تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲

بیرجند- ایرنا- امامزادگان و بقاع متبركه هر ساله با هفت سین معنوی قرآنی میزبان زائرانی هستند كه سنت ‌های نیك گذشته را با آموزه‌های دینی خود عجین كرده و سال جدید را در آرامشی توام با معنویت شروع می كنند.

به گزارش ایرنا، انسان در تب و تاب های روزمرگی گهگاهی نیاز به خلوتكده ای دارد تا در آنجا بدون هیچ دغدغه ای روح و روان خود را جلا دهد.
اماكن مقدسه از جمله بقاع متبركه و حرم امامزادگان از جاهایی است كه وقتی انسان پای بر خاك آن می گذارد به آرامشی كه در جستجوی آن است نزدیك تر می شود.
آنان كه ترجیح می دهند لحظه تحویل سال را در این حرم های امن الهی سپری كنند، چند ساعتی مانده به تحویل سال راهی این اماكن مقدسه شده تا در جوار قبور مطهر سر بر آستان بندگی گذارده و امامزادگان عظیم الشان را واسطه خیر و فیض الهی قرار می دهند.
یكی از آیین های كه از چند سال گذشته در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبركه مرسوم شده چیدن هفت سین قرآنی در كنار هفت سین ایرانی است.
در جوار امامزادگان انسان می تواند كنار هفت سین معنویت زانو زده و زیر لب زمزمه كند: « سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم، سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین، سلامٌ علی اِبراهیم، سلامُ عَلی موُسی و هارون، سلامُ علی آلِ یاسین، سَلامٌ عَلَیْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ، سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفَجر».
چه بسا كه نور این هفت سلام برچیده از كلام خدا همچون خورشیدی تابنده بر قلب ها می تابد و هرچه تیرگی است را می زداید.
امامزادگان حرم های امن الهی هستند و انسان در این مكان های مقدس می تواند كنجی نشسته، روزهای رفته سال را ورق زند و در میان خاطرات زنده شده آن لحظه هایی كه ناب تر است را گلچین كند. آرامش لحظه تحویل سال با عطر معنویت، می تواند ارمغان روزهایی باشد كه از سر گذشته است.

**قرآن بركت هفت سین نوروز
یك فعال قرآنی معتقد است كه حضور قرآن در آیین های نوروزی از سنت های نیكویی هست كه در اقوام مختلف ایرانی مرسوم بوده است.
حجت الاسلام مهدی عباسی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طبق رسم ایرانیان مسلمان، سفره ‌های هفت ‌سین به بركت دعای سال نو و خواندن قرآن نورانی می‌ شود، زیرا قرآن نشانه استواری ایمان و زینت‌ بخش سفره نوروزی مسلمانان است.
وی یادآور شد: بسیاری از بزرگان سفارش كرده اند كه در هنگام تحویل سال نو به یاد خداوند بوده و سپاسگزار نعمت های بی شماری باشیم كه به مخلوقاتش ارزانی داشته است.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اضافه كرد: فرصتی برای استفاده از معنویت لحظه تحویل سال در امامزادگان مهیا شده و مردم می توانند با حضور در پای هفت سین قرآنی از لحظات ناب استجابت دعا بهره ببرند.

** هفت سین قرآنی در 11 بقعه متبركه شاخص
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز از برپایی هفت سین قرآنی در 11 بقعه متبركه شاخص استان خبر داد و گفت: این آیین هر ساله با استقبال پر شور زائران برگزار می شود.
حجت الاسلام اسماعیل مختاری با بیان اینكه برای لحظه تحویل سال‌ نو همزمان با اجرای طرح آرامش بهاری ویژه برنامه‌ های خاص فرهنگی و مذهبی طرح‌ ریزی شده است، اظهار داشت: ویژه برنامه تحویل سال نو هر ساله با برنامه های متنوعی همراه است.
وی با تاكید بر اینكه اماكن مقدسه و بقاع متبركه ظرفیت پنهانی برای تقویت باورهای دینی هستند ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی اصلی اداره این اماكن برنامه‌های دینی و فرهنگی متعددی را به ‌منظور حضور بیشتر مردم اجرا می‌كند.
معاون فرهنگی اداره كل اوقاف خراسان‌جنوبی با اشاره به لحظه تحویل سال 98 بیان كرد: ویژه برنامه سال تحویل در آستان مقدس امامزادگان از ساعت 23:30 دقیقه آغاز و تا ساعت 2 بامداد ادامه دارد.
وی با اشاره به اجرای برنامه محوری سال تحویل در آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند افزود: تلاوت قرآن كریم با حضور قاریان ممتاز، قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع)، قرائت زیارت امین‌الله و سخنرانی كوتاه مذهبی از جمله برنامه‌های تحویل سال در بقاع متبركه است.
مختاری مولودی‌ خوانی، اجرای مسابقه معارفی، پخش كلیپ ‌های مذهبی، اجرای سرودهای مناسبتی، آمادگی برای لحظه تحویل سال و پخش زنده پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی را از دیگر برنامه‌ ها ذكر كرد.
وی یادآور شد: سازمان اوقاف در تلاش است تا سطح خدمات ‌رسانی فرهنگی، اجتماعی معنوی و رفاهی را در بقاع متبركه ارتقا بخشد.
وی استقبال مردم از مراسم تحویل سال در جوار امامزادگان را خوب ارزیابی و بیان كرد: در سال‌ های گذشته خیل عظیمی از مردم استان لحظه تحویل سال ‌نو كه بهترین لحظه سال است را در كنار مضجع شریف امامزادگان گذرانده ‌اند.

**گردشگری نوروزی در جوار امامزادگان
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز از وجود 96 امامزاده و بقعه متبركه در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 60 بقعه متبركه حرم امامزادگان است كه در جای جای استان رنگی از اصالت و معنویت به این منطقه بخشیده است.
حجت الاسلام پرویز بخشی پور افزود: برخی از این اماكن مقدس به دلیل قرار گرفتن در مناطقی خوش آب و هوا موجب جذب گردشگران زیادی بویژه در ایام تعطیلات نوروزی می شوند.
وی با بیان اینكه امسال طرح آرامش بهاری در 55 بقعه متبركه خراسان‌ جنوبی برگزار می ‌شود ادامه داد: بقاع متبركه مكانی برای گردش، زیارت و سیاحت هستند لذا باید از این ظرفیت عظیم به ‌خوبی استفاده كنیم.
بخشی پور با اشاره به وجود 724 زائرسرا، اتاق، سوئیت و كانكس در بقاع متبركه استان بیان كرد: این مكان‌ها به ویژه برای تعطیلات نوروزی در اختیار زائران قرار می‌گیرد تا بتوانند از لحظات معنوی در جوار امامزادگان به بهترین نحو استفاده كنند.
9893 * 6054