تهران-ايرنا- معاون پژوهشي دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ايجاد يك مركز نوآوري در اين دانشگاه گفت: در بهار امسال نيز 2 مركز تخصصي جديد راه اندازي مي شود .

تورج محمدي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه داشگاه ايرنا با بيان اينكه راه اندازي مراكز نوآوري از اولويت بالايي برخوردار است است، گفت: اين مراكز زمينه فعاليت را براي دانش آموختگان دانشگاه فراهم مي كنند به طوري كه براي تجاري سازي يافته هاي پژوهشي آموزش مي بينند و آماده مي شوند.
وي افزود: همچنين با شروع به كار صندوق خطر پذير علم و صنعت امكان پشتيباني بيشتر از اين فعاليت ها فراهم شده است.
به گفته عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت، يكي از اولين شركت هاي مستقر در اولين مركز نوآوري اين دانشگاه موفق به جذب سرمايه اي بالغ بر 15 ميليارد ريال شده است.
وي تصريح كرد: برنامه بعدي دانشگاه علم و صنعت با توجه به انتقال كتابخانه هاي اقماري دانشكده ها به مركز اسناد علمي و اطلاع رساني دانشگاه تبديل تعدادي از آنها به مراكز نوآوري درون دانشكدها است .
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه در باره ديگر اقدامات دانشگاه در حوزه پژوهشي نيز توضيح داد : راه اندازي و بهره‌گيري از بزرگترين مركز اسناد علمي و اطلاع‌رساني شرق تهران ، ارائه خدمات مورد نياز پژوهشگران از قبيل دستيابي به بانك‌هاي اطلاعاتي ، در اختيار قراردادن پهناي باند متناسب با نياز آنها به منظور دسترسي آسان و گسترده به منابع علمي جهان بدون شك دانشگاه را در رسيدن به اهداف كمي برنامه راهبردي ياري مي كند

** تجاري‌سازي يافته ‌هاي پژوهشي
محمدي در خصوص وضعيت حوزه پژوهشي اين دانشگاه در سال هاي اخير اظهار كرد: در ادامه اجراي سه برنامه راهبردي در پايان سال 94 علم و صنعت به عنوان دانشگاهي سرآمد در علم و فناوري و پيشرو در كارآفريني دانش بنيان، چهارمين برنامه راهبردي خود را با هدف تجاري‌سازي يافته ‌هاي پژوهشي به تصويب هيات امناي دانشگاه رسانيده است كه اين برنامه راهبردي در حوزه پژوهش بر سه محور پژوهش هاي بنيادي و توسعه‌اي، پژوهش‌هاي كاربردي و ارتباط با صنعت و توسعه فناوري، تجاري سازي و كارآفريني متمركز است.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه افزود: سياست هاي اصلي پيش‌بيني شده در برنامه راهبردي دانشگاه بر نگاه كيفي به مقوله پژوهش و هدايت آن به سمت توليد ثروت، اهتمام به كارآفريني مبتني بر فناوري و فناوري مبتني بر پژوهش و آموزش و نيز توسعه پژوهش و فناوري گروهي و شبكه‌اي استوار است.
وي خاطر نشان كرد: در اين راستا حمايت از پژوهش و فناوري پاسخگو به نياز كشور، توسعه شركت‌هاي دانش بنيان دانشگاهي بر اساس مسأله محوري و توسعه ، روزآمدسازي زيرساخت هاي پژوهشي براي حضور در عرصه هاي كلان ملي و در سطح بين‌المللي، ارتقاء جايگاه و موقعيت ملي و بين‌المللي دانشگاه و سرآمدي در توليد علم و ايفاي نقش مرجعيت علمي در فناوري هاي نو و مرزهاي دانش، مورد تأكيد دانشگاه در حوزه پژوهش است .
محمدي همچنين تصريح كرد: دانشگاه در زمينه برطرف كردن نيازهاي كشور قدم ‌هاي بزرگي برداشته است و در اين رابطه مي‌توان به طرح‌ هايي چون ماهواره، توربين گاز و اندازه‌گيري سيالات اشاره كرد .
وي افزود: به منظور پاسخ گويي به نيازهاي كشور 13 دفتر توسعه تعاملات با صنايع مختلف در دانشگاه نيز راه اندازي شده است .
محمدي گفت: از منظر شاخص‌هاي پژوهشي دانشگاه علم و صنعت در سال 2019 موفق به كسب رتبه ي سوم در بين دانشگاه هاي كشور بر اساس نظام رتبه بندي QS شد و بر اساس نظام رتبه بندي تايمز در جايگاه 800-601 جهان قرار گرفت.
معاون پژوهشي دانشگاه عنوان كرد: حفظ و ارتقا جايگاه موجود ضرورت برنامه‌ريزي گسترده‌اي را ايجاب مي كند و اين امر بدون هماهنگي كامل ميان دانشكده ‌ها، پژوهشكده ‌ها و مراكز پژوهشي دانشگاه با حوزه معاونت پژوهش و فناوري امكان‌پذير نيست ، تعامل هر چه سازنده ‌تر موجبات هم افزايي بيشتر را فراهم مي كند.
