بجنورد - ایرنا - روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی با طبیعتی زیبا و دل انگیز، مسیرهای پیچ در پیچ سرسبز و رویایی، مسافران نوروزی را به نشستن بر خوان صفا، سادگی و صمیمیت خود دعوت می كنند.

طبیعت چون افسونگری آدمی را محو تماشای زیبایی های خود كرده، در آغوش گرفته و آرامش را به او هدیه می كند و زمانی كه خسته از روزمرگی های زندگی شهری و دود و بوق ماشین ها، به روستاهای خوش آب و هوا پناه می بری، تنفس هوای تازه همراه با عطر روح نواز طبیعت، مرهمی بر همه آشفتگی های روح و ذهنت می شود.
در جای جای خطه خراسان شمالی روستاهای بسیاری وجود دارد كه با چشم اندازهای زیبا و خیال انگیز خود، قادرند بیننده را به عالمی دیگر برده و چنان غرقه جاذبه های طبیعی خود كنند كه تا مدتها، با یادآوری آن تابلوهای دلپذیر و بكر، سرخوشی كند و دغدغه های خود را از یاد ببرد.
در این روستاها، هیچ كوچه ای به در بسته ختم نمی شود و هیچ بن بستی از چشم كوچه ها پنهان نمی ماند. در این باغ ها، هوای خوش و بوی گل و تا چشم كار می كند سبزه و درخت است و هوای روستا، سرشار از حس و حال خوش، شادابی و طراوت است.
اگر تصمیم دارید خستگی یكسال كار را از جان بیرون كنید سفر به روستاهای گردشگری خراسان شمالی و گشت و گذار در كوچه باغ های سرشار از آرامش آن پیشنهادی است كه نمی توان به راحتی از آن گذشت.
فروردین و اردیبهشت كه از راه برسد، روستاها یكپارچه سبزپوش است؛ روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی مناطقی زیبا و منحصر به فرد، بهترین مكان ها برای گشت و گذار در بهار هستند.
به گزارش ایرنا، روستاهای گردشگری خراسان شمالی با جای دادن جاذبه های تاریخی، زیارتی و طبیعی، برای هر مسافر سفر كننده به این مناطق خاطره به یاد ماندنی دارند.
خراسان شمالی با 28 هزار كیلومتر مربع وسعت در شمال شرق ایران از جذابیت های دیدنی بكر و دست نخورده ای برخوردار است كه مسافران و گردشگران نوروزی كمتر با این جاذبه ها آشنا شده و از زیبایی های آن بهره برده اند.
این استان دارای هشت روستای هدف گردشگری است و علاوه بر این 24 منطقه نمونه ملی و استانی دارد كه دو منطقه آن نمونه ملی و 22 منطقه نمونه گردشگری استانی است.
این روستاهای هدف گردشگری در خراسان شمالی با طبیعت زیبا و جاذبه های زیست محیطی منحصر به فرد، سخاوتمندانه سفره بی آلایش خود را برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران، به ویژه در ایام نوروز گسترانیده اند. ˈدركش مانه و سملقان، رویین اسفراین، استاد و خسرویه فاروج، اسپیدان بجنورد، زو ارم و گلیان شیروان و دشت گرمه از جمله این بهشت های زمینی استان خراسان شمالی هستند كه جان و روح بیننده اهل دل را تا آسمان ها پرواز می دهند.
شرایط خاص آب و هوایی، نوع معماری و بافت تاریخی سكونتگاه ها و زیبایی و سرسبزی طبیعت روستاهای مزبور هرساله طبیعت دوستان و گردشگران بسیاری را به این مناطق می كشاند.
روستای رویین از معروف ترین آبادی های خوش آب و هوای شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی است كه در 27 كیلومتری شمال این شهرستان و ‎ 52كیلومتری جنوب شرقی بجنورد در یكی از دره های دامنه جنوبی كوه آلاداغ جا خوش كرده است.
آب و هوای معتدل كوهستانی با زمستان های سرد و پربرف و تابستان های معتدل و استقرار آن در دره پردرخت و باغ های میوه از ویژگی های این روستای گردشگری است.
معماری پلكانی خانه های روستا و واقع شدن در دره ای به نسبت تند در میانه بلندی های سر به فلك كشیده «آلاداغ»، چشم انداز زیبایی به روستای رویین بخشیده و طبیعت سرسبز، كوه های زیبا و مرتفع، رودخانه دایمی، چنار قدیمی 600 ساله و وجود مقبره «ملاعارف رویینی» و امامزاده «اسحاق» از جاذبه های روستا است و رویین را به تفرجگاهی زیبا و دایمی تبدیل كرده است.
همچنین وجود باغ های انبوه میوه بویژه در میانه نخست سال، زیبایی دره و ارتفاعات رویین را دوچندان می كند.
رویین به روستای شكوفه های سیب نیز معروف است و كوچه های پیچ در پیچ آن، بافت قدیمی خانه ها و شیب كوچه های روستا از مشخصات بارز آن است كه نظر هر تازه واردی را به خود جلب می كند.
گفته می شود این روستای گردشگری ‎ 500سال قدمت دارد و بافت قدیمی روستا، بارگاه امامزاده اسحاق و تپه های باستانی خود می تواند شاهدی بر این ادعا باشد.
رویین همچنین دارای رودخانه ای است كه از داخل روستا می گذرد و رونق كشاورزی، باغداری، دامداری و زنبورداری در این روستا مرهون آن است.
