ساري - ايرنا - رئيس سازمان شيلات ايران با بيان اينكه كاهش نرخ بيمه حق سهم صيادان از 27درصد به 17درصد از مصوبات هيات دولت است و وزارت رفاه بايد آن را عملياتي كند، گفت : پيگيري و حل اين مصوبه براي صيادان شمالي از اولويت برنامه هاي امسال سازمان است.

دكتر نبي الله خون ميرزايي عصر جمعه پس از نشست صميمي با جامعه صيادان مازندران در محل صيادي پره فرح آباد ساري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : وزارت رفاه همچنان به دليل مشكلات مالي مصوبه هيات دولت مبني بر كاهش 10 درصد حق سهم بيمه صيادان را اعمال نمي كند.
وي تصريح كرد: امسال با جديت بيشتر براي حل اين معضل تلاش خواهيم كرد تا صيادان شمالي كه درآمد آنان نيز در سال هاي اخير به دليل كاهش صيد كم شده است، جبران شود.
به گزارش ايرنا، صيادان مازندران در اين نشست خطاب به رئيس سازمان شيلات گفتند كه به دليل آلودگي بيش از حد رودخانه ها و آب درياي خزر، تغيير اقليم، توفاني بودن دريا، كم شدن دبي آب رودخانه ها و از همه مهمتر صيد غيرمجاز هر ساله درآمد آنان به نسبت تورم كمتر مي شود و اين مساله باعث شد تا صيد ماهيان استخواني به كمترين ميزان در سالهاي اخير برسد.
صيادان مازندراني گفتند كه ماهيگيري شغل اصليشان است و در سخت ترين شرائط آب و هوايي تلاش براي صيد مي كنند تا لذيذ ترين پروتئين دريايي را سر سفره هاي مردم عرضه كنند ، اما امسال اگرچه به مقدار صيد اضافه شده است اما هزينه زندگي با اضافه شدن تعداد خانوار بيشتر و كاهش ارزش پول مشكلات دوچندان شده است.
آنان مهمترين خواسته خود را حل بيمه عنوان كردند و بيان داشتند: از آنجاييكه نوع بيمه نيز مربوط به هزينه سخت و زيان آور نيست و بايد به مدت 30 سال سابقه اشتغال و بيمه اي داشته باشيم ، اين موضوع ماهيگيران را پير و فرسوده كرده است.
**آبزي پروري مزيت نسبي مازندران
رئيس سازمان شيلات ايران در ادامه سخنانش از تلاش وكوشش جامعه صيادي درتامين پر طرفدار ترين پروتيين مورد نيازجامعه قدر داني كرد و گفت: جامعه صيادي درواقع همكار سازماني شيلات هستند و فعاليت هاي شيلاتي مهمترين مزيت نسبي اين خطه شمال است.
خون ميرزايي حركت جامعه صيادي در ايجاد شيل و استخر تكثير طبيعي ماهي سفيد درياي خزر با هدف بازسازي ذخايرآبزيان مهم و ستودني توصيف كرد و ادامه داد: حمايت شيلات از اين حركت آگاهانه و دورانديش جامعه صيادي دوچندان خواهد شد.
وي ادامه داد: امروز شاهد ايجاد واحدهايي در جايگاه هاي پره با اهداف دومنظوره صيدوصيادي و تفريحي - توريستي دراستان مازندران هستيم كه مي تواند درايجاد درآمد براي صيادان درفصل غيرصيد بسيار موثرباشد.
دكترخون ميرزايي تاكيد كرد كه تلاش داريم تا از طريق مراجع ذيربط مشكلات بحق جامعه صيادي به ويژه مقوله بيمه را پيگيري و مرتفع كنيم.
رئيس شيلات ايران اظهار داشت: البته تشكلهاي صيادي هم بايد ازطريق تعامل با دست اندركاران ونمايندگان استان درمجلس شوراي اسلامي وارائه مستندات و مدارك پيگيرمشكلات شان باشند.
وي در مورد تمديد زمان صيد نيز گفت كه اين مقوله بايد از سوي اتحاديه صيادي پره استان هاي شمالي مورد كارشناسي قرار بگيرد .
جامعه صيادي مازندران بالا بورن تعداد روز هاي ابري و توفاني و به ويژه سيلابي شدن وردخانه ها و در نتيجه گل آلود شدن آب ساحلي درياي خزر تعداد پره كشي را در سه هفته اخير به شدت كاهش داده است.
چهار هزارو 200ماهيگير مازني در قالب 53 شركت تعاوني صيادي پره از پانزدهم مهر با پهن كردن تورهاي ماهيگيري در آبهاي ساحلي درياي خزر، فصل صيد و صيادي را به صورت رسمي آغاز كردند و بر اساس برنامه پانزدهم فروردين آخرين روز صيد است.
صيد و ماهيگيري در سواحل درياي خزر به روش 'پره ' است، به اين صورت كه تورهايي با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول يك هزار و 200 متر به كمك يك قايق به صورت نيم دايره در فاصله مشخصي از ساحل دريا ( 14 متري عمق دريا ) ريخته و پس از انباشته شدن از ماهيان استخواني شامل گونه هاي كفال، سفيد و كپور، به وسيله تراكتور به ساحل كشيده مي‎شود.
سر صياد ، فوكا پوش ( صيادان باچكمه هاي بلند) تور ريز ، چينت چي ( مرمت كار تور ) قايقران و تراكتور ران از نيروهاي اصلي در انجام صيادي پره هستند.
گونه هاي كفال، ماهي سفيد و كپور عمده ترين ماهيان استخواني درياي خزر هستند كه توسط ماهيگيران صيد و در بازار عرضه مي شود.
بر اساس آمار شيلات مازندران تا كنون حدود 6هزار تن انواع ماهي استخواني از سواحل مازندراني خزر صيد شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش حدود 50 درصدي را نشان مي دهد.
6990/1654