بجنورد- ايرنا- براي نخستين بار در استان خراسان شمالي، در آستانه نوروز خيابان غذا، چهارشنبه شب در آييني با حضور مسئولان اين استان در بجنورد راه اندازي شد.

به گزارش ايرنا، خيابان غذا به منظور معرفي غذاهاي محلي و فرهنگ غذايي سنتي و پاسخ به ذائقه گردشگران، با هدف جذب گردشگر و ايجاد نشاط اجتماعي و فرهنگي در محل خيابان شريعتي شمالي شهر بجنورد ايجاد شده است.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي در حاشيه اين آيين به خبرنگار ايرنا گفت: بر اساس هماهنگي انجام شده، زمان فعاليت خيابان غذا تا 15 فروردين 98 خواهد بود.
علي كاظمي اظهار داشت: در اين خيابان، غذاهاي سنتي و بومي اقوام مختلف منطقه ارائه مي شود.
وي افزود: در اين خيابان شماري غرفه، يك سياه چادر عشاير و اوبه تركمن براي پذيرايي از مسافران نوروزي و شهروندان بجنوردي داير شده است.
كاظمي اظهار داشت: تهيه غذاي محلي و عرضه خياباني آن از مشاغل وابسته به صنعت گردشگري است و در اين اقدام تلاش داريم تا نشاط اجتماعي رونق گرفته و گردشگري توسعه يابد.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي افزود: برگزاري رويدادهاي فرهنگي هنري، اجراي موسيقي خياباني و محلي، هنرهاي خياباني و ارائه سوغات و صنايع دستي از ديگر برنامه هاي جانبي خيابان غذا در بجنورد است.

* بيش از 100 نوع غذاي سنتي در خراسان شمالي تهيه مي شود
به گزارش ايرنا به نقل از كارشناسان اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي، بيش از 100 نوع غذاي سنتي در اين استان پخت مي شود.
دلمه، فتير مسكه، آش يارمه، نان محلي قطاب، شله ماش، قروتو، كاچي، اُوجِز يا اشكنه، آش جوشواره، ديمه ‌دَني، قابلي، كماج و آش بلكه از جمله غذاهاي سنتي خراسان شمالي است.
در خراسان شمالي كردها، تات ها، ترك ها، تركمن ها و حتي بلوچ ها انواع و اقسام غذاها، نان ها و دمنوش هاي خاص خود را دارند.
استان خراسان شمالي در حدفاصل 2 قطب سياحتي شمال و زيارتي مشهدمقدس واقع شده كه سالانه در ايام تعطيلات نوروز مسافران و زائران زيادي از اين خطه تردد مي كنند.
در اين استان هشت هزار و 700 جاذبه گردشگري شناسايي شده در حوزه هاي مختلف وجود دارد.
خراسان شمالي در شمال شرق كشور قرار دارد.
7185/5132