ايرنا - تهران - مقامات پليس و مركز اطلاعات ملي اسپانيا از ارتباط دو نفر از عاملان حمله اخير به سفارت كره شمالي در مادريد با سازمان سيا خبر دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روزنامه ال پائيس، مقامات پليس و مركز اطلاعات ملي اسپانيا كه مسئول تحقيقات در رابطه با حمله 22 فوريه (3 اسفند) به سفارت كره شمالي در مادريد بوده اند، از ايفاي نقش سازمان سيا در اين حمله پرده برداشتند.
اين مقامات اعلام كردندكه به دنبال تحقيقات دراين رابطه مشخص شد كه دست كم دو نفر از 10عامل اين حمله با سرويس مخفي امريكا( سازمان سيا) در ارتباط بوده اند.
اين مقامات همچنين اعلام كردند كه از سازمان سيا درخواست شد كه در مورد ارتباطش با اين حمله توضيحاتي ارائه كند كه پاسخ اين سازمان منفي بود اما از ديد مقامات اسپانيايي اين پاسخ قانع كننده نبوده است.
مسئله ايفاي نقش سازمان سيا درحمله به سفارت كره شمالي در مادريد ممكن است منجر به تنش در روابط اسپانيا و آمريكا شود. همچنين عدم اطلاع مقامات اسپانيايي مي تواند تنش هايي را ايجاد كند. اين مشاركت سازمان سيا همچنين در صورت تاييد، نقض كنوانسيون هاي بين المللي در مورد حفاظت از نمايندگي هاي ديپلماتيك در كشورهاست.
برعكس برخي فعاليتهاي جاسوسي و اطلاعاتي از جمله حملات سايبري، اين حمله به سفارت كره شمالي در مادريد با خشونت همراه بود و مهاجان سلاح در دست داشتند بدين تريب مقامات پليس اسپانيا به طور جدي پيگير اين حمله بوده اند.
سفارت كره شمالي در مادريد اوايل اسفند هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت. پليس در آن زمان تاييد كرد كه چند نفر پس از ورود به ساختمان سفارت، دست‌وپا و دهان كاركنان را بسته و رايانه‌هاي اين مركز ديپلماتيك را به سرقت برده‌اند.زماني كه نيروهاي پليس به محل حادثه رسيدند يك نفر كه مشخص نيست از كاركنان سفارت بوده و يا از مهاجمين به آنان گفته كه اتفاقي نيفتاده و قصد گمراه كردن پليس را داشته است. كمي بعد دو خودرو با سرعت بالا ساختمان را ترك كرده و پس از آن كاركنان از ساختمان سفارت خارج و پليس نيز متوجه واقعيت ماجرا مي شوند.
اروپام**9234**1590