سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 1382 و با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارتخانه و اداره كل ارتباطات رادیوئی تاسیس شد.
هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاكمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است تا به عنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالارفتن كیفیت خدمات ارتباطی را فراهم كند.
حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور و معاون وزیر ارتباطات روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به شرح عملكرد این سازمان در سال 97 پرداخت.
**نظارت و تكمیل پوششها در حوزه موبایل
فلاح جوشقانی گفت: در سال 97 علاوه بر این كه توانستیم اینترنت نسل 3 و 4 را در 1246شهر كشور كامل كنیم، قدمهایی نیز در تكمیل پوشش جادهها برداشتیم.
در حال حاضر حدود 75هزار كیلومتر پوشش جادهای در نسل دو داریم كه در واقع نسبت به سال گذشته در این حوزه افزایشی نداشتهایم اما در نسل سوم چیزی حدود 12درصد افزایش پوشش داشتیم و 58 هزار كیلومتر از جادههای كشور در حال حاضر دارای پوشش نسل سوم هستند.
وی تصریح كرد: علاوه بر اینها 13درصد تكمیل پوشش نسل چهارم داشتیم و 34هزار كیلومتر از جادههای كشور دارای نسل چهارم هستند. همچنین در حال حاضر رومینگ سراسری در كشور برقرار شده است. در گذشته این پوشش كامل نبود، اما با جلساتی كه در خصوص رومینگ با مسئولان و ذینفعان مختلف داشتیم، پوششدهی رومینگ در حوزه موبایل به حد قابل قبولی رسیده است.
**كاهش هزینهها
وی افزود: سال 97 از نظر اقتصادی برای سازمان تنظیم مقررات كه 70درصد هزینههای مربوط به آن جزو هزینههای ارزی به حساب میآید، سال پر چالشی بود. در سالی كه گذشت اپراتورها نیز با مشكلاتی همراه شدند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور تصریح كرد: با مدیریت هزینهها، همكاریهایی كه اپراتورها با یكدیگر داشتند و با سیاست های كلانی كه توسط شخص وزیر پیگیری میشد و ما هم به عنوان زیرمجموعه آنها را اجرایی می كردیم، سعی كردیم تنها به 10 درصد افزایش قیمت بستههای اپراتورها، آنرا در پایینترین حد مصوب نگه داریم.
** واگذاری خدمات USO به اپراتورها
فلاح جوشقانی اضافه كرد: در سالی كه گذشت مجریان طرح خدمات USO (خدمات عمومی اجباری) با مشكلاتی رو به رو شدند. برای حل این معضل، طرحی با این مفهوم كه خدمات USO از طریق اپراتورها صورت بگیرد، در كمیسیون و هیات دولت مطرح شد و به تصویب رسید.
وی یادآور شد: این اتفاق بسیار مباركی بود كه در حوزه تنظیم مقررات رخ داد. در سال آینده ارائه خدمات USO توسط اپراتورها و بر اساس آییننامهای كه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره قیمت آن صادر كند، انجام خواهد شد. این تحول منجر به سرعت گرفتن پوشش ارتباطی از طریق USO خواهد شد.
** كاهش تعرفهها
معاون وزیر ارتباطات همچنین گفت: در سال 97 دیوان عدالت رای به حذف هزینه آبونمان تلفنهای ثابت داد. بر اساس این رای، درآمد اپراتورهای تلفن ثابت بین 600 تا 700 میلیارد تومان كاهش پیدا كرد.
باوجود این كه سال 97 در حوزه تعرفه تلفن ثابت با مشكل مواجه بودیم، اما تعرفه تلفن ثابت را برای مشتركان بالا نبردیم. برای جبران این مسئله، تعرفه در سرویسهای B2B (تجارت به تجارت) را اصلاح كردیم.
از طرف دیگر برای این كه بتوانیم هزینه اپراتورها را كاهش دهیم، به شركتها و مجموعههایی مانند شركت زیرساخت، شهرداریها، راه آهن، وزارت نیرو و... كه ظرفیت های مناسبی در حوزه فیبر تاریك داشتند، تعرفه خدمات ابلاغ كردیم.
فلاح جوشقانی یادآور شد: این مجموعهها تا قبل از آن، مشكل تعرفه داشتند اما در حال حاضر این مشكل رفع شده است. امید است با استفاده از این ظرفیتها، هزینههای شبكهسازی اپراتورها كاهش پیدا كند.
