تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

شیراز- ایرنا- ششم اسفند 97 سازمان پزشكی قانونی كشور آماری از كشته شدگان حوادث رانندگی ارائه كرد كه نشان می داد استان فارس با یك هزار و 179 كشته در تصادفات 10 ماه سال یاد شده، بالاترین میزان تلفات را ثبت كرده است.

هر چند در این آمار به تفكیك استانی به تلفات درون شهری و برون شهری تصادفات اشاره نشده اما اعلام شده است كه بیشترین تلفات تصادفات در جاده های برون شهری كشور رخ داد و آمار آن 9 هزار و 407 كشته است.
آمارهای سازمان پزشكی قانونی نشان می دهد استان فارس در هشت ماه سال 97 نیز با 992 نفر بالاترین میزان كشته ها را در تصادفات رانندگی در كشور داشته است.
چنین آمارهایی كه استان فارس را در صدر نشانده نه تنها مایه خوشحالی نیست بلكه موجب تاسف نیز هست.

** رتبه ای دیگر و درخشان
همچنین خبری دیگر كه نشانگر در صدر بودن استان فارس در زمینه راه در كشور است، بیستم اسفند 97 منتشر شد.
خبر این بود كه یكی از متولیان جاده های استان فارس به عنوان چهره سال راه و ساختمان در گروه ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده ای در ششمین جشنواره چهره سال راه و ساختمان كشور انتخاب شده است.
به این ترتیب اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس با كسب 22 هزار و 810 رأی مردمی، در دسته اول (شامل استان های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، كرمان، آذربایجان غربی، مازندران، كرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان و البرز) به عنوان چهره سال 97 در حوزه راه انتخاب شد.
انتخابات یاد شده كه به صورت پیامكی بود از ساعت 12 هفتم اسفند آغاز شد و تا ساعت 12 پانزدهم اسفند ماه 97 به كار خود پایان داد و در نهایت 11 چهره از بین گروه‌های شش‌ گانه چهره سال راه و ساختمان با آرای مردمی یعنی پیامكی انتخاب شدند.
چگونگی رای گیری و متولیگری آن و دیگر مسائل، محل بحث ما نیست بلكه پرسش این است آیا باید اهالی استان فارس با توجه به داشتن رتبه بالا در تلفات جاده ای و تصادفات، از اینكه اداره كل راهداری و حمل و نقل جادهای استان شان در صدر نشسته، خوشحال باشند؟
پاسخ به این پرسش می تواند مثبت باشد به شرطی كه در صدر نشستن اداره یاد شده، با كم تلفات بودن كشته های تصادفات در استان فارس همزمان باشد.
هر چند دلایل زیادی برای بالابودن تلفات جاده ای در ایران عنوان می شود كه سرعت زیاد و بی ‌احتیاطی رانندگان در آن نقش دارد اما كیفیت جاده‌های كشور هم در این موضوع دخیل است.
با این وجود، اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، تنها دستگاه مسئول برای كاهش تلفات جاده ای نیست و در زمره دستگاه هایی است كه 'قبل از وقوع حادثه' باید به تكالیف خود عمل كنند، همچون پلیس كه با ابزار نظارتی بر تردد در جاده ها، نقش پیشگیری در حوادث رانندگی دارد. از دیگر سو، مسئولیت شناسی دستگاه ها و ارگان هایی مانند اورژانس، جمعیت هلال احمر و ... در امدادرسانی به مصدومان 'بعد از وقوع حادثه رانندگی' حائز اهمیت است.

** ایمنی جاده ها و مسافران
سخنان استاندار فارس كه یكشنبه 26 اسفند 97 اعلام شد نشانگر دغدغه های مردم این استان نیز هست.
عنایت الله رحیمی گفت كه با توجه به نزدیك شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش حجم تردد در جاده ها، ضرورت دارد ایمنی مسافران و میهمانان نوروزی همچنین مردم این استان در جاده های آن تامین و حفظ شود.
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان فارس و قرار گرفتن آن در مركز اتصال چند استان كشور، در ایام نوروز حجم تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان افزایش می یابد كه از دیگاه استاندار فارس باید این ترافیك مدیریت شود.
وی اظهار داشت: استان فارس از نظر حوادث جاده ای شرایط مطلوبی ندارد و این حوادث به یك مشكل تبدیل شده است كه باید پیش بینی های لازم برای كاهش حداكثری این حوادث انجام شود.
استان فارس با 122 هزار و 608 كیلومترمربع مساحت و 20 هزارو 533 كیلومتر طول راه به دلیل موقعیت جغرافیایی و اهمیت گردشگری و ترانزیتی از مهم ‌ترین استان‌های كشور در بخش حمل‌ و نقل جاده ای محسوب می‌شود.

