اهواز - ايرنا - شهرستان لالي معروف به دشت لاله هاي سرخ خوزستان با دارا بودن مناطق تاريخي و طبيعي بكر در خوزستان چشم به راه گردشگران نوروزي است.

به گزارش ايرنا شهرستان لالي (دشت لاله هاي سرخ) با يك هزار و 400 كيلومتر مربع وسعت در شمال استان خوزستان واقع شده است، اين شهرستان از شرق و شمال شرقي به شهرستان انديكا و جنوب و جنوب شرقي به بخش مركزي شهرستان مسجدسليمان محدود مي شود.
لالي از شمال غرب با بخش سردشت و دزفول و از غرب با شهرستان گتوند همسايه است و فاصله آن با مركز استان 160 كيلومتر است.
اين شهرستان با دارا بودن مناطق طبيعي بكر مي تواند مكان خوبي براي گردشگراني كه به دنبال آبشارهاي زيبا يا دشت هاي سرسبز مي گردند باشد.
حال هواي بهار در لالي با توجه به بارندگي هاي اخير بهاري تر از سالهاي قبل شده است و بارش رحمت الهي جان دوباره اي به طبيعت اين شهرستان شمالي خوزستان بخشيده است.
رييس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي لالي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه شهرستان لالي در نوروز 97 از نظر تعداد گردشگران به عنوان قطب گردشگري خوزستان معرفي شد گفت: امسال نگاه بسيار ويژه اي به اين شهرستان شده و امكانات مورد نياز براي حضور گردشگران نوروزي در اين شهرستان مهيا شده است.
كوروش هاشمي فرد با اشاره به وضعيت اسكان در اين شهرستان توضيح داد: درحال حاضر 14 مدرسه در شهرستان لالي، سه مدرسه در بخش عشايري، كمپ گردشگري چم سور، 2 مهمانسراي عمومي براي گردشگران در نظر گرفته شده است.
وي افزود: علاوه بر اين پاركهاي شهرستان با همكاري شهرداري در كنار مهمانسراهاي خصوصي آماده پذيرايي از مهمانان نوروزي هستند همچنين تعدادي خانه هاي گردشگري زير نظر اداره ميراث فرهنگي شهرستان براي گردشگران در نظر گرفته شده است تا از نظر اسكان در شهرستان با مشكل رو به رو نباشيم .
رييس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي لالي ادامه داد: در همه سايت هاي گردشگري امكانات خدمات رفاهي نظير سرويس هاي بهداشتي آماده است.
وي با بيان اين كه هفت هزار نقشه گردشگري در سطح شهرستان توزيع شده بيان كرد: حدود 15راهنماي گردشگري و پايگاه استقبال از ميهمانان نوروزي نيز آماده ارايه خدمات به گردشگران هستند.
هاشمي فر با اشاره به كارهاي عمراني در سطح شهرستان بيان كرد: لكه گيري خيابان هاي سطح شهر، جاده هاي ورودي و خروجي به سايت‌هاي گردشگري،زيبا سازي شهر و فضاها سبز، نورپردازي ميدان ها در لالي صورت گرفته است.
وي با بيان اين كه لالي داراي 22 اثر ثبت ملي است گفت: از عمده ترين جاذبه‌هاي گردشگري لالي مي توان آبشار آرپناه، منطقه چم سور و چشم انداز حوزه آبگير سد گتوند، وجود سه رودخانه دائم پر از آب اشاره كرد.
رييس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي لالي افزود: يك نمايشگاه صنايع دستي شامل توليدات بومي، صنايع دستي شهرستان نظير چوغا بافي، ميناكاري، دوخت لباس محلي، گليم و همچنين سوغات محلي مثل ماست، دوغ، لبنيات، قارا، گياهان دارويي منطقه، عسل و زيتون از 29 اسفند 97 تا 15 فروردين 97 در شهرستان برپا است.
وي افزود: جشنواره نوروزگاه لالي نيز مانند هر سال در هفتم نوروز با اجراي برنامه هايي چون اجراي موسيقي آييني – سنتي، ارايه سفره هفت سين و ... برپا مي شود.

