اصفهان-ايرنا- حضرت علي† بي‌شك يكي از بزرگ‌ ترين شخصيت‌ هاي جهان اسلام است و آنچه آن حضرت را به عنوان يك مبارز اجتماعي - سياسي و يك انديشمند معرفي مي‌ كند انديشه‌ ها و تفكرات ايشان دربارة عدالت و رسيدگي به مشكلات است.

به گزارش ايرنا، كارشناسان ديني معتقدند آن حضرت با درك عميقي از آموزه هاي مكتب اسلام ،قرآن، پيامبر(ص) تلاش هاي فراواني در رسيدن به سلامت اقتصاد جامعه داشت كه رفاه عمومي نمونه بارز دستاوردهاي دوران حكومت وي مي توان ذكر كرد.
اگر چه آموزه هاي علمي و عملي حضرت علي(ع) در تمام زمان ها قابليت اجرا دارد اما سياست هاي اقتصادي حضرت علي(ع) حاوي نكات كليدي و ارزشمند مديريتي، اقتصادي و اجتماعي براي جوامع بشري است كه مي توان از آن بهره جست.
سياست هاي اقتصادي ايشان در زمينه هاي، حقوق مستضعفان، احتكار، كم فروشي، واسطه گري، نسيه خريدن، قسم خوردن در معاملات از خصوصيات منحصر به فرد اقتصاد علوي است و دراجراي اقتصاد مقاومتي بايد به آموزه هاي علوي اقتدا كرد، الگوگيري از سيره اقتصادي اميرالمومنين(ع) براي تحقق اقتصاد مقاومتي بسيار كارساز و موثر خواهد بود چرا كه براي برون رفت از مشكلات اقتصادي راهبردي جز تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي نخواهيم داشت.
به تاكيد كارشناسان امام علي (ع) در تمامي ميدان‌ هاي انساني، عالي‌ ترين الگو براي بشر است و اصول عدالت محوري و مديريت اقتصادي آن حضرت در نهج‌البلاغه كه محصول سخنان امام‌ علي (ع) در زمينه ‌هاي مختلف مي باشد آمده است و اين كتاب بهترين الگو درباره مديريت در زندگي مطالب مفيد و ارزشمندي را در خود جاي داده است.
امام جمعه خور و بيابانك در گفت و گو با ايرنا با اشاره به لزوم تبيين آموزه ‌هاي نهج‌البلاغه و جايگاه اخلاقي و تربيتي امام علي (ع) در جامعه افزود: اميرالمومنين بهترين الگو براي اقتصاد مقاومتي است به طوري كه توليد تلاش فراواني داشت و به اندازه نياز مصرف مي كرد، اگرچه اميرالمؤمنين به صرفه جويي تأكيد بسيار داشتند اما در جامعه امروزي اين مساله رعايت نمي ‌شود.
حجت الاسلام سيد احمد مهدي نژاد بيان كرد: پياده كردن آموزه هاي آن حضرت در جامعه مي تواند براي بسياري از مشكلات اقتصادي اميد بخش باشد.
وي با بيان اين كه بهره ‌گيري از سيره علوي و مفاهيم نهج‌البلاغه بايد بين آحاد جامعه به خصوص جوانان تبيين شود ، تاكيد كرد: براي مقابله با تهاجم فرهنگي ترويج و گسترش سيره عملي امام علي(ع) ‌بين نسل نوجوان و جوان جامعه ضروري است /
به گفته وي در راستاي ترويج فرهنگ علوي در جامعه بايد معارف نهج البلاغه تبيين شود.
امام جمعه خور و بيابانك ادامه داد : يكي از راهكارهاي ترويج سيره و فرهنگ علوي در جامعه، برگزاري همايش‌ هاي مختلف مذهبي با هدف تبيين ابعاد گوناگون شخصيت حضرت علي (ع) و مفاهيم نهج البلاغه است كه مي ‌تواند اين هدف مهم را برآورده كند.
مهدي نژاد ادامه داد : براي تبيين سيره علوي در جامعه ابتدا بايد شخصيت والاي امام علي(ع) را بشناسيم چرا كه جامعه امروز نيازمند الگوگيري از مكتب ائمه اطهار است.