**در حوزه تلفن ثابت عملكرد قابل قبولی نداشتیم
وی ادامه داد: واقعیت این است كه در حوزه تلفن ثابت، تمام سعی وزارت ارتباطات، آقای وزیر و زیرمجموعه های ایشان این بود كه بتوانیم مشكلات را كمتر كنیم. اما متاسفانه نتوانستهایم سرمایهگذاری مناسبی در این زمینه انجام بدهیم.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور خاطرنشان كرد: باوجود این كه اپراتورهای تلفن ثابت، در بعضی نقاط به صورت پایلوت، سرمایه گذاری كردند اما واقعیت این است كه ما انتظار داشتیم در سالی كه گذشت 2 میلیون پورت فیبر تاریك تحقق پیدا كند اما به آن هدف نرسیدهایم. برنامه سال بعد ما این است كه حتما تمركز بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
** حقوق مصرفكننده
فلاح جوشقانی همچنین گفت: احداث سامانه 195 در سال 97، از گامهای مهمی بود كه سازمان تنظیم مقررات با هدف پاسخگویی بهتر به مصرف كننده برداشت. یك اداره كل با ساختار مشخص، تحت عنوان حمایت از حقوق مصرف كننده، با هدف مدیریت بهتر این مقوله در سازمان تنظیم مقررات تاسیس شد.
در حال حاضر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تعداد60 اپراتور مشغول پاسخگویی به امور مصرفكنندگان هستند. در گذشته زمان پاسخگویی به مشكلات چیزی حدود 12روز كاری بود كه در حال حاضر به 9روز رسیده است.
**پیامكهای مزاحم
معاون وزیر ارتباطات افزود: پیامك های مزاحم تبلیغاتی در سالی كه گذشت، مردم را به ستوه آورد. حتی رئیس جمهوری هم از این مسئله شاكی بود و ابراز نارضایتی كرد.
فلاح جوشقانی خاطرنشان كرد: سازمان تنظیم مقررات علاوه بر اقداماتی كه در پیوسته در این خصوص انجام میداد، در یكی دو ماه پایانی سال 97 با تشدید اقدامات و مقرراتگذاری در این بخش توانست ساماندهی بهتری را در این زمینه انجام بدهد هر چند كه هنوز در این حوزه به حد مطلوب نرسیدهایم.
از دلایل عدم موفقیت میتوان به این مسئله اشاره كرد كه علاوه بر اقدامات سلبی، باید راهكارهایی برای تبلیغات ارزان قیمت نیز ایجاد كنیم تا كسب و كارهایی كه ادامه حیاتشان به تبلیغات بستگی دارد، از آن بستر استفاده كنند.
وی افزود:سال 97 در حوزه خدمات ارزش افزوده اتفاقاتی رخ داد. در یكی از آنها حدود 2میلیون نفر از مردم را بدون اینكه خودشان بخواهند با كسر مبلغی به عضویت یك سامانه درآورده بودند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور اظهارداشت: با توجه به حساسیتی كه در خصوص حقوق مردم وجود دارد، افراد دخیل در این مسئله شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی شدند. در این اقدام چیزی حدود 35تا34 میلیارد تومان از مشتركان تلفن همراه دریافت شده بود كه اپراتورها آن مبالغ را به حساب مشتركانشان برگرداندند.
**مقابله با قاچاق
فلاح جوشقانی اضافه كرد: بحث داغ دیگری كه سال گذشته در حوزه تنظیم مقررات مطرح شد، مربوط به رجیستری موبایل بود. خدمتی از خدمات دولت كه قطعا قاچاق در حوزه گوشی همراه را به نزدیك عدد صفر رسانده است. البته این كار به تنهایی توسط سازمان تنظیم مقررات انجام نشد و یك كار مشترك بین دستگاهی میان وزارت ارتباطات، گمرك و سازمان تنظیم بود.
وی ادامه داد: با توجه به مباحث مربوط به عدم تامین ارز، كشور با مشكل كمبود گوشی تلفن همراه مواجه شده است و نارضایتی كه گاهی از سوی مردم به گوش میرسد ربطی به روند رجیستری ندارد و بیشتر متوجه كمبود گوشی در كشور است.
وی افزود: برخی از شركتهایی كه در گذشته وارد كننده گوشی تلفن همراه بودند، امسال به دلیل مشكلات ارزی برای ورود گوشی اقدام نكردند. از آن طرف كسانی كه متخلف بودند شناسایی شدند و امكان واردات گوشی تلفن همراه برای آنها از بین رفت كه همین دو مسئله به كمبود بیشتر گوشی دامن زد.
وی تصریح كرد: سامانههای ثبت رجیستری گوشیهای همراه در حال حاضر به شدت مشغول به كار هستند و تصمیم بر این است كه هر روز به قدرت آنها افزوده شود.
علمی**9207**1485
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
تهران- ایرنا- تكمیل پوشش ارتباطی بین جادهای، عدم افزایش تعرفه اینترنت بستههای اپراتورها، واگذاری خدمات USO به اپراتورها از جمله اقدامات مهمی است كه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور، در سال 97 آنها را به ثمر رساند.