تهران- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: در صورتي كه دولت در ساختار بروكراتیك خود و در صدور مجوزها، مقررات بانكي و گمركي تغییراتی اعمال نكند و به شیوه گذشته به حیات خود ادامه دهد، نمي توان انتظاري براي تحرك تولید داشت.

یدالله صادقي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشكلات موجود در حوزه تولید بیان كرد: در زمان حاضر تولید در كشور با مشكل نقدینگي مواجه و تغییر نرخ ارز در برابر ریال باعث ایجاد تغییرات سرمایه در گردش واحدهاي تولیدي و صنعتي شده است.
وي ادامه داد: براي ایجاد رونق تولید باید علاوه بر افزایش سرمایه در گردش واحدهاي تولیدي و همچنین همكاري نظام بانكي، تامین منابع مالي مورد نیاز این واحدها نیز در نظر گرفته شود.
صادقي با بیان اینكه نرخ سود تسهیلات كه بانك ها در اختیار واحدهاي تولیدي قرار مي دهند در كنار سایر هزینه ها باعث حذف تولید رقابتي بین واحدهاي صنعتي شده است، گفت: اگر دولت و مجلس منابعي را براي كمك به تعدیل سود تسهیلات در اختیار واحدهاي تولیدي قرار دهند كمكي براي رونق تولید و حفظ اشتغال موجود خواهد بود.
رئیس سازمان صمت استان تهران تامین ارز مورد نیاز واحدهاي تولیدي براي تهیه مواد اولیه مانند ماشین آلات و قطعات یدكي را از دیگر چالش هاي اساسي سال ٩٧ برشمرد و افزود: از نیمه دوم سال ٩٧ تا حدودي وضعیت ارز براي تامین مواد موردنیاز واحدهاي تولیدي بهبود یافت اما باز هم این موضوع نیازمند توجه جدي است كه امیدواریم در سال جدید وضعیت حاكم بهتر از سال گذشته شود.
وي تعیین تكلیف وضعیت تهیه ارز مورد نیاز واحدهاي تولیدي را یكي از نكات قابل توجه در سال رونق تولید دانست و تاكید كرد: در صورتي كه روند بازار ارز براي تامین قطعات و مواد اولیه مشابه سال ٩٧ باشد دیگر نمي توان شاهد رونق واحدهاي تولیدي و نیز تحقق شعار سال ٩٨ باشیم.
صادقي به معضلات تهیه ارز نیمایي نیز اشاره و تصریح كرد: ارز نیمایي كه براي واحدهاي تولیدي اختصاص یافته كم و به سختي مي توان آن را تامین كرد كه این مورد باعث ایجاد مشكل در تامین نیازهاي مواد اولیه واحدهاي تولیدي از خارج كشور شده است.
وی همچنین بحث قیمت گذاري را به سد پیش روي واحدهاي تولیدي تشبیه و خاطرنشان كرد: بهتر است هر چه زودتر تكلیف قیمت گذاري ها مشخص شود.
این مسئول توضیح داد: واحدهاي تولیدي با مشكلات فراوان قادر به تامین مواد اولیه و سایر نهاده هاي مربوط به تولید هستند اما بعضا با قیمت گذاري دستوري مواجه مي شوند كه ممكن است تامین نشدن سود مورد نظر باعث از بین رفتن انگیزه آنها براي توسعه فعالیت هایشان شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاكید بر توجه ویژه دولت به مساله قیمت گذاري گفت: این موضوع باید به شكلي برطرف شود كه سهم عوامل تولید به صورت عادلانه تقسیم و باعث ایجاد انگیزه براي تولید و سرمایه گذاري بیشتر واحدهاي تولیدي شود.
به گفته وي، استقرار واحدهاي تولیدي در شرایط رو به رشد منجر به تشویق تولیدكنندگان نسبت به خروج سرمایه هاي خود از بانك ها و ورود آن به تولید و رونق آن خواهد شد.
صادقي به مالیات بر ارزش افزوده كه منجر به نارضایتي بسیاري از واحدهاي تولیدي شده است نیز اشاره و بیان كرد: بسیاري از تولیدكنندگان معتقدند سازمان امور مالیاتي، واحدهاي تولیدي را وارد یك مرحله بروكراتیك خیلي طولاني كرده كه باعث ایجاد مشكلاتي براي این واحدها شده است.
وي با تاكید بر جرایم سنگیني كه براي واحدهاي تولیدي در نظر گرفته مي شود گفت: واحدهاي تولیدي از پرداخت مالیات خود پرهیز نمي كنند بلكه این واحدها خارج از اختیار خود با مشكلات و زیان سنگین مواجه شده اند كه دیگر توانایي پرداخت اقساط معوقه خود به سازمان امور مالیاتي را ندارند؛ لذا در این زمان است كه دولت باید تسهیلات و امكانات بیشتري را براي این واحدها درنظر گیرد.
وي اظهارداشت: البته دولت در سال هاي گذشته جرایم واحدهاي تولیدي را كه بدهي خود را یكجا پرداختند، بخشید و روند پرداخت بسیاري از واحدها كه توان پرداخت بدهي خود را به صورت یكجا نداشتند اقساطی كرد.
تهرام/٩٢٠٦/1109/ 1008