تهران - ایرنا - روزنامه ایندیا تایمز امروز یكشنبه نوشت، به دنبال تشدید تحریم‌های یك‌ جانبه آمریكا، مقامات ایران توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری‌های عظیم خود در بندر چابهار تا حد زیادی این بندر را در برابر تحریم‌های آمریكا ایمن كنند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، روزنامه هندی در ادامه این مطلب می‌نویسد، به دنبال اعمال مجدد تحریم‌های آمریكا علیه ایران در سال 2018، بندر چابهار تنها بندر ایران بود كه از معافیت تحریم برخوردار شد و این معافیت به شكل عمده به دلیل نقش اساسی آن در منطقه جنوب آسیا بود.
به دنبال عملیاتی شدن بندر چابهار در سال گذشته، افغانستان و هند توانستند به‌ خوبی از وابستگی زمینی به پاكستان رها شوند و به مبادلات تجاری خود از طریق این بندر ادامه دهند.
به گفته مقامات هندی، به دنبال برقراری تجارت افغانستان با كشورهای آسیای مركزی و اقیانوس هند از طریق مسیر ریلی و كریدور شمال به جنوب، جمهوری اسلامی ایران تاكنون در حدود یك میلیارد دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری كرده است.
به دنبال تلاش ایران برای توسعه بندر چابهار، دولت دهلی نیز در روند رو به رشد این بندر ساكت ننشسته است و تاكنون اقدامات مالی و عملیاتی خوبی انجام داده است.
«آرون كومار گوپتا» مدیر كل بنادر هند در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفت، هر بندری برای تحقق عملیاتی شدن كامل زمان زیادی می‌برد اما ما تمام تلاش خود را به كار می‌گیریم تا بندر چابهار در كوتاه‌ترین زمان به ظرفیت بالقوه خویش برسد.
كومار گوپتا می‌گوید، ما بر موقعیت جغرافیایی بندر چابهار برای توسعه تجارت میان هند و افغانستان بسیار حساب كرده‌ایم.
شركت‌های هندی از دسامبر سال گذشته بارگیری خود در بندر چابهار ایران را آغاز كرده‌اند و به ‌طور میانگین ماهانه 60 هزار تن محموله توسط كشتی‌های هندی در بندر چابهار بارگیری می‌شود.
روزنامه ایندیا تایمز در ادامه مطلب می‌افزاید، البته توسعه بندر چابهار توسط ایران و هند دارای نگرانی‌هایی از جمله مسائل امنیتی و تحریم‌های آمریكا است.
به دنبال عملیات تروریستی چند ماه گذشته در چابهار در كنفرانس سرمایه‌گذاری كه در ماه فوریه برگزار شد بر تقویت حضور نیروهای مسلح در چابهار تأكید شد.
در كنار مسائل امنیتی، تحریم‌های آمریكا باعث ممنوعیت انجام معاملات مالی با ایران شده است كه این اقدام خود پرداخت و دریافت هزینه‌ها را سخت‌تر كرده است.
به گزارش روزنامه هندوستان تایمز، بندر چابهار كه در دریای عمان قرار گرفته است ، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌كند.
دولت هند متعهد به سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه ‌آهن شده است.
شركت بنادر جهانی هند در 24 دسامبر مصادف با سوم دی ماه سال 1396 ، در نشست سه ‌جانبه چابهار، كنترل امور اسكله شهید بهشتی در بندر چابهار را به عهده گرفت.
همچنین در این روز مقامات ایرانی، هندی و افغان به ‌صورت مشترك نخستین دفتر هند را در منطقه آزاد چابهار افتتاح كردند.
بندر چابهار ایران از نظر موقعیت استراتژیك اهمیت زیادی برای دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه دارد.
آساق**9473**1104*