته شدن و یا سرمایه گذاری مجدد دولت روبه رو خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ماهاتیر محمد پس از شركت در جلسه مجلس نمایندگان این كشور در گفت وگو با خبرنگاران پارلمانی گفت كه این موضوع بسیار سخت است كه شركت ملی هواپیمایی این كشوربسته شود ، با این وجود ما در حال مطالعه و تحقیق هستیم تا بدانیم كه آیا باید این شركت را تعطیل كنیم ، آن را فروخته و یا اینكه آیا سرمایه گذاری های جدیدی دراین سیستم انجام دهیم. همه اینها برای حكومت تعیین می شود. ما ناگزیریم كه به زودی در مورد یكی از این سه راه حل تصمیم گیری كنیم.
دو سانحه دلخراش هوایی در سال های اخیر كه منجر به مفقود شدن یك هواپیما در اقیانوس هند و سقوط هواپیمای دیگر در اوكراین ضربه شدیدی به فعالیت اقتصادی شركت ملی هواپیمایی مالزی زده است.
دولت مالزی از سال 2014 با تزریق سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری خزانه ملی درصدد بوده كه سقوط و ورشكستگی این شركت جلوگیری كند.
صندوق خزانه دولت مالزی اعلام كرده كه شركت ملی هواپیمایی این كشور نیاز به سرمایه گذاری 6 میلیارد رینگیتی (1.5 میلیارد دلار) برای احیای اقتصادی و استفاده از تجهیزات پیشرفته برای رسیدن به سود آوری است.
تاكنون مسئولان شركت ملی هواپیمایی مالزی دراین زمینه اظهار نظر رسانه ای نداشته اند.
این شركت همچنین هیچ هواپیمای بزرگ بوئینگ 737 را دراختیار ندارد و انتظار می رود نخستین مدل ها دراین زمینه در سال 2020 میلادی ( سال آینده ) دریافت كند.
عزمین علی وزیر امور اقتصاد دولت مالزی نیز دراین زمینه توضیح داد كه تصمیم گیری دولت در مورد سرنوشت فعالیت این شركت هوایی به این دلیل انجام می شود كه خواستار حفظ امنیت كامل مسافران است.
شركت ملی هواپیمایی اندونزی تاكنون دو سانحه هوایی دلخراش را به طور پیاپی در یكسال متحمل شده است.
درنخستین سانحه هوایی، پرواز 'ام اچ 370' به مقصد كوالالامپور- پكن در روز 8 مارس 2014 (17اسفند 92) ، كمی بعد از خروج از پایتخت مالزی در مسیرش از كوالالامپور به مقصد پكن ناپدید شد تا یكی از بزرگترین رازهای تاریخ هوانوردی را درجهان رقم بزند.
حدود 3 سال پیش استرالیا، چین و مالزی پس از اقدامات گسترده اما ناموفق و صرف حدود بیش از 140میلیون دلار هزینه اعلام كردند كه به عملیات جستجوی این هواپیما پایان دادند.
درسانحه دیگر نیز یك فروند هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی مالزی17 ژوئیه 2014 ( 26 تیر1393) زمانی كه از آمستردام هلند به مقصد كوالالامپور در پرواز بود، در منطقه ای مرزی در شرق اوكراین كه درگیر جنگ بود، در نزدیكی مرز روسیه سقوط كرد و تمام 289 نفر مسافران و خدمه آن كه از ملیت های مختلف از جمله مالزی، هلند، استرالیا، اندونزی، انگلستان، آلمان، بلژیك، فیلیپین، كانادا و نیوزیلند بودند، كشته شدند.
آساق**1599 **1663**