تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶

يزد - ايرنا - قلعه جنت آباد بهاباد به عنوان يكي از آثار تاريخي اين شهرستان كاملا بكر و دست نخورده از دوران زنديه باقي مانده كه همه ساله ميزبان تعداد زيادي از گردشگران نوروزي از مناطق مختلف استان يزد است.

به گزارش ايرنا ، اين اثر با سبك معماري ويژه اي احداث شد و در گذشته به عنوان دژي محكم مورد استفاده قرار مي گرفت.
اين قلعه در حوالي روستاي احمدآباد بخش مركزي و در 12 كيلومتري شهر بهاباد قرار دارد و با وجود گذشت سال هاي متمادي همچنان بسياري از بخش هاي آن سالم است.
با گذشت صدها سال هنوز حصار و چهار برج ديده ‌باني و نگهباني قلعه سالم مانده است و علاقه مندان به آثار دوره زنديه مي‌‌توانند اين اثر دست‌ نخورده را از نزديك مشاهده كنند.
در قلعه جنت‌‌آباد نمازخانه‌‌هايي با سر صفه زيبا و اتاق‌‌ها و راهروهايي به سبك معماري زنديه بنا شد كه همچنان براي علاقه مندان به تاريخ جالب است.
بناي تمام خشتي قلعه جنت‌‌آباد به شكل مربع بود و طول هر ضلع آن 500 متر است كه همين موضوع سبب شده اين اثر از قلعه هاي دوران و عصر خويش متمايز شود.
اين قلعه از خشت و گل ساخته شد كه چشم هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند، خانه‌هايي كه در داخل قلعه قرار دارد، خانه‌هاي اربابان، كشاورزان، دامداران و طبقات مختلف مردم بود كه با شكل و معماري قديمي ساخته شده است.
در صورتي كه بخواهيم اين قلعه را با آثار دوران زنديه مقايسه كنيم، بدون زياده‌گويي مي‌توان آن را نمونه و الگويي از ساخت و ساز اين دوران تاريخي در ايران اسلامي دانست.
بهاباد به عنوان يكي از شهرستان‌هاي خوش آب و هواي استان يزد با وسعت هشت هزار و 235 كيلومتر مربع، 200 كيلومتر تا شهر يزد و 85 كيلومتر تا شهر بافق فاصله دارد.
اين شهرستان از دو بخش 'مركزي' و 'آسفيج' و مناطق حاصل‌خيز جلگه و ييلاقي بنستان تشكيل شده است و همچنين 249 روستا، آبادي و مزرعه در اين شهرستان وجود دارد.
با وجودي كه اين شهرستان از لحاظ تقسيمات سياسي مستقل تاريخ زيادي ندارد و در چند سال گذشته با جدا شدن از بافق به عنوان يك شهرستان مستقل معرفي شد، ولي آثار تاريخي بسيار بكر و دست نخورده اي دارد كه مي‌تواند مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي باشد.
مركز شهرستان 20 هزار نفري بهاباد در فاصله 200 كيلومتري جنوب شرق يزد قرار دارد.
9877/ 2047/