تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲

تهران- ايرنا- محمدمهدي جعفري پژوهشگر متون ديني و مترجم در آئين پاياني اولين دوره جايزه جهاني دوسالانه كتاب نهج البلاغه، اين كتاب را فرازماني و فرامكاني خواند و گفت: اگر به جزئيات اين مجموعه دقيق شويم، مي‌توانيم بگوييم كه فرامذهبي و فراسرزميني نيز هست.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا محمدمهدي جعفري روز سه شنبه در آيين پاياني اولين دوره جايزه جهاني دوسالانه كتاب نهج البلاغه اظهاركرد: پيش از حضرت علي (ع) هيچ كس حقايق را به اين خوبي به زبان نياورده است، كلام او در عين جذابيت، پرمحتوا و عالمانه است. اين مجموعه بدون تكلف از همه صنايع ادبي بهره مي‌گيرد و متن آن نيز دانشمندانه، فرازماني، فرامكاني و حتي فرامذهبي و فراسرزميني است.
وي نهج البلاغه را دانشگاهي دانست كه از همه علوم در آن حرفي به ميان آمده و افزود: اين كتاب هم دستورات الهي و قرآن را در خود دارد و هم سنت پيامبر را، هم تاريخ در آن ديده مي ‌شود و هم دانش اجتماعي و اين همه دانسته بر فراز منبر پيامبر (ص)، آسماني، ساخته است.
جعفري افزود: علي پيوسته در گوش بشريت فرياد مي‌زند كه بهاي تو بهشت است و مي‌گويد خدا تو را آزاد قرار داده و تو نبايد بنده كسي باشي، هدف او چه در جايگاه مدير و سرپرست جامعه و چه در مقام انسان، رساندن شخص به اخلاق والاي انساني و قرب الهي است. وقت عمل به دستورات نهج البلاغه امروز است و اميدوارم خدا به ما توفيق دهد تا رهنمودهاي الهي را بشناسيم و به آن عمل كنيم.

** نهج‌البلاغه باب علم علي (ع) است
احمد پاكت‌چي استاد دانشگاه و دبير علمي جايزه نيز گفت: اين كه در يك كتاب به دنبال حقايق عالم باشيم، به نظر درست نيست، اما ما بر اساس حديث نبوي از اين در به سراغ علم نبوي و الهي مي رويم. هر گاه ما در مسير دچار سستي شويم نهج البلاغه ما را بيدار و هدايت مي كند.

** دستورات نهج البلاغه بايد قانون و اجرا شود
حجت الاسلام سيد محسن دين پرور رئيس بنياد نهج البلاغه نيز نهج البلاغه را منشور انقلاب اسلامي دانست و گفت: اين كتاب سخنان كسي است كه در راس حكومت است و همه چيز را با قرآن و دستورات اسلام و سنت پيامبر مي‌سنجد و خودش هم اين‌ها را اجرا مي‌كند.
وي افزود: نهج البلاغه، مطالبي را بيان مي‌كند كه دنيا تشنه آن است و هر زمان، هر كجا كه مطرح شود، مورد استقبال قرار مي‌گيرد. نسل جوان و كارگزاران حكومت ما بايد از اين كتاب استفاده كنند و دستورات نهج البلاغه بايد قانون و اجرا شود.
نخستين دوره جايزه جهاني دوسالانه كتاب برگزيده نهج البلاغه، با هدف شناسايي آثار و نويسندگان برتر و معرفي شايسته آن‌ها به‌عنوان جامعه علمي، تشويق و حمايت از نويسندگان كتاب‌هاي برتر و ديگر مترجمان، مصححان و پژوهشگران همچنين تقويت روحيه و انگيزه‌هاي تحقيق و پژوهش در حوزه‌هاي مرتبط با امام علي (ع) و نهج‌البلاغه برگزار شد.
«زندگي و ابعاد شخصيتي امام علي (ع)»، «معارف و آموزه‌ها»، «ادبيات و بلاغت»، «كتاب‌شناسي، تصحيح نسخ و ترجمه»، «بخش جوان» و «بخش بين‌الملل»، بخش‌هاي موضوعي اين جشنواره بود كه از برگزيدگان آن امروز تجليل شد.
فراهنگ**9211**3009