زاهدان- ايرنا- دبير كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز سيستان و بلوچستان گفت: افزون بر 165 هزار كارت سوخت مهاجر در راستاي مبارزه با قاچاق سوخت در 11 ماه امسال در اين استان شناسايي و باطل شده است.

به گزارش ايرنا مجيد محبي روز چهارشنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار داشت: 85درصد سوختي كه از مرزهاي سيستان و بلوچستان قاچاق مي شود از ديگر استانهاي كشور با استفاده از بارنامه جعلي به اين استان وارد مي شوند.
وي ادامه داد: 13 ميليون و 970 هزار و 278 ليتر سوخت قاچاق در 11 ماه امسال در سيستان و بلوچستان توسط نيروهاي انتظامي و مرزباني كشف شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال با هشت ميليون و 463 هزار و 321 ليتر حدود 62 درصد افزايش داشته است.
دبير كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز سيستان و بلوچستان بيان كرد: با توجه به افزايش انگيزه و ميزان قاچاق در ماه هاي اخير وزارت نفت مكلف شد سامانه كنترل انبار بارنامه نفت را در گلوگاههاي ورودي استان مستقر كند.
وي افزود: با استفاده از اين سامانه اصالت بارنامه نفتكش هايي كه از هر انبار نفت در كشور به مقصد سيستان و بلوچستان بارگيري شوند قابل تشخيص است.
محبي ادامه داد: گلوگاههاي مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در جاده بم – بزمان، نصرت آباد در جاده بم – زاهدان، كوله سنگي زاهدان - زابل و بيردف در جاده جاسك – چابهار چهار مسيري هستند كه مجهز به سامانه كنترل انبار بارنامه نفت شده اند.
وي ادامه داد: با راه اندازي سامانه بر روي شبكه حمل و نقل افزون بر 300 نفت كش قاچاق توقيف شدند.
محبي نياز روزانه سيستان و بلوچستان به نفت را سه ميليون و 600 ليتر عنوان كرد و گفت: بر اساس برآوردهاي انجام شده روزانه حدود هفت و نيم تا هشت ميليون ليتر سوخت از مرزهاي استان قاچاق مي شود.
دبير كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز سيستان و بلوچستان گفت: فرآورده هاي نفتي از استان هاي ديگر نظير اصفهان و تهران وارد اين استان مي شود كه در اين رابطه چهار پرونده اصلي و مهم در دستگاه قضايي درحال رسيدگي است.
وي بيان كرد: براي مقابله با قاچاق سوخت افزون بر 35 مركز دپوي سوخت در زاهدان شناسايي و به مراجع قضايي معرفي شدند.
محبي بر برخورد جدي با مراكز دپوي سوخت در سيستان و بلوچستان تاكيد كرد و گفت: براي جلوگيري از تخلفات تعاوني هاي مرزنشين در زمينه قاچاق سوخت با لايحه جديد، سوخت اين قشر از طريق مزايده به فروش مي رسد تا عوايد آن به طور كامل و در كمترين زمان به حساب 85 هزار خانوارمرزنشين سيستان و بلوچستان واريز شود.
دبير كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز سيستان و بلوچستان افزود: سهميه سوخت (نفت گاز) مرزنشينان اين استان ماهانه 105 ميليون ليتر است كه به دليل برخي مشكلات هنوز رقم واقعي تحويل داده نشده است.
وي با اشاره به اهميت فرهنگ سازي براي جلوگيري از قاچاق سوخت گفت: برخي رانندگان ماشين هاي سنگين براي استفاده از سهميه سوخت با استفاده نكردن از خودرو تنها از طريق كارت سوخت اقدام به درآمد زايي براي خود مي كنند به طوريكه تنها در سراوان 2 هزار و 750 ماشين سنگين دپو شده است.
محبي ادامه داد: هم اينك حدود 80 درصد ماشين هاي سنگين سيستان و بلوچستان براي استفاده كارت سوخت پارك هستند در حاليكه اگر اين خودروها به چرخه واقعي وارد شوند مي توانند براي توسعه و اشتغال منطقه سودمند باشند.
وي با بيان اينكه تاكنون 13 هزار ماشين سنگين در سيستان و بلوچستان ثبت سامانه شده اند گفت: ضروريست علاوه بر همت مسئولان براي رفع مشكلات در حوزه قاچاق سوخت، مردم نيز براي توسعه و رونق استان از ظرفيت هاي موجود استفاده كنند.
دبير كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز سيستان و بلوچستان مبارزه با قاچاق سوخت و دام را از اولويت هاي اين نهاد برشمرد و گفت: 2هزار و 725 راس دام قاچاق در 11 ماه نخست امسال در استان كشف شده است.
وي بيان كرد: طرح پلاك كوبي دام ها براي جلوگيري از قاچاق دام از سال 91 در سيستان و بلوچستان اجرايي شد به طوريكه علاوه بر تمامي دام هاي استان دام هاي وارداتي نيز پلاك كوبي مي شوند.
محبي از ورود نخستين محموله دام سبك به سيستان و بلوچستان خبر داد و افزود: محموله افزون بر 50 هزار راسي گوسفند از كشور رماني 23 اسفند از طريق بندر شهيد بهشتي چابهار وارد استان مي شود.
وي ادامه داد: 20 درصد اين دام ها براي تامين نياز سيستان و بلوچستان و بقيه براي تامين نياز كشور وارد چرخه تنظيم بازار شود.
دبير كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز سيستان و بلوچستان تاكيد كرد: واردات دام به اين استان 12 هزار فرصت شغلي را در بخش هاي مختلف نظير بسته بندي، كشتار و غيره ايجاد مي كند.
وي كشف 2 ميليون و 405 هزار و 120 نخ سيگار،211 هزار و 208 عدد لوازم آرايشي بهداشتي، چهار ميليون و 845 هزار و 604 كيلوگرم برنج و 22 هزار و 812 كيلوگرم چاي را از ديگر اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سيستان و بلوچستان در اين مدت ذكر كرد.
7316**3213