پكن- ايرنا- در آستانه نوروز 98 و همزمان با نودمين سال آغاز روابط رسمي ايران و ژاپن، ويژه برنامه 'هفته موسيقي سنتي ايراني' در سرزمين آفتاب، با همت رايزني فرهنگي ايران در ژاپن و همكاري اداره كل همكاري هاي فرهنگي و ايرانيان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آغاز شد.

به گزارش ايرنا از رايزني فرهنگي سفارت ايران در ژاپن، در اولين برنامه اين هفته موسيقي، گروه موسيقي سنتي تنبورنوازان بيستون كرمانشاه با همكاري دانشگاه يوكوهاما، ضمن برگزاري كارگاه آموزشي، به اجراي موسيقي سنتي ايراني با حضور جمعي از اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه و علاقه مندان ژاپني پرداخت.
در ابتداي اين برنامه دكتر يامازاكي استاد دانشگاه يوكوهاما و ايران شناس ضمن ارائه مطالبي در خصوص ايران، پيرامون جشن نوروز مطالبي ارائه كرد.
حسين ديوسالار رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در ژاپن هم ضمن تشكر از همكاري مسئولان و اساتيد دانشگاه در هماهنگي براي اجراي اين برنامه، به نودمين سال روابط دو كشور بزرگ ايران و ژاپن اشاره كرد و گفت: دو ملت ايران و ژاپن با سابقه تعامل و ارتباطات فرهنگي و كهن، همواره نسبت به فرهنگ و تمدن يكديگر علاقه مندي و احترام قايل بوده اند و سال 2019 به عنوان نودمين سال اين روابط، زمينه مهم و نقطه عطفي در توسعه اين همكاري ها به ويژه در زمينه هاي فرهنگي است.
وي همچنين به برنامه هاي هفته موسيقي سنتي ايراني با حضور گروه تنبور نوازان بيستون كرمانشاه و برنامه هاي پيش بيني شده در اين مناسبت اشاره كرد.
برنامه بعدي، اجراي كارگاه آموزشي و كنسرت موسيقي بود كه گروه اعزامي از سوي اداره كل همكاري هاي فرهنگي و ايرانيان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با حضور در جايگاه به اجراي موسيقي پرداخت كه بسيار مورد استقبال دانشجويان و اساتيد قرار گرفت.
در اين برنامه كه حدود دو ساعت به طول انجاميد، اعضاي گروه با معرفي هر كدام از سازهاي تخصصي خود نسبت به تكنوازي آن ساز پرداختند و سپس قطعات زيبايي از موسيقي ايراني را نواختند.
همچنين در اين برنامه، مجله تخصصي ايران به زبان ژاپني كه توسط رايزني فرهنگي ايران در ژاپن منتشر شده است به همراه بروشور نودمين سال و معرفي رسانه ها و فضاهاي مجازي رايزني فرهنگي در اختيار شركت كنندگان قرار گرفت.
در پايان اين برنامه همچنين لوح تقدير دانشگاه به گروه بيستون اعطا شد.
گروه موسيقي سنتي تنبورنوازان بيستون كرمانشاه متشكل از هنرمندان برجسته كشور شامل بهزاد مرادي، جمشيد عزيز خاني، عبدالعارف روستائي و عليرضا صنعتي است.
اين گروه از سوي اداره كل همكاري هاي فرهنگي و ايرانيان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه و سفارت ايران در ژاپن به اين كشور سفر نموده و به اجراي برنامه پرداختند.
اجراي برنامه هاي متنوع از جمله ويژه برنامه نوروز براي ايرانيان و دانشجويان ايراني در موزه ملي ژاپن، برپايي برنامه موسيقي و كارگاه آموزشي در دانشگاه يوكوهاما، اجراي كنسرت موسيقي ويژه سفراي مقيم و شخصيت هاي فرهنگي ژاپني در محل سفارت كشورمان در ژاپن، برگزاري موسيقي سنتي در شهرداري ميناتاكو و ضبط برنامه در راديو و تلويزيون ملي ژاپن (NHK) از جمله برنامه هاي اين گروه موسيقي در ژاپن بود.
**آساق**1904**