تهران - ايرنا - راه اندازي خط آهن 32 كيلومتري شلمچه - بصره، صادرات ايران به عراق و از اين مسير به كشورهاي غرب آسيا و شمال آفريقا را رونق مي بخشد.

به گزارش ايرنا، براي تكميل مسير ريلي شلمچه - بصره، پروژه خط آهن خرمشهر به شلمچه به طول 17 كيلومتر به منظور اتصال خطوط ريلي ايران به عراق در سال 90 به بهره‌برداري رسيد و مقرر شد اين خط آهن در ادامه به شهر بصره بپيوندد.
با آغاز بكار دولت يازدهم تكميل خط آهن شلمچه به بصره مورد توجه جدي دولت قرار گرفت تا براي تسهيل تردد زائران ايراني به ويژه در ايام اربعين حسيني، هموطنان بتوانند با استفاده از اين خط آهن از ايران از طريق بصره به كربلا و ساير شهرهاي زيارتي عراق سفر كنند.
هم اكنون، در مسير ريلي بصره تا كربلا قطارهاي مسافري و باري عراق تردد مي كنند و چند سالي است كه در ايام اربعين حسيني زائران ايراني با قطار از تهران به شلمچه مي روند و از آنجا پس از طي مسير 32 كيلومتري با اتوبوس تا بصره در نهايت بار ديگر با سوار بر قطارهاي عراقي از بصره به كربلا عزيمت مي كنند.
براي ساخت اين خط آهن قرار بود طرف عراقي نسبت به ساخت 32 كيلومتر خط آهن در داخل خاك عراق از شلمچه تا بصره اقدامات لازم را به عمل آورد، اما به دليل مشكلات اقتصادي و كمبود منابع مالي، دولت عراق از ساخت اين قطعه از شلمچه تا بصره تاكنون خودداري كرده است.
با وجود اهميت ساخت اين خط آهن (شلمچه به بصره) و با وجود امضاي تفاهم نامه بين ايران و عراق براي ساخت اين پروژه ريلي هنوز هم براي تكميل آن اقدامات لازم به عمل نيامده است و در سفر رييس جمهوري اسلامي ايران به عراق تكميل اين پروژه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
براي تكميل اين پروژه ريلي طبق توافقي كه با مقامات عراقي در اين زمينه به عمل آمده است، قرار بود ايران نسبت به ساخت يك پل 700 متري بر روي رودخانه اروند اقدام تا پس از گذر اين خط آهن از روي اين رودخانه و طي 32 كيلومتر به ايستگاه راه آهن بصره متصل شود.
چندي پيش وزير راه و شهرسازي در بازديد از منطقه شلمچه در خصوص ضرورت احداث اين پروژه ريلي گفت: اتصال خط ريلي خرمشهر - بصره از اولويت كاري وزارت راه و شهرسازي است و در اين راستا توافق هاي اوليه با كشور عراق نيز به عمل آمده است.
«محمد اسلامي» يادآورشد: دايمي بودن جريان جابجايي بار و مسافر بين ايران و عراق سبب شده اتصال ريلي ايران به كشور عراق از مهمترين برنامه هاي دولت باشد و براي تسهيل تردد بار و مسافر بين دو كشور ساخت اين پروژه همواره مورد تاكيد رييس جمهوري اسلامي ايران است.
خط آهن شلمچه به بصره مي تواند به عنوان يكي از مسيرهاي كم هزينه انتقال بار و مسافر به كشور عراق مورد استفاده قرار گيرد ضمن اينكه هرگونه ترانزيت در اين مسير مي تواند درآمدهاي بيشتري را نصيب كشور كند.
با تكميل اين خط آهن زمينه رشد صادرات ايران به كشورهاي عراق، سوريه و حتي كشورهاي اطراف درياي مديترانه بيش از پيش تقويت مي شود تا از طريق اين خط آهن حجم زيادي از كالاهاي صادراتي ايران به كشو رهاي منطقه صادر شود.
برخي از كارشناسان هزينه ساخت پل مورد نياز اين مسير بر روي رودخانه اروند را بيش از 220 ميليارد تومان پيش بيني كرده اند كه قرار است به دستور رييس جمهوري بر روي اين رودخانه ساخته شود.
با توجه به اينكه دولت عراق اعلام كرده به دليل مشكل كمبود منابع مالي نمي تواند خط آهن را تا بصره تكميل كند، دولت تصميم گرفته با ساخت اين خط آهن در داخل خاك عراق هزينه هاي آن در بلند مدت از سوي دولت عراق دريافت كند.
پيشتر «سعيد رسولي» سرپرست شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه هم اكنون با بنياد مستضعفان مذاكراتي انجام شده و آنها نيز براي تامين منابع مالي اين پروژه اعلام آمادگي كرده اند، بيان كرد:برآوردهاي اوليه نشان مي دهد اعتبارات مورد نياز براي اين پروژه حدود 400 ميليارد تومان است كه مقرر شده 60 درصد آن توسط بنياد مستضعفان و 40 درصد باقي مانده آن توسط دولت در بودجه سنواتي تامين شود كه پس از تكميل آن هزينه هاي آن از طرف دولت عراق به دولت ايران پرداخت شود.
طبق طرح اوليه قرار است اين پل به صورت «بازشو » بر روي رودخانه اروند ساخته شود تا براي تردد شناورهاي دريايي در رودخانه اروند و عبور قطارهاي مسافري و باري در اين مسير مشكلي پيش نيايد.
«سيد محمد موسوي» مدير كل خط و سازه هاي فني شركت راه آهن پيش از اين با اشاره به ضرورت ساخت راه‌آهن شلمچه به بصره، گفت: براي اتصال ريلي ايران به عراق بايد بر روي اروند رود پل ريلي بازشو ساخته شود.
وي يادآورشد: با تكميل خط آهن شلمچه - بصره شبكه ريلي دو كشور از بصره به خرمشهر، آبادان و پس از آن به بندرامام خميني (ره) متصل مي شود و از طريق بندر امام كه به خطوط ريلي كشور متصل است، تردد بار بين دو كشور در خطوط ريلي بيش از پيش تسهيل خواهد شد.
با وجود منافع زيادي كه احداث اين خط آهن براي ايران و عراق دارد، دو كشور بايد براي تكميل اين پروژه اهتمام بيشتري داشته باشند تا با رفع موانع و مشكلات احداث خط آهن شلمچه به بصره طرفين از منافع مالي و اقتصادي اتصال ريلي بين دو كشور بهره مند شوند.
اقتصام**1108**9189/ 6037