تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

كرمانشاه- ایرنا- امام علی (ع) در عدالت طلبی، ساده‌زیستی، دستگیری از فقیران و نیازمندان، گذشت و بخشش و... سرآمد و بی‌نظیر بوده؛ فضائلی كه جامعه پر از مشكل ما اكنون بشدت محتاج و تشنه آنهاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 13 رجب سال 30 عام الفیل، با یك رویداد بزرگ و عجیبی در تاریخ بشریت ثبت شده كه نمونه آن هرگز سابقه نداشته است؛ ولادت اسدالله در خانه‌ خدا.
این البته تنها یكی از ده‌ها فضلیت منحصر به فرد امیرالمومنین(ع) است؛ ایشان نخستین كسی بود كه به پیامبر(ص) ایمان آورد و بنابر منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت، حدود 300 آیه از قرآن كریم در فضیلت او نازل شده است.
هنگامی كه قریش قصد قتل پیامبر(ص) را داشت، در بستر پیامبر خوابید؛ پیامبر(ص) عقد اخوت خود را با او بست؛ در همه غزوات پیامبر(ص) غیر از تبوك كه به فرمان پیامبر(ص) در مدینه ماند، شركت داشت و...
پدرش حضرت ابوطالب و مادرش هم فاطمه دختر اسد و از هر 2 طرف هاشمی نسب است و 'اسدالله، مرتضی، امیرالمؤمنین و اخو رسول‌الله' القاب مشهور آن حضرت و 'ابوالحسن و ابوتراب' كنیه‌های ایشان است.
امام علی(ع) در عدالت طلبی، ساده‌زیستی، دستگیری از فقیران و نیازمندان، گذشت و بخشش و... سرآمد و بی‌نظیر بوده؛ فضائلی كه جامعه پر از مشكل ما اكنون بشدت محتاج و تشنه آنهاست.
برای بررسی بیشتر این موضوع در سالروز ولادت امیرالمومنین (ع) خبرگزاری ایرنا به سراغ چند تن از كارشناسان دینی و اساتید حوزه و دانشگاه رفته است.

**خروج از غفلت؛ آغاز عمل و رفتار علوی
مدیر حوزه علمیه كرمانشاه ولادت امام علی علیه السلام در داخل كعبه را یكی از امتیازهای خاصی دانست كه شخصیت ایشان را منحصر به فرد كرده است؛ «این موضوع از واقعیت‌های قطعی و متواتر تاریخ است و با وجود این كه دشمنان ائمه در قرن های مختلف تلاش‌های زیادی برای از بین بردن شواهد آن كرده‌اند، آثارش همچنان بر روی دیوار خانه خدا باقی است.»
حجت الاسلام صادق ایرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان تولد حضرت عیسی(ع) از پیامبران اولوالعزم، در حالی كه حضرت مریم داخل خانه خدا بود از او خواسته شد كه برای وضع حمل از آنجا خارج شود اما مادر حضرت امیر علیه السلام به اذن خدا وارد كعبه شد و فرزندش را در آنجا به دنیا آورد.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: امام علی علیه السلام از یك مربی بی‌نظیر بهره برده است و به فرموده خودشان در خطبه 192 نهج البلاغه، در دامان پیامبر بزرگ پرورش یافته و هر روز از اخلاق پیامبر نكته تازه‌ای را فرا می گرفته و در عمل پیاده می كرده است.
او در ادامه درباره شأن و جایگاه والای امیرالمومنین علیه السلام گفت: امام علی(ع) فرمودند از پیامبر خواستم كه برای من دعا كند و از خداوند غفران مرا طلب كند كه ایشان شروع به خواندن نماز سپس دعا كردند و فرمودند خدایا به حق علی در پیشگاه خودت، علی را مشمول غفران و رحمتت گردان. پیامبر دلیل این دعا را اینگونه بیان كردند كه علی جان كسی بهتر از تو را پیدا نكردم كه خدا را به اسم او قسم دهم.
