اروميه - ايرنا - مدير پايگاه ملي حسنلو گفت: چهار هزار و 600 نفر از ابتداي سال جاري از اين پايگاه ملي بازديد كرده اند كه رشد 75 درصدي را نشان مي دهد.

حسن شيري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: حدود 110 نفر از اين بازديدكنندگان، گردشگران خارجي به ويژه از كشورهاي اروپايي بوده اند.
وي اضافه كرد: برگزاري آيين هاي ويژه اي نظير نوروزگاه، معرفي در رسانه ها، توزيع بروشورهاي متنوع و رايگان در محل، مستقر بودن راهنمايان گردشگري، نصب تابلوها و بيلبوردهاي معرفي اثر در جاده هاي اصلي منتهي به اين پايگاه، مهمترين دلايل جذب و افزايش گردشگر به شمار مي رود.
وي ادامه داد: اين مجموعه تاريخي از سال 1382 براي انجام مطالعات علمي و فني به پايگاه ملي تبديل شده است و در حال حاضر در ليست موقت ثبت جهاني قرار دارد.
مدير پايگاه ملي حسنلو با تاكيد بر اينكه گردشگران از ساعت هشت تا 17 مي توانند از اين اثر باستاني بازديد كنند، بيان كرد: از سال 1392 نيز موزه اي در كنار اين مجموعه تاريخي راه اندازي و 125 اثر كشف شده از تپه حسنلو در آن به نمايش گذاشته شده است.
شيري گفت: عمليات مرمت و ساماندهي موزه مجموعه تاريخي حسنلو در نقده كه از اوايل خرداد سال جاري با 600 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي آغاز شده بود، به پايان رسيد.
وي بيان كرد: نماچيني با آجر پلاك (دوغابي) قرمز رنگ، بند كشي توپر 160 مترمربع از نماي آجري، رنگ آميزي سقف شيرواني و درب ورودي از اهم اقدامات سال جاري در اين مجموعه باستاني بوده است.
وي ادامه داد: از ديگر اقدامات سال جاري در موزه اين پايگاه ملي مي توان به ساخت درب شيشه براي ايجاد فيلتر ورودي داخل موزه، ساخت كتيبه موزه از كاشي هفت رنگ سنتي و ايجاد مخزن در موزه اشاره كرد .
به گزارش ايرنا منطقه تاريخي حسنلو در 80 كيلومتري اروميه و 9 كيلومتري شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله يكي از مهمترين سايت هاي باستاني ايران با شهرت جهاني است.
جام زرين حسنلو يكي از مهمترين آثار مكشوفه از اين محوطه تاريخي است كه قدمت سه هزار ساله دارد و هم اكنون در موزه ملي ايران باستان نگهداري مي شود.
اين اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملي ثبت شد و جام زرين حسنلو يكي از مهمترين آثار مكشوفه از اين محوطه تاريخي است كه قدمت سه هزار ساله دارد و هم اكنون در موزه ملي ايران باستان نگهداري مي شود.
تپه حسنلو بر اساس نظر كارشناسان ميراث فرهنگي، بزرگترين شهر و دژ در عصر آهن در منطقه خاورميانه به شمار مي رفت كه قدمت آن به 6 هزار سال پيش مي رسد و پيش بيني مي شود كه در آينده نزديك براي ثبت در آثار جهاني به سازمان يونسكو معرفي شود.
بر اساس داده هاي باستان شناسي، اين تپه در 10 دوره مورد سكونت قرار گرفته است كه دوره دهم كه قديمي ترين دوره سكونت حسنلو به حساب مي آيد مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از ميلاد بوده است.
9918/7129