تنها كافي بود كه تصاوير مربوط به اين سيل در شبكه هاي اجتماعي بازتاب يافت تا مردم شيراز براي ياري رساندن به همنوعان خود بسيج شوند از تهيه اقلام مورد نياز حادثه ديدگان تا تعمير خودرو ها و اسكان رايگان در منازل مسكوني همگي نشان از مهمان نوازي اهالي استان فارس در زمان اين حادثه بود.
صبح دوشنبه پنجم فروردين ماه جاري بود كه سيلي خروشان ورودي شهر شيراز و دروازه قرآن را در نورديد و پس از اين حادثه بود كه نيروهاي خدمات رسان و مردم براي كمك كردن به حادثه ديدگان خود را به دروازه قرآن رساندند.
خدمت رساني تنها مختص دروازه قرآن نبود؛ در فضاي مجازي نيز پويش هايي همچون 'مهمان من' شكل گرفته و افراد با ارائه شماره تلفن سعي كردند تا به حادثه ديدگان در زمينه هاي مختلف اسكان ، تهيه غذا و خدمات خودرويي كمك كنند خدمت رساني ابعاد مختلفي داشت و منحصر به فرد يا گروه خاصي نبود بخش خصوص ، دولتي و مردم همگي در كنار هم و براي بهبود وضعيت شهر كمك كردند.
اين موج مهرباني بازتاب هاي بسياري در داخل و خارج كشور به دنبال داشت.
از آن جمله، دريابان علي شمخاني دبير و نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در اين باره گفت: رفتار و منش هموطنان ما در كمك به آسيب ديدگان سيل به ويژه حماسه بياد ماندني، غرورآفرين و به ياد ماندني مردم متدين و با فرهنگ فارس و شهر شيراز، جلوه هاي بي مانندي از وحدت ملي را به نمايش گذارد كه بايد در تاريخ افتخارات ايران زمين ثبت و ضبط شود.
**هتل شيراز اولين مركز امداد بود
نخستين تصاويري كه از اين حادثه مخابره شد از فراز هتلي بود كه در نزديكي دروازه قرآن قرار دارد. مديران اين هتل كه متعلق به بخش خصوصي است با باز كردن درب ها و پذيرايي از افرادي كه در زمان رخداد سيل در محل حضور داشتند نقش ويژه اي در ايجاد آرامش در ميان حادثه ديدگان ايفا كرد.
آسيب ديدگان سيل كه در دقايق نخست اين حادثه خود را به اين هتل رسانده بودند، از پنجره هاي اين هتل، روند جابجايي خودروهايشان و امدادرساني به مصدومان را مشاهده مي كردند.
مدير هتل شيراز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اين كه هتل شيراز اولين مركز امداد رساني به حادثه ديدگان سيل دروازه قرآن بود، گفت: نمي توان شمار دقيقي از افرادي كه در هتل شيراز در زمان حادثه حضور داشتند اعلام كرد اما به طور قطع افزون بر 150 نفر با حضور در هتل، خدمات بهداشتي،غذا و وسايل گرمايشي دريافت كردند.
حميد جاويدان با بيان اين كه ارائه خدمات تنها منحصر به خوراك و پوشاك نبود اضافه كرد: دريافت خدمات بهداشتي و مراقبت از حادثه ديدگان توسط پزشك و دريافت خدمات امدادي از جمله خدماتي بود كه هتل شيراز در اختيار حادثه ديدگان قرار داده است.
وي اظهار داشت: از ابتداي صبح كه اين حادثه رخ داد تا ساعات پاياني شب، هتل شيراز ميزبان جمعيت قابل توجه از حادثه ديدگان بود و پس از تثبيت شرايط نيرو هاي امدادي نسبت به جا به جايي افرادي كه در اين هتل بودند اقدام كردند.
جاويدان تاكيد كرد: هتل شيراز در سمت غرب دروازه قرآن قرار گرفته بود و هيچ آسيبي از اين رخداد نديد اما با توجه به اين كه نزديك ترين مركز به اين حادثه بود پس از اين رويداد درب هاي خود را به روي حادثه ديدگان باز كرد و خدمت رساني به افراد حادثه ديده را وظيفه خود دانست.
مدير هتل شيراز اضافه كرد: هتل آمادگي اين را داشت كه به تمام افرادي كه خارج از خودرو هستند خدمت رساني كند و هركسي كه وارد هتل مي شد خدمات بهداشتي و امدادي دريافت مي كرد.
بارش شديد باران در روزهاي پنجم و ششم فروردين منجر به وقوع سيل در مناطقي از شهر شيراز شد. پنجم فروردين ماه، سيل دروازه قرآن 19 كشته ، 107 مصدوم و خسارات مادي بسياري به خودروهاي در حال عبور برجاي گذاشت. ششم فروردين ماه نيز مناطق پايين دست رودخانه خشك شيراز و مجاور اين رودخانه با مشكل آبگرفتگي منازل و معابر روبرو شدند. در اين ميان، وضعيت منطقه سعدي وخيم تر از ساير نقاط گزارش شد.
به گفته فرماندار شيراز، با تلاش هاي صورت گرفته، وضعيت بيشتر مناطق سيل زده شيراز به حالت عادي بازگشته است. تلاش نيروهاي امدادي براي امدادرساني به مردم منطقه سعدي ادامه دارد.
ع.پ / 2027
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
شيراز- ايرنا- مردم شيراز در نخستين دقايق پس از وقوع سيل ويرانگر پنجم فروردين ماه در دروازه قرآن به ياري هموطنان شتافند و جلوه هاي زيبايي از ميهمان نوازي و نوعدوستي را به منصه ظهور رساندند.