لندن – ايرنا – هم‌زمان با چهارمين سالگرد آغاز حمله ائتلاف عربستان به يمن، رهبران احزاب سياسي مخالف دولت انگليس در نامه‌اي به جرمي هانت وزير امور خارجه اين كشور خواستار قطع همكاري‌هاي تسليحاتي لندن با رياض شدند.

به گزارش ايرنا، در اين نامه كه از سوي رهبران احزاب كارگر، ليبرال دمكرات، پليد كمرو، حزب سبز و حزب ملي اسكاتلند به امضاء رسيده، آمده است كه دولت انگليس از تمام ابزاري كه در اختيار دارد براي واردكردن فشار بر دولت عربستان استفاده نكرده تا اين كشور به قوانين ابتدايي حقوق بشر احترام بگذارد.
نويسندگان اين نامه با اشاره به اين مطلب كه آلمان، اسپانيا، دانمارك، كانادا، كنگره آمريكا، شوراي حقوق بشر سازمان ملل و اتحاديه اروپا همكاري‌هاي تسليحاتي خود با رياض را قطع كرده‌اند مي‌افزايد: دولت انگليس به لحاظ اخلاقي شايسته سرزنش است كه سياست خود را در اين رابطه تغيير نداده و در عوض به‌صورت فعالانه با ساير كشورهاي خارجي لابي مي‌كند، تا همكاري‌هاي تسليحاتي خود با رياض را از سربگيرند.
در اين نامه رفتار عربستان در يمن بي مسئولانه و وحشيانه خوانده و تاكيد شده است كه همكاري‌هاي تسليحاتي با عربستان تا انجام تحقيقات كامل درباره جنايات جنگي صورت گرفته بايستي تعليق شود.
به گزارش ايرنا، عربستان و امارات متحده عربي، از ششم فروردين سال 94 در ائتلافي از چند كشور عربي و با كمك و چراغ سبز آمريكا، حملات گسترده‌اي را عليه يمن فقيرترين كشور عربي آغاز كردند تا به بهانه بازگرداندن رئيس‌جمهوري مستعفي اين كشور به قدرت، به اهداف و زياده‌خواهي‌هاي سياسي خود جامه عمل بپوشانند.
انگليس از زمان آغاز جنگ يمن كه تاكنون موجب مرگ بيش از 16 هزار يمني، زخمي شدن ده‌ها هزار نفر ديگر و ويراني اين كشور مسلمان‌ شده، مجوز فروش حدود پنج ميليارد پوند سلاح به عربستان سعودي را صادر كرده و در آموزش نيروهاي سعودي نقش جدي داشته است.
دولت انگليس مدعي است كه از طريق همكاري‌هاي تسليحاتي با عربستان بر سياست‌هاي اين كشور نفوذ دارد و از سوي ديگر به مردم جنگ‌زده يمن كمك‌رساني مي‌كند. با اين ‌حال در نامه رهبران احزاب سياسي قيد شده است كه هيچ گواهي مبني بر اينكه نفوذ انگليس منجر به تغيير سياست‌هاي عربستان شده وجود ندارد.
وزير امور خارجه انگليس اسفندماه گذشته در نامه‌اي به همتاي آلماني‌اش، درباره تحريم‌هاي تسليحاتي برلين عليه عربستان سعودي و تأثير آن بر فروش تسليحات انگليسي به رياض هشدار داده و از برلين خواسته كه پروژه‌هاي بزرگ دفاعي را از اين تحريم‌ها مستثني كند.
وي در اين نامه تاكيد كرد كه اگر آلمان پروژه‌هاي بزرگ دفاعي را از تحريم تسليحاتي عربستان سعودي مستثني نكند، اعتبار تجاري و اقتصادي آلمان آسيب خواهد رسيد.
در نامه هانت به وزير خارجه آلمان آمده است: «من درباره تأثير تصميم دولت آلمان در قبال صنعت دفاعي بريتانيا و اروپا و عواقب آن بر توانايي اروپا به‌منظور اجراي تعهداتش در ناتو بسيار نگران هستم».
وزير خارجه انگليس همچنين هشدار داده كه تصميم آلمان براي توقف صادرات سلاح به عربستان سعودي منجر به خسارت 2.3 ميليارد يورويي آلمان تا سال 2026 ميلادي خواهد شد.
گزارش‌ها حاكي است كه تنها كمتر از دو درصد كل واردات تسليحاتي سعودي از آن آلمان است و اين رقم درصدي بسيار كوچك در قياس با ايالات‌متحده و انگليس است، اما آلمان قطعات بسياري از قراردادهاي ديگر كشورها را تهيه مي‌كند و اين موضوع شامل قرارداد 10 ميليارد دلاري پيشنهادي (لندن) براي فروش 48 جت جنگنده جديد 'يورو فايتر تايفون' هم مي‌شود.
هانت ماه گذشته در سفر به خاورميانه با نمايندگان دولت فراري و جنبش مردمي انصارالله يمن ملاقات كرد. وي همچنين در سفري از پيش اعلام‌ نشده، وارد «عدن» در جنوب يمن شد و هشدار داد كه اگر طرف‌هاي درگير به تعهدات خود در توافق استكهلم عمل نكنند، روند صلح يمن ظرف چند هفته آينده از بين مي‌رود.
نمايندگان انصارالله و دولت مستعفي يمن، آذرماه گذشته در نشستي كه با ميانجيگري 'مارتين گريفيس' نماينده ويژه سازمان ملل متحد در استكهلم سوئد برگزار شد، درباره آتش‌بس در شهر و بندر الحديده و بنادر الصليف و عين عيسي به توافق رسيدند.
بااين‌حال، انصارالله مي‌گويد كه ائتلاف عربي به تعهدات خود به توافق استكهلم پايبند نيست و در اين مسير كارشكني مي‌كند.
تاكنون چندين بار براي پايان دادن به جنگ يمن تحركاتي صورت گرفته اما هربار با كارشكني عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسيده است.
اروپام **هـ ن**2040