ساري – ايرنا – شهر توريستي شهرستان سوادكوه شمالي با جاذبه هاي ديدني گردشگري ، طبيعي و تاريخي اماده ميزباني از مسافران نوروزي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، شيرگاه مركز شهرستان سوادكوه شمالي در استان مازندران است كه از جنوب به شهرهاي زيرآب و پل سفيد ، از شمال به شهرستان قائمشهر از سمت راست به شهرستان ساري و از سمت غرب به شهرستان بابل راه دارد . اين شهرستان بيش از 40 هزار نفر جمعيت دارد.
يكي از جاده ‌هاي ارتباطي تهران - شمال معروف به جاده فيروزكوه و راه آهن تهران- شمال كه بخشي از راه ‌آهن سراسري ايران است از اين شهر مي‌گذرد. شيرگاه از همه جهت جز شمال به‌ وسيله رشته كوههاي البرز مركزي احاطه گشته چرا كه از غرب توسط كوه تِرز، از شرق به‌ وسيله كوه وِرزك واز جنوب با كوههاي ساره سر و شاه كوه محاصره شده ‌است.
از جاذبه هاي مهم گردشگري اين شهرستان مي توان به پل هاي تاريخي اعم از پل شاپور ، پل دختر ( چالي ) ، پل تاريخي شاه عباسي آبدنگسر اشاره كرد . پل شاه عباسي مربوط به دوران سلطنت پادشاهان صفوي و پل شاهپور هم مربوط به دوران قاجار است كه بر روي رودخانه اوتجون در اراضي چاي باغ واقع شده است.
آبشار شيرگاه در نزديكي تونل بين جادهٔ زيراب- شيرگاه ، جنگل اندرگلي و رودخانه كسلاين در نارنج بُن هم ديگر جاذبه هاي ديدني اين شهرستان است .
چاي‌باغ يكي ديگر از جاذبه هاي گردشگري شهرستان سوادكوه شمالي است كه در فاصله 10كيلومتري قائمشهر و 3 كيلومتري شهر شيرگاه قرار دارد. اين منطقه سرسبز و جنگلي كه به دليل چشم‌اندازهاي طبيعي از جاذبه توريستي خوبي برخوردار است و در ايام سال به ويژه در روزهاي تعطيل پذيراي بسياري از گردشگران و مسافران است.
چاي‌باغ از شمال به روستاي بشل، ازجنوب به روستاي «تپه‌سر»، از شرق به روستاي «آهنگركلا» و از غرب به روستاي «اندرگلي» محدود مي‌شود. طبق گفته بزرگان اين روستا در دوران پهلوي اول به «ملفه» معروف بود كه به علت كشت چاي و توتون به تدريج به چاي‌باغ تغيير نام يافت.
آبشار پلنگ دره واقع در شيرگاه هم يكي ديگر از زيباترين و جذاب ترين مسير هاي طبيعت گردي استان مازندران است. اين آبشار كه در شمال شرقي شهر شيرگاه قرار دارد يكي از زيباترين مكان هاي ديدني اين شهر به حساب مي آيد كه داراي يك رودخانه زلال و زيبا با آبشار 8 متري و ريزش آب به حوضچه سنگي است.
سد خاكي سنبل رود با هسته رسي در 8 كيلومتري جاده شيرگاه بين سوادكوه و بابل‌كنار هم از ديگر جاذبه هاي اين شهرستان است. اطراف سد سنبل رود با داشتن آب و جنگل نظر هربيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند. مساحت منطقه‌ ي جنگلي كه سد سنبل رود در آن قرار گرفته است 40 هكتار برآورد گرديده است. از اين مساحت جنگلي 15 هكتار آن در زير آب و 5 هكتار آن تحت پوشش آلاچيق‌ها و مابقي به پارك جنگلي اختصاص دارد.
امام زادگاني به نام هاي ملاحسينا در روستاي زيولا پنك و امام زاده آل كيا سلطان لفور ، آقا سيد مهدي ، آقا سيد ميرزا شاهي از بقاع متبركه در اين شهرستان است.
فرماندار شهرستان سوادكوه شمالي روز يك شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، افزود : با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال، دستگاه هاي مختلف خدمات رسان در حال آماده سازي اين شهرستان براي استقبال از مسافران نوروزي هستند.
سيد محمد انصار الحسيني گفت: 2 مدرسه با حدود 20 كلاس درس در سطح شهرستان سوادكوه شمالي براي اسكان مسافران نوروزي آماده شده است.
وي اين مدارس را مدرسه شبانه روزي امام رضا (ع ) و مدرسه زينبيه اعلام كرد كه هر كدام در گروه الف و ب قرار دارد .
فرماندار سوادكوه شمالي با اعلام اينكه متل 2 ستاره در چاي باغ هم ميزبان مسافران نوروزي خواهد بود، گفت : حدود بيش از 80 خانه مسافر و يك دفتر مقابل درب تامين اجتماعي كارهاي مسافران نوروزي را انجام خواهند داد.
انصارالحسيني با بيان اينكه در ورودي اين شهرستان يك پايگاه هلال احمر مستقر است، افزود: در اين پايگاه بيش از 20 نفر در جهت كمك به مسافران خدمت ارائه مي دهند .
وي با اعلام اينكه در بقاع متبركه شاه كلاي لفور اسكان مسافران صورت مي گيرد، ادامه داد : مسافران در محوطه بيروني و اتاقك هاي مستقر در اين بقاع اسكان مي يابند.
فرماندار شهرستان سوادكوه شمالي همچنين با اعلام اينكه سال گذشته پارك الغدير به عنوان مكاني براي برپايي چادر مسافران نوروزي برپا شده بود، گفت: امسال به دليل ممنوع بودن برپايي چادر در مكان هاي تفريحي ، بنابراين مسافران را به سمت خانه مسافر هدايت خواهيم كرد.
انصارالحسيني گفت: همچنين يك داروخانه شبانه روزي ، بيمارستان 10 تختخوابي شيرگاه ، اورژانس و 2 دستگاه آمبولانس در اين شهرستان به حالت اماده باش براي مسافران نوروزي قرار گرفته اند.
7334/1899