تهران- ایرنا- شركت های بیمه در فرانسه روز دوشنبه اعلام كردند؛ اعتراضات اخیر در این كشور كه هر شنبه برگزار می شود، بدون احتساب هجدهمین اقدام معترضان 170 میلیون یورو خسارت بر جا گذاشته است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این خسارت ها به طور عمده شامل تخریب اموال عمومی و دولتی توسط جلیقه زردها و همچنین اعتصاب های گسترده كارمندان فرانسوی شاغل در خدمات عمومی بوده است.
بنا به این گزارش، 'امانول مكرون' رئیس جمهوری فرانسه پس از خشونت هایی كه در جریان هجدهمین هفته اعتراض های جلیقه زردها در پاریس به وقوع پیوست، گفته كه می خواهد تظاهرات در خیابان شانزه لیزه را ممنوع اعلام كند.
این اظهارات مكرون درست نقطه مقابل سخنانی است كه او در 11اسفند امسال بیان كرد.
در ادامه این گزارش آمده است: سرسختی مكرون در برابر خواسته های مخالفان وی موسوم به جلیقه زردها در حالی است كه هجدهمین هفته اعتراضات را می توان نقطه عطف بحران در كاخ الیزه بر شمرد.
شركت های بیمه فرانسه تخمین زده اند كه از آغاز اعتراض های این كشور تا كنون به استثنای اعتراض های هفته هجدهم، 170 میلیون یورو خسارت به اقتصاد فرانسه وارد شده است.
هجدهمین هفته اعتراضات جلیقه زردها به سیاست های اقتصادی دولت مكرون در حالی با پایان نخستین مرحله از گفت وگوهای ملی فرانسه همزمان شده كه بسیاری از كارشناسان و ناظران بین الملل این تلاقی را هشداری جدی برای مستأجر كاخ الیزه می دانند.
طرح گفت وگوی ملی فرانسه، دو ماه پیش به ابتكار رئیس جمهوری این كشور و به منظور رفع بحران جلیقه زردها آغاز شد.
در واقع باید گفت كه از این پس، رئیس جمهوری فرانسه و تیمش، باید به تحلیل خواسته های مردم كه در این دو ماه مطرح شده است، بپردازند.
بسیاری از كارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند كه ممكن است یافتن راه حلی جامع برای رفع مشكلات مردم و پاسخگویی به مطالبات آنان دشوار باشد و ماهها به طول بینجامد.
در دو ماه گذشته، بیش از10 هزار و 300 گردهمایی در این مدت در سرتاسر فرانسه برگزار شد و شركت كنندگان در آن آزادانه درباره موضوعات گوناگونی چون بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ، محیط زیست، قدرت خرید، بازنشستگی، مالیات، عدم تساوی و وجود بی عدالتی در اجتماع بحث و گفت وگو كردند.
مكرون وعده داده است كه در اواسط ماه آوریل تصمیمات اساسی خود را اعلام و در این مدت باز هم به نواحی مختلف فرانسه برای بحث و گفت وگو با مردم سفر خواهد كرد. بسیاری از نمایندگان دولت را تحت فشار گذاشته اند تا برنامه های سریع حتی نمادینی را در پاسخ به مطالبات جامعه به اجرا بگذارد.
اما بسیاری از كارشناسان با اشاره به آخرین تظاهرات جلیقه زردها كه به دستگیری 250 نفر از معترضان انجامید، آینده خوبی را برای این طرح جنجالی مكرون متصور نمی شوند.
در هجدهمین شنبه اعتراضی مخالفان مكرون، حدود پنج هزار نیروی انتظامی برای جلوگیری از خشونت در پاریس حضور یافته‌اند. در واقع باید گفت كه تظاهرات امروز جلیقه زردها در سراسر فرانسه از آنجایی حائز اهمیت است كه نخستین شنبه بعد از پایان روند دوماهه 'گفت وگوهای ملی' یا همان 'بحث بزرگ' به شمار می رود كه بر اساس آن دولت تلاش كرد نظرها و پیشنهادهای شهروندانش را برای اصلاح امور جمع‌آوری كند. این ابتكار كم‌سابقه دولت در واكنش به شكل‌گیری جنبش جلیقه زردها طرح شد.
