بیروت-ایرنا-مدیرعامل كتابخانه ملی لبنان تاكید كرد، همكاری با كتابخانه ملی لبنان با توجه به منابع موجود در آن به نفع این كشور است و زمین های همكاری زیادی بین دو طرف وجود دارد.

خانم 'گلنار عطوی سعد' در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لبنان در پاسخ به سوالی برای آمادگی جهت همكاری با كتابخانه ملی ایران با اعلام این مطلب افزود: ما به عنوان كتابخانه ملی لبنان هیچ مانعی برای همكاری با كتابخانه های ملی دیگر كشورها نداریم ولی مجموعه های ما مجموعه های بزرگی نیست و همكاری با كتابخانه ملی ایران با توجه به حجم منابع موجود در ایران به نفع ما است.
مدیرعامل كتابخانه ملی لبنان تصریح كرد: زمینه های بسیاری وجود دارد كه می توان در آن با كتابخانه ملی ایران همكاری كرد و البته باید دیدارهای و گفت وگوهای گوناگون در ارتباط با محورهای اصلی این همكاری انجام شود.
وی ادامه داد: در كل ما كار خود را با توافقنامه های همكاری بین كتابخانه ملی لبنان و بعضی از كتابخانه های ملی كشورهای عربی و جهانی آغاز كرده ایم. كتابخانه ملی ایران كه شامل اشیای نادر ، گرانبها و مهم است نیز مورد توجه ما قرار دارد.
مجموعه موجود در لبنان با وجود اهمیت بالای آن به اهمیت كتابخانه های ملی دیگر كشورها نیست.
این مقام لبنانی تاكید كرد: ما علاقه مندیم كه نسخه هایی الكترونیكی و دیجیتال از مجموعه های موجود در این كتابخانه ها داشته باشیم كه از جمله آن ها كتابخانه ملی ایران است تا آن ها را در اختیار مراجعان به كتابخانه ملی لبنان و مردم قرار دهیم.
وی ادامه داد: حوزه های همكاری با كتابخانه ملی ایران می تواند بسیار متعدد باشد و این كتابخانه می تواند در زمینه های زیادی به ما كمك كند.
عطوی خاطرنشان كرد: مهم ترین زمینه توسعه همكاری ها در ارتباط با تبادل مجموعه های موجود و دریافت مجموعه هایی است كه اهمیت بالایی داشته باشد و با لبنان و جهان اسلام در ارتباط باشد.
وی گفت: ما امكان این را داریم كه منابع مختلف و مجموعه های مختلف را مبادله كنیم، اما این كار را در حد توان خود انجام می دهیم چون امكانات ما محدود است.
مدیرعامل كتابخانه ملی لبنان با اشاره به این كه زمینه همكاری در حوزه توسعه منابع انسانی البته با لحاظ تفاوت زبان نیز با ایران بسیار وجود دارد، گفت: در حوزه فهرست بندی كتاب ها و پژوهش نیز می توان همكاری كرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این كتابخانه های ملی لبنان و ایران می توانند در زمینه های مختلفی دیگری نظیر توسعه منابع انسانی، مرمت كتاب ها و نسخه های خطی و نظایر آن با هم همكاری كرد.

**وجود 300 هزار نسخه در كتابخانه ملی لبنان
وی گفت كه تقریبا 300 هزار نسخه شامل كتاب،روزنامه، مجله، نقشه و منشورات مختلف و غیره در كتابخانه ملی ایران وجود دارد كه با همكاری كتابخانه های دیگر جهان از جمله ایران می توان به غنای اسناد و كتب موجود در كتابخانه ملی لبنان افزود.
مدیرعامل كتابخانه ملی لبنان خاطرنشان كرد: آثار اولیه موجود در این كتابخانه مجموعه ای است كه آقای 'ویكونت فیلیپ دی طرازی' در سال 1919 تاسیس كرده و علاوه بر آن مجموعه هایی وجود دارند كه به صورت هدیه به این كتابخانه تحویل داده شده است.

**قانون تحویل كتاب به كتابخانه ملی لبنان
وی گفت: قانونی در لبنان وضع شده است كه مراكز انتشارات را مجبور می كند كه نسخه هایی از كتاب های منتشره را به كتابخانه ملی تحویل دهند.
این مقام لبنانی اظهار داشت: ما مجموعه های موجود را تاكنون به نسخه دیجیتالی تبدیل نكرده ایم چون موضوع دیجیتالی كردن این مجموعه یك پروژه بزرگی است و قبل از آن باید اولویت بندی های ما درخصوص معیارهای محافظت از این مجموعه ها را به صورت دیجیتال بررسی كنیم.
عطوی تصریح كرد: مجموعه قدیم یك مجموعه بزرگی است و در آن چیزهای نادر یافت می شود. هزینه این پروژه بالا است و الآن نیز با وجود محدودیت منابع مالی امكان آن تا الآن به وجود نیامده است.
به گفته وی، كتابخانه ملی لبنان یك موسسه مستقلی است كه زیر نظر وزارت فرهنگ لبنان همكاری می كند و مسئولیت سرپرستی آن برعهده وزیر فرهنگ است و خود وزیر امكانات لازم را برای همكاری و فعالیت این كتابخانه فراهم می كند. در همین ارتباط وزیر فرهنگ از نزدیك موضوع توافقنامه های همكاری با كشورهای مختلف را زیر نظر دارد.