**محورهاي نهج البلاغه نسخه شفا بخش جامعه است
كارشناس فرهنگي، علوم ديني و خانواده در شهرستان خور و بيابانك گفت: امروز پس از گذشت قرن‌ ها، نهج‌البلاغه به عنوان مجموعه‌اي از علوم و حقايق شناخته مي شود و بهترين نسخه شفا بخش جامعه در تمامي عرصه هاست.
امير حسين اميني در گفت و گو با ايرنا افزود: نامه هاي حضرت علي (ع) به مالك اشتر الگويي براي پويايي مديران و مسئولان مي‌ تواند باشد و اگر مسئولان از سيره و رفتار اميرالمومنين علي (ع) الگو بگيرند بيشتر در دل مردم جاي خواهند گرفت.
وي با بيان اين كه بايد در راستاي گسترش فرهنگ نهج البلاغه گامهايي اثر بخش برداشته شود، تصريح كرد : آنچه نياز است، پرداختن به مباحث اصلي و زنده و راهگشا در انديشه و سيره امام علي (ع) است هر يك از انديشه اين امام را مي توان براي حل مشكلات بهره گرفت.
اميني خاطرنشان كرد: بهترين الگو و سيره براي پدران دلسوز و افراد جامعه حضرت علي (ع) است و اگر روش و سيره آن حضرت سرمشق والدين قرار گيرد، بهترين رابطه بين فرزندان و پدران برقرار مي شود.
وي اضافه كرد : حضرت علي(ع) در برخورد با همنوعان و خانواده خويش بهترين الگوي جامعه امروز هستند كه با مطالعه تاريخ و نهج‌البلاغه مي‌ توانيم به اين مهم پي ببريم.

**ابعاد شخصيتي حضرت علي (ع) بهترين الگوهاست
كارشناس علوم قرآني از استان اصفهان گفت: ابعاد شخصيتي امام علي (ع) الگويي مناسب براي زندگي انسان ها به خصوص جوانان است.
حجت الاسلام حسين عزيز افزود: بايد به درستي در چگونگي شخصيت والاي حضرت علي (ع) تدبر كنيم و با تاسي از آن بزرگوار براي انجام بهتر امور ديني، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، نظامي حضرت علي (ع) را الگوي خود قرار بدهيم.
وي عدالت را يكي از مهمترين ويژگي هاي شخصيتي آن حضرت برشمرد و افزود:عدالت امام علي (ع) در نحوه گزينش حكومت، تقسيم بيت المال و حمايت از محرومان به خوبي خود را نشان مي دهد.
وي ادامه مي‌دهد كه ولايت امير مؤمنان به اين معناست كه در سيره اخلاق عملي و رفتاري از ايشان پيروي كنيم و امروز اين ويژگي‌ هاي خوب و رفتار والا را الگوي خويش قرار دهيم.

**ضرورت الگوبرداري از آموزه ‌هاي حضرت علي(ع) در تربيت فرزندان
استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين كه تمام عالم به خصوصيت‌ هاي رفتاري حضرت علي(ع) نياز دارند،گفت: در آموزه ‌هاي حضرت علي(ع) تكريم انسان‌ ها بسيار مورد توجه قرار گرفته است كه بايد اين مهم در جامعه و ميان اعضاي خانواده‌هايمان اجرايي شود.
مرتضي فيروزي افزود: ما در زندگي‌ امروزي خود دچار غفلت نسبت به تربيت فرزندان شده‌ايم كه فاصله گرفتن از آموزه ‌هاي اسلامي و علوي از مهمترين آسيب هاي تربيت فرزندان است و بايد از آموزه‌ هاي حضرت علي(ع) در تربيت فرزندان الگوبرداري كنيم.
وي در ادامه سيره علوي را سبكي جامع و سعادت بخش ذكر كرد و افزود : اين سبك مي تواند گرفتاري هاي جامعه را حل و زمينه رسيدن همگان براي سعادت را فراهم سازد.
فيروزي يادآور شد: نهادهاي فرهنگي جامعه بايد براي نهادينه كردن سبك زندگي علوي در جامعه تلاش كنند.
9860/6026/