هنوز مشخص نیست كه این نظرخواهی گسترده و سراسری تا چه اندازه نتیجه‌بخش باشد.

** درخواست وزیر كشور فرانسه برای برخورد قاطع با معترضان
وزیر كشور فرانسه خواستار برخورد قاطع با معترضان و عاملان خشونت در درگیری ها شد.
كریستوف كاستنر معتقد است كه عده ای از 'حرفه ای ها' نقاب بر چهره در بین جلیقه زردها نفوذ كرده اند كه 'خواستار خشونت و به دنبال ترویج هرج و مرج هستند'.
وی در توئیتی با محكوم كردن اعمال خشونت آمیز خواستار برخورد پلیس 'با نهایت قاطعیت' با عاملان خشونت شد.

** اذعان 170 مورد خشونت علیه جلیقه زردها
وزیر كشور فرانسه روز شنبه با اذعان به وقوع 174 مورد خشونت پلیس در حاشیه تظاهرات جلیقه زردها، گفت كه تحقیقاتی در این زمینه صورت خواهد گرفت.
'كریستف كاستانر' در گفت وگو با شبكه 'بی.اف.ام. تی.وی' گفت: در مجموع 174 مورد خشونت پلیس از طرف دادگستری به بازرسی كل پلیس ملی فرانسه ارجاع شده است و اگر تحقیقات نشان دهد كه اشتباهی روی داده، عاملان آن حتماً مجازات خواهند شد.
اظهارات وزیر كشور فرانسه در حالی رسانه ای شده است كه بر اساس آخرین گزارش ها، در تظاهرات و اعتراض های امروز پاریس، یك مادر به همراه نوزادش به دست نیروهای ضدشورش بشدت زخمی شده اند كه وضع جسمانی هر دو وخیم اعلام شده است.
علاوه بر سازمان های بین المللی، تظاهركنندگان، فعالان آزادی های عمومی و احزاب سیاسی در فرانسه، به برخی روش های حفظ نظم به ویژه استفاده پلیس از فلش بال بر ضد جلیقه زردها بشدت انتقاد دارند.
در همین ارتباط، چندی پیش نیز 'میشل باشله' كمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق درباره استقاده پلیس فرانسه از سلاح های مرگبار در سركوب جلیقه زردها شده است.
باشله گفت: گزارش هایی مبنی بر استفاده نیروهای پلیس فرانسه از سلاح های نامتعارف در اعتراض های جلیقه زردها به كمیسیون عالی حقوق بشر رسیده است.
ماه گذشته نیز گروه های مدافع حقوق بشر با اشاره به ادامه اعتراض های جلیقه زردها در فرانسه و برخورد شدید نیروهای پلیس ضدشورش با آنها در هفته های گذشته، درباره خرید سلاح های جدید و مرگبار پلیس ابراز نگرانی كرده بودند.
گروه های مدافع حقوق بشری هشدار داده اند كه وزارت كشور فرانسه برای رویارویی با مخالفان، یكهزار و 280 قبضه سلاح مرگبار 'فلش-بال' خریداری كرده كه در اختیار نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش قرار می گیرد.
خیابان‌های پاریس در هفته‌های گذشته صحنه درگیری خشونت‌بار نیروهای پلیس و معترضان فرانسوی بوده است.
اعتراض‌ها در ابتدا در واكنش به سیاست‌های اقتصادی «امانوئل مكرون» رئیس جمهوری فرانسه بویژه در حوزه سوخت و مالیات آغاز شد اما بسرعت جنبه‌ سیاسی پیدا كرد.
دولت این كشور در هفته‌های گذشته با عقب‌نشینی از برخی سیاست‌های خود و اختصاص بودجه بیشتر به كارگران و بازنشسته‌ها، سعی در مدیریت بحران ایجاد شده داشته اما در این مسیر موفق نبوده است.
از آغاز تظاهرات علیه دولت امانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه، تاكنون دستكم دو هزار تظاهركننده و یك هزار نیروی پلیس زخمی شده اند.
اروپام**9041**شبس**1613