محمدي يادآور شد: دفتر علم سنجي دانشگاه با هدف تهيه و ارائه گزارش هاي تحليلي و پيشنهاد‌هاي اجرايي مبتني بر مطالعات نظام‌ هاي معتبر رتبه بندي در سال 96 راه اندازي شده است.
«بر اساس نتايج همين مطالعات و شناسايي جبهه ‌هاي پژوهش و توانمندي هاي اعضاي هيات علمي از يك طرف و نياز هاي كشور از سوي ديگر لازم است محورهاي پژوهشي دانشگاه هر چه زودتر شناسايي و در يك دوره كوتاه مورد پشتيباني بيشتر دانشگاه قرار گيرند.»
وي گفت: توجه بيشتر به كيفيت دستاورد هاي پژوهشي و اخلاق علمي مي‌تواند تحقق اهداف كمي پيش‌بيني شده در برنامه راهبردي دانشگاه را بيمه كند. فعاليت‌هاي گروهي و رسالت قطب‌هاي علمي بيشتر بايد مورد توجه قرار گيرد. تجهيز آزمايشگاه مركزي و ساماندهي نحوه ارائه خدمات آزمايشگاهي موجود در دانشكده‌ها به پژوهشگران نيز موجبات رشد كيفي فعاليت ‌هاي پژوهشي را فراهم مي كند.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه علم و صنعت اظهار كرد: توسعه تعاملات دانشگاه با صنايع مختلف و تشكيل گروه ‌هاي پژوهشي به منظور پاسخگويي به نيازهاي اساسي كشور در كنار شكل‌گيري قطب ‌هاي فناوري دانشگاه را در دستيابي به اهداف كمي برنامه و به انجام رساندن رسالت خود ياري خواهد كرد .
محمدي تاكيد كرد: استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي موجود مي‌تواند بسياري از طرح‌هاي كلان ملي را به انجام رساند. در اين راستا آشنا ‌سازي بيشتر اعضاي هيات علمي با مفاهيم فناوري و تجاري‌سازي و ارائه خدماتي نظير نمونه سازي سريع و بازارچه فناوري كه هم اكنون در فن‌راه دانشگاه قابل عرضه است به طور قطع مسير دانشگاه را براي انتقال از دانشگاه نسل دوم به نسل سوم (كارآفرين) هموار مي كند.
وي تصويب آئين نامه حمايت از شركت‌ هاي دانش ‌بنيان دانشگاهي در هيات امناي دانشگاه را نشان از عزم جدي علم و صنعت براي ورود به عرصه كارآفريني و تلاش براي ايفاي نقشي تاثير گذارتر از گذشته در بهبود زندگي مردم دانست و گفت: در اين ارتباط افزايش ظرفيت استقرار شركت‌ هاي دانش آموختگان دانشگاه در مركز رشد به طور جدي پيگيري مي‌شود.
وي در ادامه افزود: انتشار يافته ‌هاي علمي در ابعاد ملي و بين‌المللي نيز در برنامه راهبردي دانشگاه هدف‌گذاري شده است كه شامل حمايت از چاپ كتب علمي تأليف شده اعضاي هيات علمي، توسط انتشارات دانشگاه و يا انتشارات معتبر بين‌المللي است.
معاون پژوهشي داشگاه علم و صنعت افزود: ارتقاي جايگاه مجلات علمي دانشگاه و نمايه كردن آنها در عرصه بين‌المللي مي‌تواند به عرضه موثرتر يافته‌هاي علمي منجر شود نيز مورد هدف‌گذاري قرار گرفته است.
محمدي گفت: اگر چه راهبرد دانشگاه در انتقال از نسل اول به نسل دوم، ايجاد زمينه براي رقابت سازنده بين اعضاي هيات علمي بود، ليكن اين راهبرد ديگر نمي‌تواند راهبرد اصلي دانشگاه در گذر از نسل دوم به نسل سوم باشد. راهبرد اصلي دانشگاه در اين حوزه ايجاد زمينه براي همكاري سازنده است. اين تغيير راهبرد نياز به زمان دارد كه اميدواريم در كوتاه ترين زمان رخ دهد.
به گزارش ايرنا ، دانشگاه علم و صنعت ايران به سال 1308 به عنوان اولين مجتمع آموزش عالي كشور فعاليت خود را با نام مدرسه صنعتي دولتي آغازكرد. از اولين دانش آموختگان دانشگاه مي‌توان به محمد باقر نيو و منوچهر سالور اشاره كرد كه از بنيان‌گذاران صنايع كاشي، نساجي و سيمان در كشور مي‌باشند.
دانشگاه علم و صنعت ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي مراحل رشد كمي و كيفي خود را تا سال 1376 مانند ساير دانشگاه‌هاي برتر كشور بيشتر در حوزه فعاليت‌هاي آموزشي به سرعت طي كرد (دانشگاه نسل اول) و نتيجه آن راه‌اندازي 135 رشته گرايش در مقطع كارشناسي ارشد و 74 رشته گرايش در مقطع دكتري بوده ، در حال حاضر تعداد دانشجويان اين دانشگاه بالغ بر 14000 نفر است.
**9465**1601**