جیرفت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی جنوب كرمان از برداشت هندوانه در این منطقه خبر داد و گفت : برداشت هندوانه از سطح 13 هزار و 270 هكتار از مزارع جنوب كرمان آغاز است.

سعید برخوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای برنامه های ابلاغی وزارت جهاد كشاورزی در سال زراعی 98 -97 سطحی معادل 13 هزار و 270 هكتار به كشت هندوانه از ارقام میكادو، B - 32، آستاراخان، آرگون و چارلستون اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: به منظور بهینه سازی مصرف آب، بیش از 80 درصد سطوح زیر كشت به آبیاری تیپ و مالچ پلاستیكی كفپوش مجهز است.
رئیس سازمان جهادكشاورزی جنوب كرمان گفت: در جهت ارتقای كیفیت محصول، عمدتا مصرف كودهای آلی و كودهای ریز مغذی به صورت كود، آبیاری و محلول پاشی در اولویت بوده است.
وی افزود: با توجه به خارج از فصل بودن این كشت ها، میزان مصرف آب در محصول هندوانه در جنوب كرمان كمتر از 30 درصد مصرف آب در سایر نقاط كشور بوده و برابر ارزیابی های انجام شده كارایی مصرف آب در محصول هندوانه بیش از 15 كیلوگرم به ازای هر متر مكعب آب مصرفی است.
برخوری تصریح كرد: برابر گزارش‌های واصله عملیات برداشت محصول نوبرانه در شهرستان های رودبارجنوب و قلعه گنج از پنجم فروردین ماه آغاز و تا پایان خرداد ماه در شهرستان فاریاب ادامه خواهد داشت كه پیش بینی می شود از سطح ذكر شده بیش از 500 هزار تن محصول تولید و به بازارهای هدف عرضه گردد.
برداشت هندوانه در حالی در جنوب كرمان آغاز می شود كه بیشتر كارشناسان منابع آبی و كشاورزی تذكر داده بودند، كاشت این محصول به هیچ وجه برای منطقه صرفه اقتصادی ندارد چرا كه هر كیلوگرم هندوانه 250 لیتر آب نیاز دارد و تولید یك عدد هندوانه 10 كیلویی، 2 میلیون و 500 هزار تومان برای كشور تمام می شود، البته سازمان جهاد كشاورزی در واكنش به این اظهار نظرها، اعلام كرده، برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب، از روش هایی همچون آبیاری نوار تیپ و مالچ پلاستیكی استفاده می كند.
حال باید ببینیم، كشاورزان از تولید این محصول، نفع می برند یا اینكه محصولشان همچون سال های گذشته به علت پایین بودن قیمت ها، خوراك احشام می شود.
سازمان جهاد كشاورزی جنوب كرمان مستقل از مركز استان، هفت شهرستان با جمعیت یك میلیون نفر را تحت پوشش دارد.
7450/7429/ 5054