**بخش مرمت كتب خطی در كتابخانه ملی لبنان
مدیرعامل كتابخانه ملی لبنان ادامه داد: ما بخش خاصی برای مرمت و گندزدایی داریم كه بسیار پیشرفته است و شروع كار ما در این بخش از سال 2003 میلادی بوده است. ما متخصصانی از كشورهای مختلف آوردیم كه چگونگی استفاده از این بخش را به صورت دوره ای به كاركنان این بخش آموزش می دهند و آن ها مسئولیت مرمت كتاب ها و مستندات نادر و گرانبها را برعهده دارند. انواع پیشرفته تری از این نوع بخش ها در جهان وجود دارد ولی درعین حال بخش مرمت ما یك بخش پیشرفته ایده آل به شمار می رود. این بخش همچنین یك بخش آكادمیك و بسیار تخصصی است و زمینه همكاری با كتابخانه ملی ایران در این بخش نیز بسیار مهم و فراهم است.

**آمادگی برای واگذاری ویترین به طرف ایرانی
وی افزود: ما هدایایی را برای نگهداری از اشخاص ، موسسه ها و مردم تحویل می گیریم . در همین حال این امكان وجود دارد كه با توجه به توسعه و گسترش روابط با كتابخانه ملی ایران یك ویترین از ویترین های موجود در كتابخانه ملی لبنان برای نمایش آثار ارسالی از ایران اختصاص یابد. ما هدایایی از همه اطراف تحویل می گیریم و این هدایا داخل مجموعه های ما قرار گرفته و به صورت كاتالوگ نیز در اینترنت قرار می گیرد و برای همه مردم جهان قابل دسترس است و اسامی همه مجموعه ها با ذكر نام اهدا كننده در اینترنت ذكر می شود.

**محافظت از میراث فكری وظیفه كتابخانه ملی لبنان
عطوی تاكید كرد: قطعا این كتابخانه فقط برای آرشیو و نگهداری كتاب ها و اسناد نیست و برای محافظت از میراث فكری و فرهنگی لبنان است. ما موظف به نگهداری و حفاظت از هرآنچه كه در لبنان شامل كتاب و نسخه منتشر شده و یا یك لبنانی آن را نوشته و یا درباره لبنان در كشورهای مختلف جهان به هر زبانی نوشته شده است و با واسطه ای به دست ما رسیده است، هستیم.
وی ادامه داد: این كتابخانه برای عرضه این میراث برای مردم است. كتابخانه ملی یك مركز فرهنگی در دل بیروت پایتخت لبنان است.
مدیرعامل كتابخانه ملی لبنان در ارتباط با جایگاه كتابخانه های ملی برای توسعه فرهنگ تاكید كرد، ما دارای نقش فرهنگی نیز برای جذب و گسترش فعالیت های فرهنگی این كتابخانه نیز هستیم و از راه های مختلف مردم را به این كتابخانه دعوت می كنیم . این كار را ما شروع كرده ایم و ما الآن از فعالیت های فرهنگی مختلفی استقبال می كنیم و تلاش می كنیم تا این فعالیت ها ایده آل و متعلق به كتاب و شخصیت های آكادمیك و فرهنگی باشد. ما تاكید می كنیم كه از همه فعالیت هایی كه در سطح این كتابخانه باشد ، استقبال می كنیم.

**تعطیلی 40 ساله كتابخانه ملی لبنان
مدیرعامل كتابخانه ملی لبنان در پایان گفت وگو با ایرنا در ارتباط با راه اندازی فعالیت های كتابخانه ملی لبنان در ماه های اخیر و پس از 40 سال تعطیلی گفت: شروع این كتابخانه در چهارم ماه دسامبر سال 2018 میلادی بود، یعنی ما از زمان بسیار نزدیكی كارمان را شروع كرده ایم، البته از سال 2003 میلادی كارمان را برای بازسازی این كتابخانه شروع كرده ایم. مردم منتظر راه اندازی این كتابخانه ملی بودند و نام آن نیز معروف بود ولی با معرفی، ارایه خدمات بیشتر و گسترده تر كردن فعالیت های آن می شود ، نظر مردم را بیش از پیش جذب و آنان را برای حضور در كتابخانه ملی لبنان ترغیب كرد.
شبك**خاورم*1436**1392