تهران - ايرنا - موسسه الازهر مصر اقدام ترامپ در به رسميت شناختن مالكيت رژيم صهيونيستي بر جولان سوريه را مشروعيت بخشيدن به غصب و اشغالگري دانست.

به گزارش روز جمعه ايرنا، الازهر در بيانيه اي اظهارات رئيس جمهوري آمريكا درباره بلندي هاي جولان را به شدت محكوم كرد.
الازهر با بيان اينكه اين اظهارات بي سابقه قانوني كردن اشغالگري و غصب سرزمين ديگران است، افزود: در اين باره احساسات ملت هاي عرب و مسلمان مورد توجه قرار نگرفته و همه قوانين بين المللي نقض شده است.
در اين بيانيه آمده است كه قوانين و قطعنامه هاي بين المللي بارها تاكيد كرده اند كه جولان سرزمين سوري و اشغال شده به شمار مي رود و تمامي اقدامات رژيم صهيونيستي در آن باطل و غيرقانوني است.
دونالد ترامپ رييس جمهوري امريكا پنجشنبه شب اعلام كرد كه اينك زمان آن فرارسيده كه پس از 52 سال، واشنگتن به طور كامل حاكميت اسرائيل بر بلندي‌هاي جولان را به رسميت بشناسد.
رژيم صهيونيستي بلندي هاي جولان را در جريان جنگ شش روزه با اعراب در سال 1967 اشغال كرد.
كنست (پارلمان) اين رژيم در سال 1981 ميلادي اين منطقه را جزو مناطق رژيم اشغالگر قدس اعلام كرد.
اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز در قطعنامه 497 خود در سال 1981، به صورت كاملاً شفاف، حاكميت رژيم صهيونيستي بر جولان سوريه را نپذيرفته و از تل آويو خواسته اند كه قانون الحاق جولان به خاك خود را كه در همين سال تصويب شد، لغو كند.
'احمد ابوالغيط' دبيركل اتحاديه عرب نيز پنجشنبه شب در واكنش به اين اقدام واشنگتن، سخنان رئيس جمهوري آمريكا درباره جولان اشغالي را كاملا خارج از حقوق بين الملل و مردود توصيف كرد.
«فرحان حق» معاون سخنگوي دبيركل سازمان ملل متحد نيز شب گذشته گفت كه ما همچنان به قطعنامه هاي شوراي امنيت و مجمع عمومي كه اشغال بلندي هاي جولان سوريه توسط اسرائيل را يك اقدام غيرقانوني مي داند، پايبنديم.
پيش از اين نيز اتحاديه اروپا، آلمان، روسيه،اردن و تركيه اعلام كردند كه هرگز حاكميت اسرائيل بر منطقه جولان سوريه را به رسميت نخواهند پذيرفت.
شبك**6116**1708