** مشكلات و راهكارها
هفتم اسفند 97 (پیش از اعلام نتایج انتخابات چهره سال راه و ساختمان) مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در گفت‌ و گو با دبیرخانه د‌ائمی چهره سال عنوان كرد: آنالیز و بررسی پراكنش تصادفات در قالب نقشه‌ ها باعث شفاف ‌سازی در تصمیم‌ گیری‌ها در زمان‌های خاص به ‌صورت آسان و سریع می‌شود؛ همچنین با توجه به نزدیكی طرح نوروزی لزوم افزایش گشت‌های نامحسوس مد نظر است.
علیرضا سیاه‌ پور گفت كه این اداره كل برای افزایش ۳۰ تا ۳۵ دستگاه خودرو برای گشت‌های نامحسوس در محورهای تمام استان آمادگی دارد كه این افزایش مشروط به بررسی دقیق آمار تصادفات در 10‌ماه امسال و جانمایی دقیق حضور پلیس خواهد بود.
این مقام مسئول راه حل هایی برای حل معضلات جاده ای عنوان كرد و گفت: باید نسبت به اجرای اقدامات زود بازده و كم‌ هزینه در زمان خاص توجه بیشتری داشته باشیم و برای اجرای برنامه‌های علمی میان ‌مدت و بلندمدت در سال آینده اقدام كنیم.
سیاه پور گفت: از طرفی عزم جدی تمام دستگاه‌ها مرتبط با حوزه ایمنی راه‌ها مشروط به اخذ تصمیمات كارشناسی و بهره‌ برداری از تجربیات و مشخص كردن تعهدات هر دستگاه نسبت به كاهش تصادفات و پرهیز از دستور كارهای لحظه‌ای باشد.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس معتقد است اطلاع رسانی در زمینه های آب و هوا، تعمیرات جاده‌ای، مجتمع ‌های خدمات رفاهی، پمپ‌ بنزین‌ها، امداد خودرو و اورژانس‌های جاده‌ای می تواند وحوجب كاهش معضلات جاده ای باشد.
سیاه پور بیان كرد كه از سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه به ‌عنوان عوامل اصلی وقوع حوادث جاده‌ ای، مهم‌ ترین عامل تأثیرگذار، عامل انسانی است كه درصد بالایی از تصادفات به این عامل بازمی‌گردد و به نظر می‌رسد بهترین راهكار برای كاهش تصادفات رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ‌ سازی از همان دوران ابتدایی در مدرسه است چراكه سن كودكی مناسب‌ ترین سن برای یادگیری است به ‌طوری‌ كه آموزش‌های داده ‌شده در ذهن آن‌ها نهادینه می‌شود.
او ادامه داد: دو بانده كردن جاده‌ها و ایجاد آزاد راه‌های موردنیاز، نصب دوربین‌های نظارتی در آن‌ها، آسفالت وخط‌ كشی و روكش‌های مناسب روی جاده‌ها نیز در كاهش تصادفات نقش بسیار مهمی دارد.
یكی دیگر از مواردی كه به نظر مدیركل راه داری و حمل و نقل جاده ای فارس می‌تواند در ایمنی جاده‌ها مؤثر باشد، گرفتن غرامت از راه‌ سازانی است كه بدرستی كار خود را انجام نمی‌دهند و جاده‌ها را ناامن و بی‌كیفیت می‌سازند.همچنین با تنبیه و جریمه راه‌ سازان سهل‌انگار، می‌توان از تكرار اشتباهات آن‌ها جلوگیری كرد ودر نتیجه شاهد جاده‌هایی باكیفیت بهتر و ایمنی بیشتر باشیم.
سیاه پور می گوید: گرفتن غرامت از خودروسازان در تصادفاتی كه خودرو در آن نقش اساسی دارد، می‌تواند در ممانعت از تكرار ساخت خودروهای معیوب و رفع نواقص آن تأثیر بسزایی داشته باشد؛ ایجاد شرایط رقابتی با خودروسازان جهانی در میان تولید كنندگان داخلی نیز برای ارتقای ایمنی خودروها و به دنبال آن كاهش تلفات رانندگی راهگشا خواهد بود.

** گام وزارت كشور برای كاهش تلفات جاده ای
وزارت كشور با هدف كاهش تصادفات جاده‌ای در آستانه تعطیلات نوروزی، استانداران را مكلف به تشكیل جلسه راهبری در این زمینه و بررسی عملكرد بخش‌های مسئول در تصادفات در استان و ارسال نتیجه آن به شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور كرده است.
سخنگوی وزارت كشور 23 بهمن ماه 97 در گفت و گو با ایرنا اعلام كرد: استانداران مكلف شدند با تشكیل جلسه راهبری، عملكرد بخش های مسئول در تصادفات در سطح استان را بررسی و نتیجه آن را به شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور منعكس كنند.
سید سلمان سامانی اظهارداشت: وزیر كشور در مكاتبه ای از استانداران خواسته است كه جلسات راهبری وضعیت تصادفات استان در اسرع وقت به ریاست آن ها تشكیل شود؛ استانداران موظف هستند هرچه سریعتر با تشكیل شورای راهبری وضعیت تصادفات، برنامه جامع كاهش تصادفات رانندگی استان را تهیه و گزارش های مربوط را به صورت 6 ماهه به شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور ارائه كنند.
سال 97 در حالی رو به پایان است كه تاكنون خبری از برگزاری این جلسه راهبری كه تنها مختص تصادفات جاده ای باشد، در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است. اوج گیری سفرها در طلیعه بهار طبیعت یادآوری است بر این كه موضوع كاهش تلفات جاده ای به صورت جدی تر در دستور كار قرار گیرد.
از: غلامرضا مالك زاده
1876/ 2027