كاشان - ايرنا - امام جمعه آران و بيدگل با اشاره به اهميت توسعه گردشگري كويري گفت: همراهي راهنمايان محلي با تورهاي گردشگري ورودي به منطقه كوير مرنجاب در شمال اين شهرستان ضروري است.

به گزارش ايرنا، آيت الله سيد محمد موسوي شامگاه سه شنبه در حاشيه بازديد از منطقه گردشگري مرنجاب افزود: همراهي راهنمايان گردشگري با تورها و گردشگران ورودي به اين منطقه كويري در كنار امنيت به آشنايي و بهره مندي بيشتر گردشگران از ظرفيت ها و جاذبه ها مي شود.
وي بيان كرد: حضور راهنمايان گردشگري در كنار ايجاد اشتغال موجب كاهش تخريب محيط زيست، منابع طبيعي، جلوگيري از بروز ناهنجاري ها و برخي مشكلات ديگر نيز خواهد شد.
امام جمعه آران و بيدگل بر لزوم فراهم كردن زيرساخت ها براي حضور گردشگران تاكيد و عنوان كرد: كوير مرنجاب ظرفيت بسيار بالايي دارد كه بايد با برنامه ريزي موجب تقويت گردشگري با اخلاق در اين منطقه شويم.
وي اضافه كرد: كاروانسراي مرنجاب نيز خوشبختانه بهسازي و تجهيز شده و مسير نيز با ترميم و نصب علائم بهتر از گذشته شده است.
فرماندار آران و بيدگل هم با بيان اينكه كويرهاي اين شهرستان خارج از حريم قانوني قرار دارند، يادآور شد: با توجه به شرايط ويژه سه مدير ساماندهي براي منطقه هاي مرنجاب، سنبك و سيازگه ابوزيدآباد معرفي و ساماندهي اين نقاط كويري آغاز شد.
اسماعيل بايبوردي افزود: ما بايد به دنبال رونق گردشگري پايدار باشيم و با نگاه تخصصي به اين مقوله، رونق كسب و كار و اشتغال پايدار را رقم بزنيم.
وي تصريح كرد: اقدامهايي جهت ساماندهي منطقه گردشگري كوير مرنجاب جريان دارد و از جمله كاروانسراي مرنجاب آماده اسكان نزديك به 120 گردشگر داخلي و خارجي شده است.
فرماندار آران و بيدگل اضافه كرد: به زودي در پنج نقطه از كوير مرنجاب هم امكاناتي مانند سرويس هاي بهداشتي، نمازخانه و آب انبار به بهره برداري خواهد رسيد و تمهيد كمپ هاي موقت جهت اسكان گردشگران هم جريان دارد.
به گفته مديرعامل شركت تعاوني دهياران آران و بيدگل كه در مزايده اي براي 11 سال به عنوان بهره بردار كاروانسراي مرنجاب شد، 20 ميليارد ريال براي بهسازي و تجهيز بنا تخصيص يافت كه بيشتر آن از محل تسهيلات دولتي تامين شده است.
فخرالله قصابي، مشكل اصلي بهره برداري از كاروانسراي مرنجاب را حريم آن دانست كه به گفته اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان مورد تصويب قرار گرفته اما هنوز ابلاغ نشده است.
منطقه نمونه گردشگري مرنجاب در شمال شهرستان آران و بيدگل جزو بكرترين و زيباترين كويرهاي كشور است كه از شمال به درياچه نمك، از غرب به كوير مسيله، درياچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارك ملي كوير منتهي مي شود.
مرنجاب با برخورداري از ظرفيت فعاليت هايي مانند كويرنوردي، آفرود، موتورسواري، سافاري، شترسواري و اسكي روي شن و ماسه، سالانه ميزبان دهها هزار نفر گردشگر داخلي و خارجي است.
شهرستان آران و بيدگل با جمعيت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله نزديك به 6 كيلومتري كاشان و 215 كيلومتري شمال اصفهان قرار دارد.
7472/8123