تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳

بيرجند - ايرنا - امروزه موضوع مهارت اندوزي نه تنها انتخاب نيست بلكه ضرورت است و دانش آموزان مي توانند علاوه بر كسب دانش، چگونگي استفاده از آن را در محيط و دنياي كسب و كار نيز بياموزند و به كارآفرين تبديل شوند و مشكلات جامعه را به حداقل برسانند.

به گزارش ايرنا، امروزه با تغيير سبك زندگي، اهداف و برنامه ها بايد آموزش و پرورش وارد ميدان عمل شده و در زمينه ارتقاي سطح دانش آموزان و رشد تفكر خلاقانه آنان بيشتر تلاش كند.
طرح اتاق كارآفريني مدارس (اُكام) براي ارتقاي سطح دانش آموزان و رشد تفكر خلاقانه در سنين پايه چندين سال است كه در كشور برگزار مي شود و امسال در خراسان جنوبي نيز شروع شد و براي اولين بار رويداد اُكام، 25 اسفند ماه در بيرجند برگزار شد.
مدير روابط عمومي و امور بين الملل پارك علم و فناوري استان درباره اولين رويداد اُكام گفت: بايد بدانيم كه وقتي از سنين پايه آموزش هاي كارآفريني به دانش آموزان داده مي شود در آينده معضل بيكاري را مي توانيم ريشه كن كنيم چرا كه ديگر نسلي كه جوياي كار باشند نخواهيم داشت و خود اين دانش آموزان در آينده كارآفرين خواهند شد و نياز داريم كه سرمايه گذاري هاي بهتر و بيشتري در اين زمينه در استان داشته باشيم.
پيمان حاجي رضايي بيان كرد: پارك علم و فناوري نيز علاوه بر رسالت خود كه توسعه شركت هاي دانش بنيان است وظيفه فرهنگ سازي به ويژه اشاعه فرهنگ كارآفريني و نوآوري در جامعه را نيز بر عهده دارد.
وي اظهار داشت: براي اينكه در جامعه اين فرهنگ جا بيفتد از دانشگاه ها شروع كرديم و اكنون به سمت مدارس رفته ايم.
وي گفت: هنگامي كه دانش آموزان از سنين پايه آموزش كارآفريني ببينند در تصميم گيري هاي آينده از جمله انتخاب رشته و شغل موفق تر خواهند بود و به جاي اينكه باري براي دولت به حساب بيايند كنار مي رود و خودشان كارآفرين خواهند شد كه باعث ايجاد اقتصاد پايدار در كشور مي شوند.
مدير روابط عمومي و امور بين الملل پارك علم و فناوري استان عنوان كرد: پارك علم و فناوري نيز علاوه بر حمايت در برگزاري چنين رويدادهاي دانش آموزي از طرح ها و ايده هايي كه توانايي اجرايي شدن داشته باشند حمايت خواهد كرد تا اين فضا موقت و كوتاه مدت نباشد و ادامه داشته باشد.
وي يادآور شد: سطح ايده هاي مطرح شده در اُكام با توجه به كارگاه هايي كه قبل از رويداد برايشان برگزار شده بود خيلي عالي بود به ويژه دانش آموزان هنرستاني كار و دانش و فني و حرفه اي ايده هاي اجرايي و كاربردي تري را ارائه كردند كه فراتر از تصورات ما بود.

** دانش آموزان بهترين گروه هدف براي آينده كارآفريني
معاون آموزشي دانشگاه پيام نور بيرجند نيز گفت: اينكه چنين رويدادي براي دانش آموزان برگزار شده خيلي خوب است چرا كه بعد از ورود به دانشگاه ديگر مشكلي ندارند و جوانان خلاق و كارآفريني بار آمده اند.
سيدعليرضا محمدزاده ادامه داد: اين در حالي است كه اكنون خيلي از دانشجويان با مشكلات فراواني روبه رو هستند و سرمايه گذاري بر روي دانش آموزان مي تواند در آينده برآوردهاي خيلي عالي داشته باشد.
وي بيان كرد: از نظر من اين رويداد مزيت هاي فراواني دارد كه از جمله آنها مي توان به ارتقاي دانشِ، دانش آموزان براي ايده پردازي، استفاده از مربيان كارآفرين و جوان، آموزش چگونگي ايجاد كسب و كار، آموزش كار تيمي و نزديك كردن ايده به محصول اشاره كرد.
معاون آموزشي دانشگاه پيام نور تاكيد كرد: از اينكه دانشگاه پيام نور بيرجند توانست ميزباني اين رويداد را برعهده داشته باشد واقعا خوشحالم و در آينده نيز اميدواريم با همكاري پارك علم و فناوري استان چنين رويدادهايي بيشتر برگزار شود و ما هم آمادگي كامل براي همكاري و حمايت را داريم.

