لندن – ایرنا – حمید بعیدی نژاد سفیر ایران درانگلیس گفت: آفكام به دنبال شكایت سفارت ایران علیه شبكه ایران اینترنشنال، گزارش خود را در 13 صفحه منتشر كرد.درمجموع، آفكام توجیهات این شبكه در مصاحبه با نماینده گروه مسلح را نپذیرفته است.

به گزارش ایرنا، بعیدی نژاد روز سه شنبه با انتشار پیامی درتوییترافزود كه این نهاد ناظر بر رسانه‌های صوتی وتصویری انگلستان در توضیحات بعدی تشریح كرده كه آن شبكه با تعدیل مواضع خود سعی كرده كه فضای اتهام علیه خود را تغییر دهد.
پس از پخش مصاحبه شبكه تلویزیونی ایران اینترنشنال با سخنگوی گروهك تروریستی الاحوازیه كه از حمله تروریستی به شهر اهواز تمجید كرده بود سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن این اقدام را نقض صریح قانون و نماد آشكار حمایت از تروریسم خوانده و به آفكام شكایت كرده بود.
ایران اینترنشنال یك شبكهٔ تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان با تمركز بر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی است كه مركز آن در لندن قرار دارد. این شبكه از روز پنجشنبه 28 اردیبهشت‌ماه 1396پخش برنامه‌های خود را آغاز كرد.
روزنامه گاردین درمقالاتی از وابستگی ایران اینترنشنال به كمك‌های مالی ولیعهد عربستان خبر داده است.برپایه آخرین گزارش این روزنامه، عربستان 250 میلیون دلار برای راه‌اندازی ایران اینترنشنال كه هیچ‌گونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه كرده است.
پیش‌تر وزارت امور خارجه انگلیس، طرح شكایت تهران از شبكه ایران اینترنشنال از مسیر آفكام را بهترین گزینه اعلام كرده بود.
سفیر ایران درانگلیس افزود:گزارش ۱۳صفحه‌ای آفكام شرح تمامی جزئیات اقدامات این شبكه برای تعدیل مواضع خود در روزگزارش حادثه می‌باشد. درنهایت آفكام جمع‌بندی كرده كه با اقدامات اصلاحی بعدی، آن شبكه اقدام غیرقابل‌قبول اولیه خود را رفع نموده و خود را از نقض قوانین رهانیده است و لذا مستحق برخورد قانونی نیست.
بعیدی نژاد در عین ‌حال اشاره داشت:یك مشكل بررسی آفكام آن است كه به جای مبنا قرار دادن برنامه «پخش زنده» كه مجری در تماس تلفنی مستقیم، به نماینده گروه تروریستی الاحوازیه خوش‌آمد می‌گوید، پخش تكراری برنامه را ملاك قرار داده كه برنامه «ضبط‌ شده» تلقی می‌شده و اعمال قوانین رسانه‌ای نسبت به این دو نوع برنامه متفاوت است.
وی تصریح كرد: گزارش آفكام به‌روشنی تشریح می‌كندكه با توجه به شكایت فوری سفارت ایران، شبكه ایران اینترنشنال بلافاصله با عمل به توصیه‌ های اضطراری وكلای خود و از طریق تغییر لحن و زیرنویس‌ها و به‌ویژه مصاحبه‌هایی كه در طول آن روز انجام می‌دهند فضای شبكه و برنامه‌ها را تغییر می دهند.
سفیرایران عنوان كرد: با تغییر فضای شبكه و تعدیل موضع اولیه بر اساس نظر وكلا، آن شبكه سعی می‌كند از اتخاذ اقدامات عملی آفكام علیه خود مصون بماند و زمینه‌های لازم برای تبرئه خود را فراهم كند.
وی در پایان نوشت:این شبكه باید درس بزرگی از رفتار كاملاً غلط و غیرقانونی خود گرفته باشد و چنین بی‌قانونی در آینده تكرار نشود.
اروپام ** هـ ن **1590