كاشان- ايرنا- رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان با اشاره به اثرهاي با ارزش تاريخي و وجود اقامتگاه هاي بوم گردي در روستاهاي هدف گرشگري گفت: گردشگري روستايي در اين شهرستان مغفول مانده است.

مهران سرمديان روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا به وجود 15 اقامتگاه بوم گردي در شهرستان كاشان اشاره كرد و افزود: هفت باب از آنها در نقاط روستايي شهرستان كاشان قرار دارند.
وي بيان كرد: افزون بر جاذبه هاي معروف شهري كه همه ساله مورد بازديد گردشگران داخلي و خارجي قرار مي گيرند، در روستاهاي شهرستان آثار باستاني بيشماري مربوط به دوره هاي مختلف تاريخي وجود دارد كه بيانگر قدمت و پيشينه كهن منطقه فرهنگي كاشان است.
دبير ستاد هماهنگي خدمات سفر شهرستان كاشان خانه كمال الملك در روستاي زيباي كمال الملك، مقبره شاه عباس اول صفوي در بقعه حبيب بن موسي، خانه سهراب سپهري، مقبره عارف نامي كاشان باباافضل در روستاي مرق، چشمه ثلاثه روستاي استرك را از جمله اين آثار تاريخي و جاذبه هاي ديدني منقطه برشمرد.
وي در خصوص اقامتگاه هاي بوم گردي كاشان گفت: با توجه به ظرفيت هاي بكر اين مناطق و شرايط اقليمي و آب و هوايي مناسب، سرمايه گذاراني براي راه اندازي اقامتگاه هاي بوم گردي در مناطق بكر روستايي براي جذب اكوتوريسيم ترغيب شده اند.
سرمديان، ظرفيت هاي بكر گردشگري تاريخي، طبيعي و اقتصادي در روستاهاي كاشان و توانمندي در توليد صنايع دستي را از مزيت هاي گردشگري اين شهرستان براي جذب اكوتوريسم بيان كرد.
وي با اشاره اينكه يكي از زير ساختهاي لازم براي توسعه گردشگري، تاسيس مركزهاي اقامتي روستايي است، افزود: اقامتگاه هاي بومگردي جاذبه هاي تاريخي هستند كه با استفاده از امكانات محلي براي ارايه خدمات بومي به گردشگران تجهيز شدند تا آنها ضمن استفاده از طبيعت و چشم اندازهاي گردشگري با صنايع دستي و آداب و رسوم محلي منطقه آشنا شوند.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان تاكيد كرد: توسعه پايدار براي روستاها، حفظ محيط زيست، نگهداري معماري بومي، اشاعه فرهنگ و بازآفريني رسوم و جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها از مزيتهاي سرمايه گذاري در حوزه بوم گردي است.
به گفته وي صنعت گردشگري داراي ظرفيت‌هاي قابل توجه بومي و فرهنگي است و از اين رو گردشگري روستايي بايد به عنوان يكي از محورهاي توسعه بيش از پيش در اين شهرستان مورد توجه قرار بگيرد.
سرمديان با بيان اينكه روستاهاي دُره، غياث آباد و نشلج در شهرستان به عنوان روستاهاي هدف گردشگري شناخته شدند، يادآور شد: روستاي دل انگيز دره در هشت كيلومتري جنوب شهر كاشان قرار دارد.
به گفته وي افزون بر وجود گلستان هاي گل محمدي و ديگ هاي گلابگيري و ديگر عرقيات گياهي در روستاي دره ،فاصله نزديك آن به كاشان و كاهش دماي نستبا زياد آن در مقايسه با اين شهر ساعتهاي خوشي را براي گردشگران و مسافران فراهم كرده است.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان تصريح كرد: روستاي غياث آباد در 35 كيلومتري غرب كاشان با آب و هواي معتدل مكان مناسبي براي گذراندن روزهاي گرم است.
وي يادآور شد: افزون بر طبيعت بكر و چشم‌نواز روستاي غياث آباد، در بافت تاريخي و كوچه پس كوچه‌هاي آن قلعه قديمي آل ياسين و خانه اربابي از جمله مكان هاي ديدني آن به شمار مي‌آيد.
سرمديان در ادامه افزود: نشلج پرجمعيت ترين روستاي كاشان در فاصله 43 كيلومتري جنوب غربي اين شهر در بين كوهها محصور شده به علت بهره مندي از آب و هواي معتدل و تابستانهاي خنك، منطقه اي مصفا و بسيار زيبا براي گردشگران است.
به گفته وي پنج آب انبار كه قدمت برخي آنها به دوران صفويه مي رسد، دو حمام قديمي، گلزارهاي گل محمدي، ديگهاي سنتي گلابگيري و همچنين گيوه دوزي و ديگر صنايع و هنرهاي سنتي نشلج، جذابيت خاصي را به اين روستا بخشيده است.
افزون بر يك هزار و 700 اثر تاريخي ارزشمند در شهرستان كاشان شناسايي شده كه از اين شمار تاكنون 320 اثر آن در فهرست ملي و يك اثر نيز در فهرست ميراث جهاني ثبت شده است.
شهرستان كاشان با جمعيت نزديك به 365 هزار نفر در فاصله 200 كيلومتري شمال اصفهان قرار دارد.
/6026/6136