تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

سنندج - ایرنا - وجود جنگل های بكر سر سبز، طبیعت زیبا ،كوههای بلند، روستاهای قدیمی و تاریخی و بازار تجاری در كنار جاذبه های تاریخی، فرهنگی و معنوی بانه را به سرزمینی جذاب برای گردشگران و مسافران تبدیل كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان مرزی و كوهستانی بانه یكی از شهرهای كردستان است كه تنها 30 كیلومتر با اقلیم كردستان عراق فاصله دارد و دارای طبیعت بكر و دست نخورده است و در سال های گذشته به واسطه بازار تجاری و وجود كالاهای ارزان قیمت به یكی از شهرستان های گردشگر پذیر در استان تبدیل شده و سالانه میزبان میلیون ها مسافر از سراسر كشور بوده است.
طبیعت بكر و كوه های سر سبز و بلند قامت آربابا، دوزین، بابوس و جنیره كه اطراف بانه را احاطه كرده اند و به نماد زیبایی وحماسی این شهر تبدیل شدند در سال های گذشته گردشگران زیادی را به خود جذب كرده اند.
در شهرستان بانه علاوه بر جاذبه های طبیعی و بازار تجاری، سه قرآن تاریخی در روستاهای شوی، نجنه و هفت تاش با قدمتی بیش از 400 سال وجود دارد كه در فهرست آثار ملی كشور ثبت شدند و اكنون برای بازدید علاقه مندان به آثار تاریخی و معنوی در معرض عموم قرار دارند.
از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان غار تاریخی روستای «شوی» است كه به دلیل نزدیكی به این روستا با همین نام شناخته می شود و دارای دالان های كوچك و بزرگ است كه سالانه غار نوردان و محققان زیادی برای كاوش و تحقیق به این غار سر می زنند.
جاده سقز- بانه به دلیل داشتن طبیعتی بكر، وجود آبشارهای طبیعی و مراكز پخت غذاهای سنتی در این مسیر به یكی از جاذبه های گردشگری این شهرستان مسافر پذیر در كردستان تبدیل شده است.
در سال های گذشته بانه بیشتر از هر شهر دیگر كردستان مسافر به خود دیده همین امر باعث شده مراكزاقامتی این شهر به هشت هتل، پنج مهمان پذیر و 72 سوئیت اجاره ای افزایش یابد كه در آستانه نوروز پذیرای مسافران و گردشگران شدند.
شوی، پیاوین، نجنه، هفتاش، سبدلو، آلوت، مجسه و سورین از روستاهای هدف گردشگری بانه هستند كه با واسطه داشتن دشت های پهناور، جنگل های سر سبز، اماكن تاریخی و فرهنگی جوبیارهای طبیعی و بكر به مقصد گردشگران تبدیل شده در كنار روستاهای هدف گردشگری آب گرم روستای سالوك نیز خود نمایی می كنند اما این ظرفیت های ارزشمند گردشگری بانه با بی مهریهایی مواجه شده و همچنان ناشناخته باقی مانده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه به خبرنگار ایرنا گفت: در مراكز اقامتی شهرستان بانه زمینه اسكان بیش از یك هزار و800 نفر فراهم است.
سعدالله رحیمی خواه افزود: با توجه به برنامه های پیش بینی شده و افزایش تعداد محل های اقامتی در شهرستان امسال با كمبود فضای اقامتی برای اسكان شبانه مواجه نمی شویم.
وی اظهار داشت: در نوروز سال گذشته یك میلیون و 359 هزار نفر به بانه سفر كردند كه 138 هزار نفر در مراكز اقامتی این شهر اسكان داده شدند.
رحیمی خواه اضافه كرد: در یك سال اخیر نیز یك میلیون 345 هزار به بانه سفر كردند كه از این تعداد 838 هزار نفر در مراكز اقامتی شهرستان شبانه اسكان داده شدند.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه ادامه داد: نمازخانه ها، مراكز بهداشتی، غذاخوری ها هم تحت نظارت هیات های بازرسی جدی قرار می گیرند و خانه های مسافر نیز ساماندهی می شوند.
رحیمی طبیعت بكر و منحصر به فرد را مهمترین ظرفیت های گردشگری بانه اعلام كرد و گفت: روستاهای هدف گردشگری بانه در سال های گذشته شناسایی شده و برای توسعه و ایجاد زیرساخت ها در این روستاها برنامه زیری شده است.
وی با بیان اینكه بیش از 70 درصد مردم بخش آرمرده به صنعت شالبافی اشتغال دارند اظهار داشت: شهر آرمرده با وجود رونق صنعت شالبافی و پستك دوزی به عنوان دهكده نساجی معرفی شده و تلاش می كنیم این شهر به عنوان دهكده نساجی در ایران ثبت شود.
این مسئول گفت: در روستاهای هدف گردشگری بانه جاذبه های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و معنوی وجود دارد كه بسیاری از جاذبه های روستایی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.
وی ادامه داد: از هشت قرآن تاریخی كردستان كه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده سه قرآن در روستاهای شوی، نجنه و هفتاش قرار دارد كه برای علاقمندان به آثار تاریخی و معنوی در مساجد این روستاها در معرض دید عموم قرار دارند كه پذیرای گردشگران هستند.
به گزارش ایرنا، در شهرستان بانه هشت هتل، یك هتل آپارتمان، پنج مهمانپذیر، چهار هتل آپارتمان و 72 واحد استیجاری برای اسكان شبانه مهمانان وجود دارد و در ایام تعطیلات نوروزی سه پارك مسافر، توحید و معلم برای اسكان مسافرین نوروزی تعیین شده است.
شهرستان بانه 178 روستا و چهار شهر بانه، بوئین، آرمرده و كانی سور دارد علاوه برآن تعداد زیادی كوخ در اطراف روستاها وجود دارد كه وجود این كوخ ها با سه تا چهار خانوار در فاصله كمی دورتر از روستاها زندگی روستا نشینی را در این شهرستان با دیگر نقاط متمایز می كنند
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469 / 3034/1630