تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشكده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: سهم چین و هند و دیگر كشور های خارجی از كالاهای سوغات در بازار مشهد تا 45 درصد است.

دكتر آرش قهرمان روز یكشنبه در نشستی با عنوان 'زیارت نوروزی، سوغات در زنجیره گردشگری مشهد' سهم مالی كالاهای تولید چین را در سال 2014 میلادی از بازار سوغات این شهر پنج هزار میلیارد ریال ذكر و بیان كرد: حتی در حوزه هایی كه تولیدات ایرانی مزیت رقابتی دارند، به وفور واردات كالاهای سوغات صورت می گیرد.
وی افزود: بر این اساس 65 درصد مهر و تسبیح عرضه شده در بازار سوغات مشهد تولید چین و هند است. این در حالی است كه عرضه كالاهای خارجی به عنوان سوغات مشهد فاقد بعد روانی رهیاد و رهاورد زیارتی است و در عین حال موجب ضربه زدن به اشتغال بومی می شود.
رئیس پژوهشكده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد نیز در این نشست گفت: دو هزار و 800 تا سه هزار میلیارد ریال از گردش مالی 20 هزار میلیارد ریالی سالانه مرتبط با سفر زائران به مشهد مربوط به صنعت سوغات است.
دكتر هادی رفیعی همچنین 55 درصد از كل سوغات خریداری شده توسط زوار را در بازار مشهد داخلی و 45 درصد آن را خارجی ذكر و بیان كرد: همچنین سهم صنایع دستی در سبد خرید گردشگران مشهد بخاطر گرانی این نوع كالا فقط 10 درصد است. هزینه برای خرید سوغات در مجموع 17 درصد از كل سبد گردشگری را در این شهر شامل می شود.
وی افزود: اصلی ترین كالاهای سوغات مشهد به لحاظ تعداد و فراوانی شامل نقل و نبات، زعفران، زرشك، پوشاك و پارچه و به لحاظ ارزش ریالی پوشاك، مواد خوراكی و صنایع دستی است.
رئیس پژوهشكده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد ادامه داد: 'فقدان برند معتبر در عرصه تولید سوغات و بی توجهی نسبت به محتوای پیام كالاهای سوغات، ذائقه و پسند مشتریان' از نقاط ضعف صنعت داخلی سوغات مشهد در مقابل رقبای خارجی است.
وی گفت: در این چارچوب اكثر كالاها فاقد عقبه محتوای فرهنگی مرتبط با شهر مقدس مشهد هستند و این در حالی است كه تولیدكننده كالای سوغات باید نسبت به اینكه 'گردشگر چه كالایی را به عنوان سوغاتی می خرد، احساس درونی خریدار نسبت به خریدش چیست، سوغات از دید مخاطبان آن چه می تواند باشد و همچنین تحلیل رقبا و ماهیت اصلی محصول' توجه داشته باشد.
دكتر رفیعی مشهد را با جمعیت انبوه زائر و مسافر دارای قابلیت بخورداری از برند تنقلات، گوهرسنگ ها، چرم و صنایع دستی توصیف و بیان كرد: الزاما برای دستیابی به بازارهای هدف باید شرایط این كار فراهم شود تا مشتریان سوغات مشهد قادر باشند با اطمینان خاطر و هدف رهیاد و رهبار خرید كنند و بازار نیز به لحاظ اصالت محصولات شفاف شود.
نشست 'زیارت نوروزی، سوغات در زنجیره گردشگری مشهد' با حضور كارشناسان حوزه گردشگری، فعالان بخش خصوصی و تولید عرضه سوغات با هدف بررسی راههای سامانبخشی و رونق بازار و صنعت سوغات این شهر به همت پژوهشكده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.
6070/1858