بوشهر- ایرنا - مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس در آیین بهره برداری رسمی از پالایشگاه فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی گفت: با راه اندازی متوالی فازهای پارس جنوبی، تولید گاز طبیعی ایران به حدود 660 میلیون متر مكعب در روز افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شركت نفت وگاز پارس محمد مشكن فام در مراسمی كه امروز یكشنبه (26 اسفندماه) به مناسبت افتتاح فازهای پارس جنوبی در فاز 13 برگزار شده بود، اظهاركرد: تولید گاز پارس جنوبی از 280 میلیون مترمكعب در روز در سال 92، به حدود 660 میلیون مترمكعب در روز افزایش یافته و كل سرمایه گذاری انجام شده تاكنون بالغ بر 77 میلیارد دلار بوده است.
وی افزود: با تزریق 10 میلیارد دلار دیگر توسعه كامل میدان پارس جنوبی در مرحله اول محقق می شود.
مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس اضافه كرد: با افتخار اعلام می كنم توسعه میدان طی بیست سال گذشته نمونه كم نظیری از خودباوری و خود اتكایی داخلی است.
مشكین فام با بیان اینكه سهم مشاركت داخلی در توسعه فازهای ابتدایی 30 درصد بوده و درحال حاضر به بیش از 64 درصد افزایش یافته است، گفت: به طور میانگین حدود 20 هزار نفر در دوران ساخت این طرحها مشغول به كار بوده و 3 هزار نفر نیز عملیات بهره برداری از آن را به عهده خواهند داشت.
مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به اینكه پارس جنوبی از جمله پروزه های عظیم صنایع نفت و گاز جهان بشمار می رود، گفت: در رابطه با توسعه پارس جنوبی حماسه بی سابقه ای در تاریخ ایران ثبت شده است كه از لحاظ ابعاد مدیریتی و مالی برازنده نام بزرگ ترین میدان گازی جهان است.
وی افزود: فازهایی كه امروز شاهد شكوفایی آنها هستیم، درحقیقت گام های بلند دیگری در تكمیل این حماسه و نتیجه سال ها كار و تلاش بی قفه كاركنان است.
این مقام مسئول به نقش مهم كاركنان شركت ملی نفت ایران، پیمانكاران، مشاوران، سازندگان و تامین كننذگان داخلی در بهره برداری از فازهای پارس جنوبی اشاره كرد و گفت: این تلاشگران با سرمایه گذاری بالغ بر 11 میلیارد دلار، كشور عزیزمان را به افتخار بهره برداری از فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی با ظرفیت تولید بیش از 112 میلیون متر مكعب در روز گاز غنی رسانده اند.
وی با تشریح وسعت عملیات اجرایی فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی گفت: حفر 76 حلقه چاه در فاصله جدود 100 كیلومتری ساحل با مجموع متراژ حفاری حدود 250كیلومتر، ساخت و نصب 8 سكوی دریایی با مجموع وزن 160 هزار تن شامل عرشه، پایه سكو و متعلقات آن، لوله گذاری بیش از 380 كیلومتر خط لوله 32 اینچ زیر دریایی، احداث دو پالایشگاه عظیم گازی با 8 ردیف پالایشی همراه با واحدهای متعدد فرایندی و جانبی از جمله بخش خشكی و فراساحل این طرح ها را شامل می شود.
مشكین فام با بیان اینكه در دولت تدبیر و امید اقدامات شایسته ای در پاسخ به اهدف راهبردی میادین مشترك و توسعه گازرسانی داخلی صورت گرفته است اظهار كرد: از میدان مشترك پارس جنوبی تاكنون یك و نیم تریلیون مترمكعب گاز طبیعی برداشت شده است .
مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس افزود: علارغم اینكه توسعه میدان پارس جنوبی با دوره تحریم كشور و ناپایداری در همكاری های بین المللی همرمان بوده و طی این سال ها صنایع نفت و گاز ایران با شرایط سختی مواجه شده است، در همین روزهای سخت كوشش روزافزون مجموعه وزارت نفت و پیمانكاران ایرانی موجب شد مسیرهای تازه ای بسوی تولید، خلاقیت و اشتغال زایی در كشور گشوده شود.
وی با اشاره به اینكه فرایند توسعه و گسترس فازهای پارس جنوبی از ابعاد گوناگون به سیاست های كلان توسعه كشور یاری رسانده است، عنوان كرد: اهمیت پارس جنوبی از این جهت است كه در كنار تامین انرژی منازل، اماكن، صنایع و نیروگاه ها در سراسر كشور، كمتر بنگاه اقتصادی را خواهیم یافت كه مستقیم یا غیر مستقیم شریك توسعه و تامین كننده نیاز پارس جنوبی نبوده و شرایط تولید و اشتغالزایی خود را از این طریق افزایش نداده باشد.
مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس درباره توجه به مسئولیت های اجتماعی مرتبط با محیط زیست در این فازها گفت: مساله حایز اهمیت درباره این 2 طرح توجه ویژه به راه اندازی همزمان واحدهای زیست محیطی نظیر بازیافت گوگرد، مدیریت بهینه پساب وپسماند صنعتی و نیز راه اندازی واحدهای با ارزش افزود بالا شامل استحصال اتان و گاز مایع بوده كه نشان دهنده توجه ویژه مسئولیت های اجتماعی وتكمیل زنجیره كامل تولید بوده است.
به گفته مشكین فام، تاكید شركت ملی نفت ایران بر استفاده از پیمانكاران، سازندگان و تامین كنندگان داخلی باعث رونق كسب و كار در این بخش ها و همچنین در ابعاد بزرگ تر، موجب رونق اقتصاد كشور طی سالیان گذشته شده است.
وی به بازیابی واحیای ظرفیت های شركت صدرا در استان بوشهر به عنوان پیمانكار بخش فراساحل فازهای پارس جنوبی اشاره كرد و گفت: پس از پیگیری های مستمر شركت ملی نفت ایران درجهت رفع مشكلات بجا مانده، این مجموعه عظیم صنعتی با بكارگیری نیروهای بومی استان بوشهردر این 2 طرح با حداكثر ظرفیت، فعال شده و موفق شده است 10 سكوی گازی را با كیفیت مناسب بسازد كه این امر كمك شایانی به اشتغال زایی بومی در این استان داشته است.
7212/6045