سمنان- ایرنا- مدیركل امور عشایری استان سمنان گفت: برف و كولاك هفته گذشته به همراه سیل بر اساس برآورد اولیه 20 میلیارد ریال به عشایر این استان خسارت وارد كرد.

حمیدرضا حسینی عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: یك هزار و 500 كیلومتر از مسیرهای دسترسی و مواصلاتی عشایر استان سمنان در اثر بارش برف و كولاك و جاری شدن سیلاب از هفته گذشته تا كنون دچار مشكل شد.
وی بیان كرد: عمده مشكلات به وجود آمده برای عشایر میامی، شاهرود و دامغان است كه در كوچ و مناطق قشلاقی در شهرستان كلاله و مراغه تپه استان گلستان حضور دارند.
وی با اشاره به آسیب دیدگی و خسران عشایر استان سمنان، تصریح كرد: یك هزار و 600 راس دام عشایر استان سمنان كه مستقر در مناطق قشلاقی استان گلستان هستند، تلف شده است‌.
حسینی ادامه داد: 9 هزار و 100 متر مربع از جایگاه و تاسیسات دامداری های عشایر این استان مستقر در كوچ قشلاقی استان گلستان دچار آسیب و خسارت شده است.
وی به بارش برف و كولاك در شهرستان مهدیشهر اشاره و خاطرنشان كرد: عشایر این منطقه از استان سمنان تلفات دامی نداشتند.
حسینی با بیان اینكه عشایر مستقر در استان سمنان تلفات دامی نداشت، اضافه كرد: خسارت انسانی در بین عشایر استان گزارش نشده است.
مدیركل امور عشایری استان سمنان یادآور شد: كمك های غیرنقدی شامل مواد غذایی، پوشاك و صفحه های خورشیدی برای تامین برق به مناطق آسیب دیده در منطقه قشلاقی گلستان، برای عشایر سمنانی ارسال شد.
وی به خدمات رسانی و حمایت از عشایر استان سمنان تاكید و بیان كرد: اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال برای تامین كمك های غیرنقدی عشایر این استان تخصیص یافت.
وی یادآور شد: 2 تیم عملیاتی برای كمك و خدمات رسانی به عشایر سمنان به استان گلستان اعزام شد.
مدیركل امور عشایری استان سمنان با بیان اینكه عمده خسارت وارده در حوزه عشایر مربوط به ایل راه های استان سمنان است، گفت: مسیرهای ایل راه كوچ ییلاقی عشایر در اردیبهشت و خرداد 98 كه در اثر برف و كولاك و جاری شدن سیلاب از هفته گدشته تاكنون مسدود و دچار آسیب شد، با كمك و هماهنگی راه و شهرسازی استان بهسازی و مرمت شده است.
به گزارش ایرنا، فعالیت سامانه بارشی، سرما و برف و كولاك شدید در هفته آخر اسفند 97 و سپس سیلاب در چند روز گذشته در پی داشت كه خسارات فراوانی به استان های سمنان، گلستان و مازندران وارد كرد.
عشایر استان سمنان متشكل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری كشور را شامل می شوند، این عشایر كه هشت و 2 دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشكیل می دهند، بیش از یك میلیون و 74 هزار راس دام سبك و چهار هزار و 700 راس دام سنگین دارند و سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می كنند.
به گزارش ایرنا، در نقاط مختلف استان سمنان از عصر سه شنبه ششم فروردین 98 در اثر بارش های شدید بهاری سیلاب به راه افتاد كه یك كشته در سمنان برجا گذاشت.
9891/6103