تبریز- ایرنا- جشنواره بین المللی پروین اعتصامی با حضور اساتید زبان فارسی از ایران و كشورهای تركیه، تاجیكستان، جمهوری آذربایجان و بنگلادش امروز -جمعه- در تبریز آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در این جشنواره دو روزه كه به همت انجمن ادبی تبریز و با حمایت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، بنیاد پژوهشی شهریار در حال برگزاری است، اساتید زبان فارسی به ارایه چكیده ای از مقالات خود درباره پروین و جایگاه شعر و ادب وی می پردازند.
دكتر صمد رحمانی، استاد دانشگاه تبریز با بیان اینكه بی گمان پروین یكی از نمادهای فرزانگی و هوشمندی و نجابت زن ایرانی است، گفت: بی شك پروین بانوی بزرگ شعر ما است.
رحمانی افزود: اگر زنانی كه ما از دست داده ایم، چون او باشند، بی گمان زنان بر مردان برتری دارند.
استاد دانشگاه زاهدان نیز در مقاله ای با عنوان «ساخت روایت در شعر پروین»، به بررسی های ویژگی های روساختی و زیرساختی شعرهای داستان گونه پروین اعتصامی پرداخت.
دكتر مریم جهان تیغ با اشاره به تكنیك روایی پروین در اشعارش، گفت: روایت پروین روایت ساده ای از یك تفكر فلسفی است كه خواننده را با خود همراه می كند.
استاد ادبیات دانشگاه تربیت مدرس نیز بزرگداشت پروین را بزرگداشت اخلاق دانست و گفت: ما در این زمانه سخت به پروین نیاز داریم.
دكتر حسن ذوالفقاری با تاكید بر لزوم ترویج اشعار پروین در بین نسل جوان و شناساندن پروین به جوانان افزود: پروین به گواهی همه نویسندگان و شاعران معاصر، یكی از شاعران بزرگی است كه درباره وی مطالب زیادی نوشته شده است.
وی تمثیل پردازی را یكی از ویژگی های برجسته شعر پروین برشمرد و گفت: هیچ شاعری به اندازه پروین به مثل آوری در شعر توجه نكرده است و در مقایسه با شاعران هم عصر، باز پروین مقام اول را دارد.
استاد ادبیات دانشگاه تربیت مدرس، وجه مشترك پروین و شهریار را در مثل آوری شان در شعر و نزدیكی با زبان عامه مردم دانست و افزود: پروین شاعر اخلاق، آموزش و تعلیم است و افزون بر یك میلیون شماره از دیوان شعر پروین تاكنون چاپ شده است.
استاد ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه سلجوق تركیه نیز با اشاره به شهرت پروین در تركیه گفت: پروین در تركیه هم شهرت زیادی یافته و پژوهشگرن تركیه ای كارهای پژوهشی و مطالب علمی زیادی درباره پروین نوشته اند.
دكتر علی تمیز ال با بیان اینكه رساله های فوق لیسانس و دكتری زیادی درباره پروین در دانشگاه های تركیه نوشته شده است، از علاقه دانشجویان ترك به سبك شعر پروین گفت و افزود: پروین در اشعارش به احساس انسانی بیشتر اهمیت می دهد و موضوعات انسانی را در اشعارش بیشتر برجسته كرده است.
به گزارش ایرنا، همزمان با برگزاری این جشنواره از 6 اثر برجسته با موضوع این شاعر بلند آوازه ایران زمین رونمایی می شود.
كتاب قصه هایی برای نوجوانان براساس شعرهایی از پروین اعتصامی، تالیف مینو امیرقاسمی، ترجمه تركی اشعار پروین اعتصامی به زبان تركی آذربایجانی به كوشش مختار صدرمحمدی و سال شمار تفصیلی احوال و آثار پروین اعتصامی نوشته رحیم رئیس نیا از جمله كتاب‌ هایی است كه فردا شنبه ٢٥ اسفند در مراسم اختتامیه رونمایی می شود.
6132/518