تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲

بندرعباس- ایرنا- بندرلنگه یكی از مهمترین بندرهای جنوب كشور است و در دوران قاجاریه به عروس بندرهای ایران معروف بود كه با وجود آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی به عنوان مروارید خلیج فارس نامیده شده است.

به گزارش ایرنا، در روایت های گذشته به دلیل وجود مروارید مرغوب و زیاد درآب های این منطقه، نام این شهر را بندر مروارید می شناختند و این نام به ‌مرور زمان، به لنگه تغییر یافت.
از آنجا كه بندر لنگه دارای عمق آب فراوان ومناسبی بود، كشتی‌هایی كه وارد خلیج فارس می شدند دراین بندر لنگر می‌انداختند و به همین علت، اولین كشتی بخار وارد این بندر شده و آمد و رفت كشتی‌ها، همواره عامل مهم و موثری در رونق‌ بخشی به تجارت و بازرگانی بندر لنگه بوده است.
به دلیل رونق تجارت بندر لنگه، تجار و بازرگانان زیادی برای خرید كالا و داد و ستد مروارید به اینجا رو می آوردند و بندر لنگه مركز عمده‌ی صید و خرید و فروش مروارید بود.
مهمترین كالای صادراتی این بندر، مروارید بود كه نصف حجم صادرات سالیانه را تشكیل می ‌داد و علاوه بر این، بندر لنگه یكی از مراكز اصلی صادر كننده صدف‌های خوراكی در ساحل خلیج فارس به شمار می‌آمد.
ساحل گشه‌ این بندر، به ساحل صدف معروف بود و گفته شده صدف‌های این بندر از نظر طعم و وزن، با بهترین صدف‌های فرانسه رقابت می ‌كرد.
گونه‌های مروارید مرغوب با درخشندگی و رنگ‌های گوناگون، در آب‌های این بندر صید می ‌شد و این مرواریدها از نظر گونه، درشتی ، جنس، زیبایی، شفافیت و رنگ در سراسر جهان كم نظیر بود.
این شهرستان محل اتصال سه استان مهم كشور بوده و از ویژگی های آن نزدیك ترین بندر ایران به دبی و كشورهای حاشیه خلیج فارس و صنایع شیلاتی، مجتمع مزارع پرورش میگو، ساختن و تعمیر شناورهای چوبی و فایبر گلاس و نقاط تاریخی، مناطق دیدنی و سواحل زیبا برای جذب گردشگر و رونق اكوتوریسم از ویژگی های دیگر این شهر است.
اغلب زمین های بندرلنگه دارای قابلیت مرتعی است و مناسب‌ ترین زمین ها برای استفاده‌های مرتعی و برداشت علوفه محسوب می ‌شوند.
دراطراف این بندر، درختان بزرگ و تنومندی از قبیل، كُنار، كُور و سمر و سَلَم وجود دارد و در گذشته های دور مردم این سرزمین از هیزم این درختان برای پخت و پز و گرم نگه داشتن خانه هایشان استفاده می كردند.
در كوه های اطراف بندرلنگه حیوانات مختلفی شامل، آهو، روباه، گرگ، شغال، جوجه‌ تیغی، كفتار و پرندگانی مانند، كبك، شاهین ، قُمری و بلبل و تیهو وجود دارد.

** صنعت گلابتون دوزی بندرلنگه
از مهم ترین صنایع دستی بندرلنگه، بافتن لباس های محلی به شیوه دستی است و بیشتر زنان این منطقه در اوقات بیكاری به این حرفه اشتغال دارند.
گلابتون دوزی یكی دیگر از صنایع دستی در بندرلنگه به شمارمی رود كه در مقایسه با میناب و بندرعباس دارای مزیت و برتری های نسبی است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری هرمزگان دراین زمینه گفت: این شهرستان در زمینه های صنایع دستی گلابتون دوزی و نظر سنجی شرابط مطلوبی نسبت به دیگر شهرستان های استان هرمزگان دارد و می تواند به عنوان شهر ملی صنایع دستی معرفی شود.
رضا برومند افزود: بازدیدهایی برای شناسایی ظرفیت های موجود صنایع دستی بندرلنگه صورت گرفته است كه با بستر سازی مناسبت در این زمینه می توانیم به هدف مورد نظر برای ثبت این شهرستان به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی برسیم.
این مقام مسوول خاطرنشان كرد: ارزیابی از سوی كمیته ای كه در سازمان میراث فرهنگی كشور تشكیل شده مطرح می شود كه نتیجه بررسی ها اعلام خواهد شد.
فرماندار بندرلنگه نیز گفت: با توجه به پیشینه تاریخی این شهر، اولین مركز صنایع دستی در سال 1302 در بندرلنگه ساخته شده و دارای قدمت 96 ساله است.
علی نیكویی اظهار داشت: میراث فرهنگی و صنایع دستی از پیشینگان به ما رسیده و یك امانت است كه باید برای حفظ و انتقال به نسل های آینده از هیچ كوششی دریغ نكنیم.
وی اضافه كرد: ثبت ملی صنایع دستی گلابتون دوزی باعث دیده شدن در بازار داخلی و جهانی شده كه انگیزه ای برای فعالیت بیشتر صنعتگران بومی بندرلنگه ایجاد خواهد شد.
خوس (خوصی) دوزی، كم دوزی، ساختن قفس ماهیگیری دگرگور، از دیگر صنایع‌دستی این منطقه به شمار می‌آید.