** ايده كارآفريني از دبستان شروع شود
منتور رويداد اُكام و مدرس كسب و كارها هم در اين زمينه گفت: ايده اُكام خيلي خوب است و نياز جامعه اين است كه كارآفريني و خلاقيت از مدارس شروع شود.
حسين شورستاني افزود: در مدارس ما خلاقيت را به نوعي از بين مي برند و اينكه دانش آموز به عنوان مثال يك مسئله را با راه حل ديگري به انجام برساند غلط مي دانند و فقط خط تكرار، درس خواندن و حفظ كردن را آموزش مي دهد اين در حاليست كه با اين طرح مي توان اين مرزها را از بين برد.
وي با بيان اينكه مي توان كارآفريني را از دوران دبستان شروع كرد اظهار داشت: به دليل اينكه هر چه سن كمتر باشد ذهن فرد آمادگي بيشتري براي آموزش ديدن و هدايت كردن دارد و مي توان آنها را از لحاظ علمي و عملي پرورش داد.
منتور رويداد اُكام درباره ايده ها نيز عنوان كرد: سطح ايده ها به نسبت دانش آموزان خيلي بالاتر بود چرا كه ايده هاي خوبي دارند ولي دانش كافي ندارد و به همين دليل بايد در رسيدن به راه حل مناسب با افزايش دانش به آنها كمك شود.
وي تاكيد كرد: در رويدادها دو هدف آگاهي رساني و ارتقاي سطح بايد در نظر گرفته شود كه در اين رويداد نيز هدف آگاهي رساني و بعد از آن ارتقاي سطح دانش آنها بود.

** ايده هايي كاربردي
كارآفرين اجتماعي و مدير كارگاه دستان پرتوان نيز در اين رويداد به عنوان منتور حضور داشت و در اين باره گفت: ايده و محصولات جالبي ديدم كه جنبه كاربردي بودن آن در زندگي خيلي زياد بود.
سارا راغبي تصريح كرد: ممكن است يك ايده خوب باشد ولي در زندگي روزمره كارآيي نداشته باشد ولي يك ايده كاربردي در زندگي هميشه مشتري دارد.
وي با بيان اينكه طرح اتاق كارآفريني مدارس فوق العاده عالي است عنوان كرد: در مجموع مردم خلاقي داريم و اينكه از سن پايه كار شود مي تواند بازخورد خوبي داشته باشد.
به گفته وي بايد بدانيم كه جامعه فقط به دكتر و مهندس نياز ندارند و شغل هاي فراواني است كه مي تواند درآمدزايي بالايي داشته باشد مانند وسايل تزئيني كه در همين رويداد حتي چندين مشتري جذب كرد.
مدير كارگاه دستان پرتوان يادآور شد: براي اينكه اين فرهنگ تغيير كند و خانواده ها با نگاه كارآفريني آشنا شوند بهتر است كه والدين دانش آموزان هم در كنار فرزندان خود در چنين رويدادهايي حضور داشته باشند و وقتي فرزندشان ايده خود را مطرح مي كند والدين هم آنجا باشند تا هم ارتباط فرزندان و خانواده ها ارتقا يابد هم نتيجه رويداد در سطح جامعه ملموس تر شود
تسهيلگر اتاق كارآفريني مدارس در استان هم در زمينه رويداد اُكام كه براي اولين بار در بيرجند برگزار شد، گفت: اكام خلاصه اتاق كارآفريني مدارس است و هدف آن كارآفرين كردن دانش آموزان است.
مينا مشهدي تصريح كرد: در اين طرح مي خواهيم دانش آموزان براي ايجاد كسب و كار راهنمايي شوند و محصولي را كه توليد كرده اند يا ايده هاي خود را امتحان كنند.
وي بيان كرد: ايده ها و طرح هايي كه دانش آموزان مي دهند مخصوص تشكيل يك استارت آپ نيست بلكه هر نوع ايده اي كه به كسب و كار منجر شود و درآمدزايي داشته باشد را در نظر گرفته ايم.
تسهيلگر اتاق كارآفريني مدارس در استان با اشاره به اينكه منتورهاي رويداد اُكام اكثرا افرادي هستند كه خود كارآفرين هستند، عنوان كرد: ما در اين رويداد داور نداريم و قرار نيست كه ايده هاي برتر مشخص شوند بلكه در تجربه هايي كه در كشور داشته اند اين موضوع را باعث نااميد شدن دانش آموزان مي دانستند.
وي افزود: به همين دليل در رويداد اكام داوري نداريم و فقط نوعي آموزش و راهنمايي كردن آنها است تا به ايجاد محصول برسند و در جشنواره اي كه سال بعد مي گيريم اين دانش آموزان محصولات و نتايج خود را ارائه خواهند كرد و در آنجا ايده هاي برتر مشخص مي شوند.
مشهدي با بيان اينكه قبل از اين رويداد در 9 مدرسه بيرجند كارگاه هاي ايده پردازي و خلاقيت، مهارت هاي ارتباطي و شناخت بازار به صورت كامل ارائه شده است، گفت: براي ارتقاي انگيزه كارافريني در سه سطح جامعه كار كرده ايم كه اولين گروه هدف دانش آموزان مقطع دوم متوسطه بودند.
وي ادامه داد: بعد از آنها همين كلاس ها را براي معلمان برگزار كرده ايم و براي والدين و اولياي دانش آموزان نيز چنين برنامه اي را داريم.
تسهيلگر طرح اتاق كارآفريني مدارس اظهار داشت: در نخستين رويداد اُكام 28 تيم هشت نفره شركت كرده اند كه در آينده بسط خواهد يافت.
دانش آموزان و تيم هايي كه در اين رويداد حضور داشتند از نوع برگزاري رويداد راضي بودند و اينكه قبل از رويداد كارگاه هاي مختلف برگزار شده بود را خوب دانستند، همچنين نظرشان در باره منتورها مثبت بود چرا كه مي گفتند راهنمايي هاي خوبي براي اينكه به نتيجه برسيم مي كنند.
7557 * 6054