مدیر حوزه علمیه كرمانشاه در ادامه به ویژگی‌های ممتاز شخصیتی و اخلاقی امیرالمومنین(ع) از جمله سخاوت و عبادت ایشان اشاره و اظهار كرد: در مملكت‌داری هم هرگز از بیت‌المال كوتاه نیامدند تا جایی كه به فرصت‌طلبان فرمودند اگر بیت‌المال را كابین زنانتان هم كرده باشید از شما پس می‌گیرم و حتی زمانی كه برخی از بزرگان صحابه درخواست كردند كه گذشته را فراموش و عدالت را معطوف به آینده كند، امام علی (ع) نپذیرفت در حالی كه می دانست آنان حاكمیت را به خطر می اندازند چنانچه در آینده جنگ جمل راه افتاد.
حجت الاسلام ایرانی، عدالت‌ طلبی امیرالمومنین علیه السلام و از جمله مخالفت صریح با درخواست عقیل برادرش برای گرفتن سهم بیشتر از بیت المال را درس بزرگی برای مسئولان و مدیران كشور دانست و گفت: همه مسئولان باید تلاش كنند تا سیر و سلوك خود را با منش امام علی(ع) تنظیم كنند هرچند امام علی علیه السلام فرمودند شما توانایی آن را ندارید كه چنین باشید اما مرا با ورع، تلاش، پاكی و پیمودن راه صحیح یاری دهید.
به اعتقاد این استاد حوزه، مردم به اندازه كافی به ابعاد شخصیتی امیرالمومنین علیه السلام علم دارند اما گیر و مشكل در عمل به این دانسته هاست؛ با توجه به اینكه ایمان و عمل رابطه متقابل دارند باید وارد میدان عمل شویم تا ایمانمان هم تقویت شود و بالعكس.
او همچنین اهمیت و ضرورت تذكر مكرر و توجه و دوری از غفلت را یادآور شد و گفت: باید همواره خودمان را در معرض تذكر قرار دهیم تا از غفلت خارج شویم زیرا خروج از غفلت آغاز عمل و رفتار علوی است.

**تشنگی جامعه به فضائل امام علی(ع)
همچنین حجت الاسلام رحمان صابری زارع، استاد حوزه علمیه و دانشگاه هم به خبرنگار ایرنا گفت: پیامبر صلی الله فرمودند كه «مجالس خود را با نام علی(ع) زینت دهید» و نیز «ذكر علی(ع) عبادت است»؛ در نتیجه این احادیث بود كه حتی در زمان خانه نشینی امیرالمومنین علیه السلام عده ای از مردم در هنگام بلند شدن از زمین ذكر یاعلی می‌گفتند.
حجت الاسلام صابری یك روایت هم در این زمینه بیان كرد و افزود: عبدالله بن عمر به حضرت خطاب به حضرت امیر علیه السلام گفت كه اگر مردم به كلمات تو و قرآن عمل می كردند از آسمان و زمین بركت بر آنها نازل می شد.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینكه سبك زندگی امام علی علیه السلام سه بخش دارد، گفت: برخی از امتیازهای آن حضرت مانند معصوم بودن و داشتن علم غیب قابل اقتباس و تاسی برای ما نیست و نیز برخی رفتارهای ایشان مانند پوشیدن لباس كهنه یا داشتن خانه قدیمی مختص زمان ایشان است و برای زمان فعلی قابل اقتباس نیست.
او در عین حال گفت: اصولی كه بر زندگی امام علی علیه السلام حاكم و سبك زندگی ایشان است برای همه مردم در همه زمان ها قابل تاسی و پیروی است همانند صداقت، عدالت، رفق و مدارا، گذشت و محبت به والدین.
حجت الاسلام صابری «صدیق و فاروق» را طبق قرآن، سنت و روایات متواتر امام علی علیه السلام دانست و در باره اهمیت پیروی از صداقت امام علی(ع) گفت: متاسفانه دروغگویی و تهمت زدن در فضای مجازی شایع شده و صداقت در موارد زیادی به حاشیه رفته؛ واقعیتی كه نشانه نیازمندی مضاعف به صداقت علوی است.
این كارشناس دینی درباره عدالت امیرالمومنین(ع) به یك روایت تاریخی اشاره كرد و گفت: امام علی قاضی بصره را تنها به این دلیل عزل كرد كه صدایش را از 2 نفری كه به محضر او آمده بودند بلندتر كرده بود؛ بی شك اگر دستگاه قضایی ما هم در مسیر علوی قرار گیرد بسیاری از مشكلات فعلی رفع خواهد شد.
این استاد حوزه همچنین بر ضرورت تاسی به بخشش و گذشت امیرالمومنین هم گفت: بسیاری از طلاق ها و اختلافات بزرگ در نتیجه یك گذشت نكردن كوچك است.
