تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر صادرات كالاهای فضای مجازی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: اقتصاد فرهنگ باید در حو‌زه رایزنی‌های فرهنگی جدی‌تر گرفته شود زیرا فرصت‌سازی برای اقتصاد فضای مجازی با رایزنی‌ها شكل می‌گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدعباس صالحی شامگاه گذشته در نشست فعالان فضای مجازی با اشاره به موضوع نشر كتاب‌های دیجیتال اظهار داشت: وضعیت نشر دیجیتال باید مسیر رو به رشد در پیش بگیرد و حمایت بیشتری شود، گام‌های زیادی در این مسیر طی شده و‌ در نمایشگاه كتاب امسال نیز ناشران دیجیتال حضور خوبی پیدا كردند. همچنین رهبر معظم انقلاب هم در دیدارشان از این نمایشگاه از این بخش بازدید ویژه كردند.
وی ادامه داد: اینكه پاره‌ای از حمایت‌های یارانه‌ای از این حوزه صورت بگیرد در دستور كار ما است، البته مقاومت‌هایی از سوی حوزه‌های سنتی‌تر وجود دارد كه طبیعی است اما باید به یك هم‌افزایی بین حوزه سنتی و مدرن برسیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صادرات آموزش‌های هنری خاطرنشان كرد: آموزش‌های هنری ظرفیت‌های داخلی و خارجی خوبی دارد و پیشرفت ما در بسیاری از حوزه‌ها از سوی اساتید زیاد است كه می‌تواند در بازار خارجی تاثیر بگذارد. برای نمونه فرصت‌هایی كه ما در حوزه «كارتون كتاب» پیدا كرده‌ایم مساله قابل توجهی است و از طریق آموزش‌های دیجیتال آنلاین كه كم هم نیست فرصت‌های خوبی داریم.
صالحی در مورد حوزه خیرین نیز تاكید كرد: تنها ساختمان‌سازی فیزیكی را در این بخش نباید محور قرار داد، ما در حال حاضر در سازمان اوقاف و امور خیریه به دنبال اقتصاد فرهنگ هستیم زیرا این سازمان می‌تواند فرصت‌هایی را ایجاد كند كه از وقف و واقفین در حوزه فضای مجازی استفاده بیشتری كرد.
وی افزود: حوزه واقفین فضای مجازی باید گسترده‌تر شود، متاسفانه وقف ما هنوز در حالت فیزیكی سنتی به سر می‌برد و برای اینكه بتوانیم‌ وقف را در بخش فضای مجازی جابیاندازیم كارهای جدی صورت گرفته است.
صالحی در مورد حوزه رگولاتوری و پلتفورم محتواها نیز تصریح كرد: در این بخش مركز فناوری دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كارهای بسیاری كرده است، اما در بخش تولید محتوا و تنظیم نظارتی محتوا بیشتر باید كار كرد هرچند در نقشه‌های اولیه هستیم اما اگر كار خو‌د را خوب انجام دهیم اتفاقات خوبی در آینده رخ می‌دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: یكی از حوزه‌هایی كه می‌توان برای آن گفت‌وگو كرد صادرات كالاهای فضای مجازی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات است، اقتصاد فرهنگ باید در حو‌زه رایزنی‌های فرهنگی جدی‌تر گرفته شود زیرا فرصت‌سازی برای اقتصاد فضای مجازی با رایزنی‌ها شكل می‌گیرد، بنابراین باید در فرصت‌های مختلف در داخل و خارج كارهای بهتری فراهم شود، البته این نقص در سازمان فرهنگ و ارتباطات همچنان وجود دارد و این سازمان به خوبی در این بخش ورود ‌پیدا نكرده است.
صالحی با اشاره به موضوع كپی‌رایت افزود: در دو سه دهه قبل كپی رایت به شكل دیگری تعریف می‌شد اما امروز فضای این موضوع عوض شده است، تولیدات فضای مجازی، كتاب و تصویرسازی در معرض كپی قرار دارد و این فضای كار را سخت كرده است، در این بخش در حوزه مالكیت فكری كه در مجلس است ورود پیدا كره‎ایم و حتما از راه‌های دیگر نیز از این بخش حمایت خواهیم كرد.
وی در پایان گفت: مشاوره تیم‌های شناسایی برای كسب و ‌كارهای هنری فضای مجازی باید صورت بگیرد، صنایع خلاق و ارزش افزوده در این بخش در تعامل با فضای مجازی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، البته از مشاوران فعال فضای مجازی باید در این بخش مشورت بگیریم تا زمینه‌های این بخش را بتوانیم پدید بیاوریم.
فراهنگ**3009** 9053