تهران – ایرنا – 'جاسیندا آردرن' نخست وزیر نیوزیلند پس از حملات تروریستی به مسلمانان در این كشور، فروش سلاح های خودكار و نیمه خودكار را ممنوع اعلام كرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، تارنمای روزنامه 'واشنگتن پست' به نقل از خانم آردرن نوشت: عرضه سلاح های نیمه خودكار از گونه ای كه در حمله تروریستی روز جمعه گذشته به كار گرفته شد، ممنوع خواهد شد.
نیوزیلند طی برنامه ای قصد دارد هزینه سلاح های خریداری شده توسط شهروندان را به آنها بازگرداند و این سلاح ها را جمع آوری كند.
نخست وزیر نیوزیلند افزود كه با آغاز برنامه جمع آوری این سلاح ها، افرادی كه از اجرای آن جلوگیری كنند، جریمه خواهند شد.
اقدام كشور نیوزیلند برای منع استفاده از این گونه سلاح ها، كمتر از یك هفته پس از حمله تروریستی به مسلمانان نمازگزار حاضر در 2 مسجد شهر 'كرایست چرچ' صورت می گیرد كه 50 كشته و 40 زخمی برجاگذاشت.
مهاجم مرد 28 ساله اهل استرالیا به نام 'برنتون ترنت' بود كه با استفاده از اسلحه رگبار نیمه خودكار نوع AR-15 به مسجدهای 'النور' و 'لینوود' در شهر كرایست چرچ حمله كرد.
آردرن افزود: تاریخ ما در روز 15 مارس (24 اسفند ماه) برای همیشه تغییر كرد و اكنون قوانین ما نیز تغییر می كند. امروز این موضوع را از جانب تمام مردم نیوزیلند اعلام می كنیم تا قوانین سلاح ما سختگیرانه شود و كشور ما را مكان امنی سازد.
پس از پایان دوره جمع آوری تسلیحات از سراسر نیوزیلند، افرادی كه این نوع تسلیحات را در اختیار داشته باشند با جریمه 2 هزار و 700 دلاری یا بیش از سه سال زندان مواجه می شوند.
كنشگران اجتماعی نیوزیلند برای نشان دادن همبستگی با قربانیان مسلمان حمله های تروریستی اخیر، مردم این كشور را به استفاده از حجاب در جمعه آینده فراخوانده اند.
همچنین به دستور خانم آردرن از رادیو و تلویزیون ملی این كشور، بانگ اذان پخش خواهد شد.
خاورم**3234**1486**