مسكو - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس با بیان اینكه كشورمان به دنبال وارد كردن گوشت از بلاروس است، اظهار داشت كه مذاكرات میان شركت های تجاری واردكننده و صادركننده گوشت دو كشور آغاز شده است.

مصطفی اویسی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب افزود: تلاش و پیگیری های مكرر سفارت ایران در بلاروس و نهادهای زیر مجموعه وزارت جهاد كشاورزی ایران و وزارت كشاورزی بلاروس در این حوزه منجر به آغاز بررسی های بهداشتی و آزمایشگاهی میان دو طرف شده است.
وی با بیان اینكه مهمترین مولفه در این عرصه قیمت گوشت است، اظهار داشت: طرف های بلاروسی با توجه به حضور رقبا در بازار ایران باید بتوانند شرایط بهتری برای خریداران ایرانی قائل شوند تا جایگاه مناسبی در بازار ایران پیدا كنند.
وی گفت: ما تمایل داریم بخشی از نیاز بازار ایران به گوشت و لبنیات را از بلاروس تامین كنیم با این حال باید ببینیم كه طرف بلاروسی نیز آمادگی این كار را دارد یا نه.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهار داشت: تلاش ها برای جهت دهی به حضور فعال و اثرگذار تجار و بازرگانان دو كشور در حوزه های مورد نیاز ادامه دارد و برای تسریع در چرخه مبادلات تجاری دو كشور اقدامات متعددی در دست انجام است كه از جمله آنها می توان به معرفی نمایشگاه های فصلی، تخصصی و عمومی اشاره كرد.
به گفته وی، مشكل فعلی عدم شناخت یا اطلاعات اندك بازرگانان بلاروس از بازار ایران است و ما در تلاش هستیم با اقداماتی شناخت آنان را افزایش دهیم و در این خصوص گام های جدی برداشته شده است به شكلی كه چشم انداز خوبی برای آن دیده می شود.
سفیر ایران معتقد است كه زمینه های مختلفی برای گسترش همكاری میان بازرگانان و تجار دو كشور وجود دارد اما متاسفانه آنچنان كه باید از ظرفیت موجود برای افزایش تبادلات تجاری و بازرگانی دو كشور در بخش خصوصی به خوبی استفاده نمی شود بنابراین تعاملات بیشتری میان اتاق های بازرگانی دو كشور لازم است.
اویسی توضیح داد: امروز محصولات زیادی توسط فعالان اقتصادی دو كشور تولید می شود كه بازار خوبی در هر دو كشور دارد به طور مثال تجار ایرانی توانایی بالایی در صادرات خشكبار و میوه به بلاروس دارند و طرف بلاروسی نیز می تواند به صورت متقابل صادرات گوشت، برخی اقلام لبنی، ماشین آلات صنعتی، اقلام دارویی و درمانی به ایران داشته باشد.
جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600كیلومتر مربع با پایتختی مینسك در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوكراین، لهستان، لیتوانی و لتونی بوده و حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد.
اروپام ** 1346 **