** عمارت فكری بندرلنگه الگوی معماری جنوب كشور
عمارت فكری در ساحل بندرلنگه همراه با بادگیرهای زیبا و بلند، یكی از الگوهای اصیل معماری جنوب كشور به شمارمی رود.
این اثر دراواخردوره قاجاریه به دست عبدالواحد فكری از تجار معروف شهر ساخته ‌شده و در گذشته این عمارت به‌ عنوان سكونتگاه، مركز تجارت و بازرگانی شهرت داشته است.
خانه فكری با سه هزار و 400 مترمربع مساحت و زیربنای یك هزار و 200 مترمربع در سال 1375در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
وجود پنج بادگیر، دو زیرزمین، 25 اتاق و حیاط مركزی از جلوه‌های زیبای خانه قدیمی فكری است.
سقف این بنا از تیرهای چوبی جنس چندل آفریقایی، حصیرهای بافته‌ شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی با پوشش كاهگل است.
قرارگرفتن خانه فكری درارتفاع پنج‌ متری از سطح زمین، وجود راهروها و بادگیرها با معماری ویژه از دلایل تهویه و خنكی هوای داخل این خانه است.
خانه عمارت فكری بندرلنگه به ‌تازگی مرمت‌ شده تا به موزه مردم‌ شناسی تبدیل شود.

** آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی بندرلنگه
دیگر آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی شهرستان بندرلنگه، كه می تواند مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر كشور و جهان قرار گیرد شامل، مسجد ملك بن عباس، مسجد شیخی، قلعه مغویه(قلعه شیخ سلطان)، آبشار بدو، منطقه بیابانی سایه خوش، چشمه های آب گرم بادون و آسك و بركه دریا دولت است.

** مكان های اقامتی و غذاهای محلی بندرلنگه
گردشگران می توانند برای اقامت در شهر تاریخی بندرلنگه، خانه و ویلا های ساحلی كرایه كنند و یا این كه در هتل دیپلمات این شهر اقامت داشته باشند و از شب های بسیار زیبا در كنار دریا لذت ببرند.
در خصوص غذاهای محلی بندرلنگه به جز قلیه ماهی و غذاهای دریایی بی نظیر در نوع خود، می توان از گبولی غذای معروف در این شهر نام برد كه حتی یك باراستفاده ارزش آن را دارد.

** بندر كنگ از قدیمی ترین بندرهای ایران
بندركنگ ازتوبع شهرستان بندرلنگه، جزو قدیمی ترین بندرهای ایران است كه در5 كیلومتری بندرلنگه واقع شده كه همواره به دلیل تاریخی بودن مورد توجه و اهمیت ویژه ای قرار گرفته است.
این بندر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است و توانسته تا كنون بافت تاریخی خود را بطور كامل حفظ كند.
دراین بندر تاریخی، مساجد و مغازه های زیادی وجود دارد و نكته قابل توجه برای گردشگران این است كه مردم این شهر به زبان فارسی صحبت می كنند ولی نوشته هایشان به زبان عربی است.
بندركنگ یكی از بنادر تاریخی و تفریحی در جنوب ایران است كه عده زیادی از مسافران داخلی و خارجی در طول سال به آنجا سفر می كنند.
در گذشته این شهر مكانی برای تجار بود و كشتی‌های بزرگی در آن پهلو می‌ گرفتند كه برای تجارت به هند، بصره، ممباسا و كشور‌های آفریقایی استفاده می ‌شد.

** جاذبه های گردشگری بندركنگ
جاذبه های گردشگری این منطقه، قلعه لشتان، موزه مردم شناسی، مجسمه لنج مسی، خانه هنرمندان، خانه صنایع دستی، ‌قلعه پرتغالی‌ها، خانه گلبتان، برج مدور، بركه پنج تا و جنگل‌های حفاظت شده آكاسیاتورتلیس اشاره كرد.
گردشگرانی كه قصد سفر به بندرلنگه را دارند می توانند از شهر تاریخی بندركنگ كه از توابع شهرستان بندرلنگه است دیدن كنند تا از نزدیك با جاذبه های منحصر به فرد این بندر بیشتر آشنا شوند.

** بازسازی و تبدیل خانه یونسی به هتل بوم گردی بندركنگ
شهرداربندركنگ با اشاره به اینكه اهمیت آثار تاریخی وحفظ آن ازاولویت برنامه های شهرداری است افزود: مرمت و بازسازی خانه یونسی با اعتبار یك میلیارد و 828 میلیون ریال به هتل بوم گردی تبدیل شد.
ایوب زارعی اظهار داشت: اطاق ها درهتل بوم گردی یونسی با درنظر گرفتن بافت بومی آن به وسایل برودتی و بهداشتی مدرن مجهز شده است كه آثارمعماری بندركنگ نیز شامل، بادگیرها، درختان قدیمی و مهماری سبك اشكانی دراین شهرقابل مشاهده می باشد.
هتل بوم گردی بندركنگ درحال حاضر محل برگزاری نمایشگاه های بسیاری در زمینه های فرهنگی و مراسم های بومی وملی مذهبی، پذیرای مهمانان و گردشگرانی است كه به این شهر تاریخی سفر می كنند.
این شهرستان با شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم تابستان، در240 كیلومتری غرب استان هرمزگان واقع شده كه دارای شهرهای تاریخی شامل، كنگ، كیش و چارك و دهستان های حومه، دژكان، مغویه، مهران، لاوان و مقام است.
بندرلنگه با بیش از159هزار نفر جمعیت، درایام نوروز و دیگر روزهای سال پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری از داخل و خارج كشوراست.
9944 / 6048