**آرپناه كجاست؟
در 45 كيلومتري شمال شرق شهرستان لالي منطقه آرپناه در ميان كوه‌هاي سر به فلك كشيده محصور شده است، منطقه اي كه در آن پوشش گياهي و جنگلي متراكم همراه با چشمه هاي متعدد پر آب و رودخانه هاي دائمي چشم هر گردشگري را به خود جلب مي‌كند، وجود اين ويژگي ها در آرپناه موجب شده تا اين منطقه مكان مناسبي براي زندگي عشاير باشد و قشلاق خود را در اين منطقه به سر ببرند.
اما زيبايي چشم نواز آبشار آرپناه به خودي خود مي تواند يك روز زيبا را براي گردشگران رقم بزند و نزديك بودن چشمه به آبشار باعث سردي آب آن شده كه آب تني در آن به ويژه در فصل گرم لذت خاصي دارد.

**ديدن غار پبده را از دست ندهيد
اگر گذرتان به شهرستان لالي افتاد بازديد از غار باستاني پبده را از دست ندهيد، اين غار در تنگ انبار سفيد (به زبان محلي انبار اسپي) در دل كوه قرار گرفته است و فاصله آن تا شهر لالي 22 كيلومتر است.
اين غار تاريخي مربوط به هزاره پانزدهم قبل از ميلاد است و به نوعي در زمره برترين آثار مربوط به عصر سنگ در كشور به شمار مي رود.
پرفسور گريشمن طي انجام مطالعات باستان‌شناختي غاز پبده را نخستين خاستگاه تمدن در دوره‌ پارينه سنگي فلات ايران عنوان كرده است كه آثار نقاشي و كشف اشياء سنگي در آن داده‌هاي مهم پيش از تاريخ محسوب مي شوند.

**عمارت بنه وار در روستايي به همين نام
عمارت تاريخي بنه‌وار مربوط به خوانين آستركي است و در روستاي بنه وار واقع شده است اين اثر در تاريخ 23 شهريور 1382 به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
نام محلي اين عمارت بنه وار خليل خان است و با رودخانه تلوك و چشمه بي بي ترخون هم جوار است.
روستاي بنه وار در 32كيلومتري شرق شهر لالي قرار دارد. سنگرهاي دژباني، بقاياي 2 مسجد، حمام، ساختمان با 18 در، آسياب هاي آبي، زندان زير زميني،شوادان، ميدان چوگان بازي در بقاياي اين شهر تاريخي به چشم مي خورد.

**بنه مير در انتظار گردشگران
بن مير از جمله مناطقي است كه در فصل بهار جلوه خاصي به خود مي گيرد و علاوه بر دارا بودن آثار تاريخي از دوره هاي صفويه و ايلخاني ، داراي مكاني زيارتي به نام بقعه سيد محمد حنفيه نيز هست كه همه ساله در فصل بهار با زيبايي خاص خود ميهمانان زيادي را به خود جلب مي كند
فاصله بن مير تا شهر لالي حدود 15 كيلومتر است اين منطقه در شمال شهر لالي و در دامنه كوهي بزرگ و معروف به نام كوه بنه مير واقع شده است.

**شيريني بهار را در چم سور بچشيد
چم شور در پنج كيلومتري شهر لالي است و مكاني مفرح براي گردشگران به شمار مي رود، چم سور را مي‌توان يكي از جاذبه هاي ديدني با چشم اندازهاي زيبا و پرطرفدار در كنار رودخانه ور نام گذاري كرد كه در مقابل آن دره بركه و امامزاده آقا بركه قرار دارد و در تمام فصول سال پذيراي مهمانان و گردشگران از نقاط مختلف است

**امامزاده بابا روز بهان
در 40 كيلومتري شمال شهر لالي از سمت جاده تراز مكاني زيارتي وجود دارد كه به اعتقاد مردم قدمگاه سلمان فارسي است در اطراف اين مكان مقدس آبشارهاي بسيار زيبايي از كوه هاي اطراف سرازير مي شود كه طراوت و زيبايي خاصي به منطقه مي بخشد وجود درختان كلخنگ، بن ، بلوط ، انگور و بادام كوهي زيبايي منطقه را دو چندان كرده است

**امام زاده شاه ابوالقاسم
اين امامزاده در 24 كيلومتري شرق شهر لالي، در مسير جاده انديكا و در روستاي سادات قرار دارد كه متعلق به سيد محمد پرهيزگار منسوب به فرزند سيد ابراهيم كه نوه امام موسي كاظم (ع) و از برادرزاده هاي امام رضا (ع) است كه براي ترويج مذهب تشيع وارد ايران شد. مقبره اين امامزاده در زمان هلاكوخان مغول ساخته شد و قدمت آن به دوره ايلخاني مي رسد و داراي گنبدي پلكاني و سفيد رنگ است. در اطراف اين امامزاده چشمه سارهاي زيبا و درختان گوناگون قرار دارد و مردمي ميهمان نواز دارد.
7164/6068