به اعتقاد صابری، دلیل وقوع این همه اختلاف، گناه، جنایت و اختلاس دوری از منش و روش امام علی علیه السلام است كه نشان دهنده تشنگی جامعه به فضائل و منویات این امام همام است.
او در عین حال گفت: بین محب و مدعی محبت فرق است؛ محبت واقعی بر پایه صداقت و برای خداست به گونه ای كه انسان در مسیر آن از هزینه كردن آبرو، مال و جانش ابایی ندارد.
حجت الاسلام صابری گفت: با بیان اینكه چرا امروزه بسیاری از منبرهای ما كم اثر شده گفت: این منبرها یا برای خدا نیست یا اگر هست كم است وگرنه كار برای خدا تاثیر بی حساب و كتاب دارد.

**نسخه‌های شفابخش علی(ع) برای مشكلات كنونی
حجت الاسلام حسین صدیقی، استاد حوزه علمیه كرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره فضائل امام علی(ع) گفت: مدار حق بودن حضرت مورد توافق شیعه و سنی و تمام فرق است و فخر رازی در تفسیر سوره حمد به روایتی در همین زمینه تمسك جسته است.
او به نسخه های شفابخش امیرالمومنین علیه السلام برای آسیب ها و مشكلات كنونی جامعه اشاره و درباره بعد فردی آن اظهار كرد: این روزها بسیاری از افراد جامعه دغدغه‌های معیشتی، اجتماعی و فرهنگی دارند و نیازمند همراهی و همدلی دیگران هستند اما متاسفانه اولویت بسیاری‌ها منافع شخصی و طبعا بی توجهی به اطرافیان، آشنایان و حق داران است.
این كارشناس مذهبی اضافه كرد: این واقعیت در حالی است كه امیرالمومنین علیه السلام كفاره گناهان بزرگ را دادرسی ستمدیده ها و گرفتاران و شاد كردن افراد غمگین دانسته اند و اولویت این كار هم ابتدا بستگان و نزدیكان نیازمند سپس سایر افراد است.
به گفته حجت الاسلام صدیقی، آنچنان كه امام علی علیه السلام فرموده‌اند سركشی از دیگران تنها جنبه اقتصادی ندارد بلكه می‌تواند برای شاد كردن آنها باشد.
استاد حوزه علمیه كرمانشاه درباره بعد اجتماعی آسیب‌های جامعه هم گفت: طی سال‌های اخیر با فرهنگ های مختلفی روبرو هستیم كه ممكن است به تدریج مذاق جامعه را تغییر داده و سبب جدایی آنها از معنویت و بی توجهی به آخرت شود به طوری كه در نتیجه این فرهنگ ها و سبك زندگی، افراد ناآگاهانه دین و معنویت را به حاشیه برانند تا شاید دنیای خود را آباد كنند در حالی كه به فرموده امیرالمومنین علیه السلام كسانی كه برای آباد كردن دنیایشان چیزی از امور دین را ترك كنند به رفاه و امور دنیوی هم نمی‌رسند.
«مشاوره با علما و متخصصان و بهره گیری از دانش آنها در اصلاح امور جامعه» دیگر نسخه شفابخش و توصیه مهم امام علی علیه السلام به مالك اشتر است كه صدیقی به آن اشاره و اضافه كرد: اگر صاحب نظران احساس كنند كه به تخصص آنها توجهی نمی‌شود از ابراز نظر و دیدگاه خودداری می كنند كه پیامد آن انحراف جامعه است.
استاد كلام و فلسفه حوزه علمیه كرمانشاه در ادامه به حكمت شماره 107 امام علی(ع) اشاره كرد و گفت: به فرموده ایشان كسی فرمان خدا را به پا نمی‌دارد مگر اینكه در اجرای فرمان الهی با هیچ كسی مدارا و مماشات نكند(ماجرای عقیل)، توان و قدرت اجرای فرمان الهی را داشته باشد، در مقابل قدرتمندان ذلیل نباشد و پیرو آرزوها و آمال خود نباشد.
به گفته این محقق قرآنی مثال های متعدد و بارز این ویژگی ها در رفتار و منش امیرالمومنین علیه السلام وجود دارد كه مرور آن برای همگان درس آموز و ضروری است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی