بندرعباس- ايرنا- شهرستان حاجي آباد در منطقه شمال استان هرمزگان دروازه اي جذاب براي خوشامدگويي به هزاران گردشگر و مسافر نوروزي است كه آرامش بهاري خود را از امامزادگان اين شهرستان آغاز و تا طبيعت گردي و خريد محصولات كشاورزي آن ادامه مي دهند.

به گزارش ايرنا، هرمزگان از ديرباز به استان بندري و آفتاب، گرما و شرجي معروف است، استاني كه بيشتر گردشگران آن را دريا و جزيره هاي زيباي، قشم، هرمز و كيش بيشتر مي شناسد اما طبيعت سرسبز و آب و هواي سر و خنك شهرها و روستاهاي شهرستان حاجي آباد فرصتي مناسب براي گردشگراني است كه با اين منطقه به خوبي آشنا نيستند.
شهرستان حاجي آباد يكي از شهرستان هاي خوش آب و هواي هرمزگان در محور ترانزيتي بندرعباس به سيرجان واقع شده كه داراي جاذبه هاي تاريخي و گردشگري است وهرساله پذيراي گردشگران به خصوص از سمت شمال هرمزگان است.
اين شهرستان در فاصله 165كيلومتري شمال بندرعباس و در كنار جاده بندر به سيرجان با يكهزار و 200 متر ارتفاع از سطح دريا در شمال هرمزگان قرار دارد.
حاجي آباد از شمال به شهرستان سيرجان(استان كرمان)، از شرق بخش وكيل آباد (استان كرمان)، از غرب به شهرستان داراب(استان فارس) و از جنوب به بخش فين (شهرستان بندرعباس) محدود مي شود و از اهميت جغرافيايي و ترانزيتي فراواني برخوردار است.
گردشگراني كه استان هرمزگان و سيرجان را براي ورود به شهرستان بندرعباس انتخاب مي كنند بايد از حاجي آباد عبور كنند.

**امامزاده سيد محمد(ع) آرامش بهاري گردشگران نوروزي
به طور معمول بيشتر گردشگراني كه با طبيعت و جاذبه هاي گردشگري در حاجي آباد آشنا هستند ترجيح مي دهند چند روزي تا رسيدن به شهر بندرعباس، از آب و هواي حاجي و جاذبه هاي ديدني اين منطقه لذت ببرند.
نخستين محلي كه به طور معمول براي بيشتر مردم ايران جاذبه دارد، استفاده از محيط معنوي و آرامش بخش امامزاده ها و بقاع متبركه است.
مهمانان اهل گردش در بدو ورود به شهر حاجي آباد به طور معمول امامزاده سيد محمد(ع) و اميرنظام الدين(ع) اين شهر را براي استراحت و تجديد روح و روان خود انتخاب مي كنند.
امامزاده سيد محمد(ع) از طريق ابوجعفر عبدالله عوكلاتي فرزند امام كاظم (ع)، متصل به خاندان عصمت و طهارت است، در ورودي شهر حاجي آباد قرار دارد و با توجه به همجواري با گلزار شهداي شهر يكي از مركزهاي مورد توجه مردم اين شهرستان و گردشگران نوروزي است.
دومين امامزاده نيز در اين بقعه، امير نظام الدين(ع) منسوب به نسب مبارك امام محمد باقر (ع) و در ورودي شهر حاجي آباد در جوار مقبره امامزاده سيدمحمد واقع شده است.
در واقع اين دو بقعه متبركه از مكان هاي ديدني و مذهبي شهرستان حاجي آباد است كه هر ساله بويژه در ايام نوروز زائران زيادي را به اين منطقه خوش آب و هواي استان هرمزگان مي كشاند.
ركن الدين حيدر(ع) در شهر فارغان، ابراهيم(ع)، (شاه پريان) و شاه ولي(ع) در روستاي سيد جوزر طارم از ديگر امامزاده هاي شهرستان حاجي آباد هستند.
اين شهرستان همچنين داراي چندين قدمگاه در بخش مركزي و روستاهاي فارغان است.
مسوول اوقاف وامور خيريه حاجي آباد در اين رابطه به اجراي طرح آرامش بهاري در اين شهرستان اشاره كرد و گفت: اين طرح با هدف بهره برداري معنوي از فضاي بقاع متبركه و امامزادگان در ايام تعطيلات نوروزي و ترويج فرهنگ وقف در جوار امامزادگان اجرا مي شود.
داود رستگار افزود: اين طرح شامل ويژه برنامه لحظه تحويل سال با اعزام 2 مبلغ از قم و همچنين 8 مبلغ بومي براي سخنراني در جوار امامزادگان سيد محمد(ع) اجرا مي شود.
وي برپايي خيمه‌ هاي معرفت شامل غرفه ‌هاي حجاب و عفاف، پاسخ به مسائل شرعي و شبهات، مشاوره، غرفه كودك، شهدا و چند رسانه ‌اي را بخشي از برنامه هاي پيش بيني شده در ايام نوروز در اين مكان هاي مذهبي ويژه گردشگران نوروزي عنوان كرد.
رستگار ادامه داد: مسافران و ميهمانان نوروزي مي توانند با آرامش كامل ضمن بهره برداري معنوي از وجود دو امامزاده سيد محمد(ع) و امير نظام الدين (ع)، در صحن اين بقعه هاي متبركه به صورت رايگان مستقر شوند.

**آرامش بهاري با شهدا
از ديگر فضاي معنوي و آرامش بخش كه گردشگران نوروزي شهرستان حاجي آباد مي توانند از اين فضاها در راستاي تلطيف روح خود بهره مند شوند، حضور برمزار شهدا اعم از شهيدان دوران دفاع مقدس از جمله شهيدان گمنام و نخستين شهيد مدافع حرم اين شهرستان است.
شهرستان حاجي آباد مزين به نام 110 شهيد است كه از اين تعداد 15 شهيد در جوار امامزادگان شهرستان حاجي ‌آباد آرام گرفته ‌اند.
اين شهرستان در مجموع داراي 48 گلزار شهداست و همچنين 2 يادمان شهداي گمنام نيز در مركز شهر حاجي آباد و سرگز احمدي است كه 7 شهيد گمنام در آن دفن شده اند.
'شهيد عبدالحميد سالاري نخستين شهيد مدافع حرم' استان هرمزگان نيز متعلق به شهرستان حاجي آباد است.
اين شهيد سرافراز متولد سال 1355 روستاي سردر از توابع شهرستان حاجي آباد است كه سوم آذرماه سال 94 در دفاع از حرم حضرت زينب(ع) به دست گروه تروريستي تكفيري در سوريه به شهادت رسيد.
از شهيد عبدالحميد سالاري دو فرزند به نام‌ هاي 'محمدامين و زهرا' به يادگار مانده‌ است.

**خرماي پيارم سوغاتي مردم حاجي آباد به ايرانيان
شهرستان حاجي آباد با برخورداري از آب و هواي خنك، طبيعتي سرسبز و كوه ها و قلعه هاي ديدني هاي بكر در منطقه شمال استان هرمزگان قرار دارد كه مي توان از اين شهرستان به عنوان دروازه اي جذاب براي خوشامدگويي به هزاران گردشگر و مسافر نوروزي به استان هرمزگان نام برد.
مسافران و گردشگران نوروزي در كنار جذابيت هاي معنوي شهرستان حاجي آباد مي توانند از ديگر مناطق گردشگري و طبيعت لذت بخش اين شهرستان نيز استفاده كنند كه مي توان به روستاي «بخوان»، روستاي نمونه گردشگري منطقه فارغان حاجي آباد اشاره كرد كه داراي تنوع گياهي سرسبز و باغ‌ هاي مركبات و درختان سردسيري است.
يكي از سوغاتي هاي بسيار مهم مردم حاجي آباد به ايرانيان و گردشگران محصول خرماست، گردشگران نوروزي ضمن بازديد از مكان هاي تفريحي و گردشگري از مناطق خوش آب و هواي اين شهرستان مي توانند اين محصولات كشاورزي را نه تنها براي خوردن خود در طول سفر كه براي سوغاتي نيز خريد كنند.
گردشگران نوروزي در بدو ورود خود به حاجي آباد و در جوار امامزاده سيدمحمد(ع) مي توانند از فروشگاه ها و مغازه هاي فروش خرما از جمله پيارم(طلاي شيرين) خريداري كرده و به عنوان يك ماده غذايي مقوي سرشار از انواع ويتامين ها و مواد مغذي در طول سفرخود استفاده كنند.
خرماي پيارم حاجي آباد، مرغوبترين و گرانترين خرماي جهان و به خرماي شكلاتي معروف است كه به علت خشك بودن و قابليت نگهداري طولاني مدت طرفداران زيادي در بازارهاي داخلي و خارجي دارد.
شهرستان حاجي آباد در استان هرمزگان تنها منطقه كشت پيارم در ايران و هرمزگان به عنوان قطب توليد خرماي پيارم كه شهرتي جهاني دارد، مشهور است.
حاجي آباد در 160 كيلومتري شمال هرمزگان واقع شده است.
9887 /6048