تهران- ایرنا- بازیگر نمایش‌های خیابانی گفت: روز ملی هنرهای نمایشی باید جشن همنشینی همه هنرمندان اعم از صحنه‌ای و خیابانی باشد.

دلارام تركی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه تئاتر خیابانی در همیشه مظلوم واقع شده است، اظهار داشت: دوست دارم در روز ملی هنرهای نمایشی (هفتم فروردین) تمام بزرگان تئاتر صحنه‌ای دعوت شده و در كنار هنرمندان نمایش خیابانی حضور پیدا كنند و یكدیگر را بشناسند.
وی افزود: برای من خیلی اهمیت دارد كه در روز جشنی مانند روز ملی هنرهای نمایشی هنرمندان عرصه‌های مختلف تئاتر با هم یكی شده و برای یكدیگر ارزش قائل شوند.
برگزیده بازیگر زن در جشنواره تئاتر مقاومت با اشاره به اینكه باید آیین‌نامه محكم و قابل دفاعی برای تئاتر خیابانی نگاشته شود، خاطرنشان كرد: این روزها تئاتر خیابانی به یك تئاتر دم دستی تبدیل شده است و عده زیادی بدون داشتن علم، سواد و تكنیك وارد این عرصه می‌شوند.
وی با اشاره به بی توجهی مسئولان در این زمینه تاكید كرد: هر كس با هر میزان دانش اثری را ارائه دهد، اجازه می‌دهند پا به عرصه تئاتر خیابانی بگذارد و به همین دلیل شاهد آثار ضعیف و غیرعلمی هستیم.
تركی عنوان كرد: با پیش‌بینی قوانین جدی، تئاتر خیابانی نیز از اینگونه آثار، پیراسته می‌شود كه یكی از این قوانین، سخت‌گیری مناسب بر انتخاب بازیگر، متن و شرایط دیگر همانند تئاتر صحنه‌ای است تا آثار علمی و مناسب اجرا شوند و سطح تئاتر خیابانی ارتقا یابد.
وی با تاكید بر دشواری تئاتر خیابانی نسبت به تئاتر صحنه‌ای، تصریح كرد: مخاطبان نمایش‌های خیابانی عده‌ای خاص و تماشاگر مداوم تئاتر نیستند بلكه عموم مردم هستند و در میانشان از هر قشر جامعه با هر تفكری حضور دارد و این موضوع شرایط را برای اجرا سخت می‌كند.
برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تاكید بر اینكه سختی اجرای خیابانی برای بانوان بازیگر بیشتر است، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال بانوان بازیگر در تئاتر خیابانی بسیاری از حركات را نمی‌توانند آزادانه انجام دهند یا تفاوت صدایی آقایان و خانم‌ها باعث شده تا برای رساتر شدن و بلندتر شدن مجبور به تمرین بیشتر شویم كه حنجره را آزار می‌دهد.
وی با اشاره به اینكه به بانوان بازیگر تئاتر خیابانی سخت گیری‌های بیشتری می‌شود، اظهار داشت: در نمایش‌های تك پرسوناژ كه یك بازیگر خانم باید صحنه را مدیریت كند در بسیاری از شهرها با مشكل مواجه می‌شویم زیرا مسئولان از بازخوردهای عمومی واهمه دارند اما این حساسیت هم به مرور كمتر شده است.
تركی با اشاره به كاهش محدودیت ها در سال های اخیر، تصریح كرد: اجراهای تك پرسوناژ خانم در جشنواره بیشتر است اما در اجرای عموم كمتر دیده می‌شود.
این بازیگر تئاتر خیابانی خاطرنشان كرد: تئاتر خیابانی در كل كشورهای دنیا یكی از مهمترین بخش های تئاتر است اما در ایران اینچنین نیست و به تئاتر خیابانی اهمیت داده نمی‌شود.
7 فروردین برابر با 27 مارس روز جهانی هنرهای نمایشی است كه از سال 1393 برای ثبت به عنوان «روز ملی هنرهای نمایشی» در تقویم رسمی كشور مطرح و سرانجام در سال 1395 و در جلسه 783 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم به ثبت رسیده است.
فراهنگ **7561 **3009