گناباد- ايرنا- جشن نوروزگاه در روستاهاي بيلند، آهنگ و سريده شهرستانهاي گناباد و بجستان واقع در جنوب خراسان رضوي برگزار شد.

فرماندار گناباد روز شنبه در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: با هدف توسعه گردشگري و معرفي ظرفيتها و جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي روستاهاي گناباد در تعطيلات نوروز هر روز يك آئين به صورت منسجم در روستاهاي اين شهرستان برگزار مي شود كه از جمله آن نوروزگاه بيلند است.
حامد قرباني افزود: آئين سنتي نوروزگاه روستاي بيلند شامل مراسم نوروزخواني، ازدواج سنتي، پياده روي خانوادگي، آئين مقامي، بازيهاي بومي و محلي و بازارچه هاي توليدات محلي و صنايع دستي بود.
وي ادامه داد: علاوه بر نوروزگاه روستاي بيلند برنامه هاي مشابهي چون بازارچه نان و غذاهاي سنتي، محصولات روستايي و نمايشگاه توانمنديهاي بانوان در روستاهاي باغ آسيا، نوده پشنگ و گيسور، پياده روي خانوادگي و عمومي در روستاهاي زيرجان و زيبد، آئين بي بي گرد، مسابقات ورزشي، بازيهاي بومي و محلي در كاخك، سقي، گوهردشت، ديسفان و جشن عيدانه در گناباد هم برگزار مي شود.
او گفت: در تعطيلات نوروز هر روز به يك عنوان شامل نوروز و طبيعت، بومگردي، كويرنوردي، غذاهاي سنتي، صنايع دستي و گردشگري مذهبي اختصاص داده شده و متناسب با ظرفيت هر روستا يك آئين در همان جا اجرا مي شود.
فرماندار بجستان هم در در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: جشن نوروزگاه در روستاهاي آهنگ و سريده اين شهرستان هم برگزار شد.
حسين ابراهيمي كردياني افزود: اين آئين با اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگي، هنري و ورزشي شامل بازيهاي بومي و محلي، مسابقات ورزشي، نمايشگاه توانمنديهاي صنايع دستي و محلي و نوروزخواني و اجراي موسيقيهاي محلي همراه بود.
روستاي بيلند از توابع بخش مركزي شهرستان گناباد و روستاهاي آهنگ و سريده از توابع دهستان جزين بخش مركزي بجستان هستند.
شهرستانهاي گناباد و بجستان در مجموع با 400 جاذبه تاريخي و گردشگري به ترتيب در فاصله 287 و 278 كيلومتري جنوب مشهد قرار دارند.
1922/2095