از طبیعت و زیبایی های رویین بگذریم، هنر و صنایع دستی بانوان روستایی منطقه نیز زبانزد است.
چادرشب بافی، چتایی بافی، حوله و دستمال دستباف از نشانه های هنر و ذوق بانوان هنرمند روستای رویین است كه برخی از گردشگران از این دستباف ها به عنوان سوغات با خود همراه می برند.
این روستا از آنجا كه نسبت به سایر روستاهای بلندتر و سرسبزتر است و به خاطر همین ویژگی به «رویین» معروف شده است و بافت تاریخی روستا نیز به عنوان نخستین روستای دارای بافت ارزشمند تاریخی در حال ثبت در فهرست آثار ملی است. ˈ«دركش» یكی دیگر از روستاهای گردشگری خراسان شمالی است كه در شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و به عنوان یكی از دل انگیزترین جاذبه ها و كم نظیرترین جلوه های گردشگری روستایی استان بر دامنه كوه «یامان داغی» لمیده است.
این روستا با طبیعتی جنگلی و كوهستانی، با چشمه سارها و آبشارهای مصفا در حاشیه غنی ترین ذخیره گاه جنگل های بلوط شرق كشور، انتظار مسافران نوروزی را می كشد.
وجود باغ های میوه، انواع گیاهان دارویی و شفابخش، گونه های مختلفی از حیات وحش، تپه های باستانی و چشم اندازهای بكر و دلپذیر، جلوه ای خاص و بی مانند به این تفرجگاه بخشیده كه هر ساله میزبان شمار زیادی از دوستداران طبیعت است.
روستای دركش در دره واقع شده و رودخانه دركش (زوهاور) از میانه آن می گذرد و در جنوب روستا كوه آلاداغ با ارتفاع دو هزار و 455 متر و دره كنداب قرار دارد.
حرفه بیشتر اهالی آبادی، زراعت، باغداری، دامداری و محصولات عمده زراعی آن گندم، جو، یونجه، ذرت و چغندر قند و محصولات عمده باغی انگور، گردو، هلو و سیب است.
وجود آثار تاریخی با ارزش چون قزلر قلعه و سردابه های زیبا و همچنین ارتفاعات و كوه های مرتفع و نیز سرچشمه های پر آب و درختان جنگلی مناطقی چون چشمه جنگلی ییلاق، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهمترین دیدنی های این روستا به شمار می رود.
از آثار فرهنگی و تاریخی این روستا می توان از برج سبزعلی خان قراچورلو كه قدمت آن به یك قرن پیش می رسد، نام برد.
این دهكده زیبا در فاصله ‎ 30كیلومتری جنوب غربی آشخانه مركز شهرستان مانه سملقان با زیبایی بسیار و جاذبه فراوان قادر است هر مسافری را برای ساعت ها محو تماشای خود كند.
روستای توریستی «اسپیدان» در ‎45 كیلومتری جنوب شرقی بجنورد، با توجه به شرایط خاص طبیعی منطقه و قرار گرفتن در حصاری از كوه ها مانند دژی عظیم محصور شده و همین عامل باعث پیدایش دره ای زیبا با رودخانه ای جاری و طبیعتی منحصر به فرد شده است كه این عوامل در ساختار معماری روستا نیز تاثیر گذاشته، به طوری كه بافت معماری روستا را به شكل پلكانی و بسیار زیبا شاهد هستیم.
از جاذبه های اسپیدان می توان به آبشار «هنرور»، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمدرضا ربانی معروف به حاج آخوند موسس مدرسه علمیه، امامزاده محمدبن باقر بن موسی بن جعفر (ع)ˈ اشاره كرد.
صنایع دستی این روستا نیز صنایع چوبی، سفال، قالیبافی و چادرشب بافی است كه گردشگران می توانند با خود به سوغات ببرند.
ویژگی ممتاز این روستا استقرار آن در قعر دره است به طوری كه از چهار طرف در احاطه كوه ها قرار گرفته است و از سویی وجود آبشار هنرور و آبشار بارگاه و طنین صدای دلنشین ریزش آب در دل كوه، این منطقه را به محیطی فرحبخش و باطراوت تبدیل كرده است.
از آیین خاص ساكنان این روستای گردشگری می توان به جشن اطعام در روز نخست سال با غذا و چای در محل امامزاده روستا و نیز تجمع مردم روستا در پایان عید نوروز و در روز 13 فروردین، طبیعت در محل آبشار هنرور اشاره كرد.
روستای «زو ارم» در ‎ 28كیلومتری جنوب غربی شیروان از دیگر روستاهای گردشگری خراسان شمالی است و دارای طبیعتی سرسبز و باغ های انبوه میوه است كه از جمله می توان به صیفی جات این روستا و نیز گونه های گیلاس، انگور و زردآلو، بادام و گردو اشاره كرد.
از جاذبه های این روستا حاشیه مصفای رودخانه زوارم، مسجد قدیمی، قزلر قلعه، منطقه اوج دوشی با سه چشمه همجوار یخدان، آبشار مناطق جترالنگ، دو چشمه، قاینار چشمه و قرمز چشمه را می توان ذكر كرد.
این منطقه گردشگری انواع گیاهان طبی و خوراكی مانند كاسنی، زیره و كاكوتی، ساریگل، زردآلو كوهی و سیب كوهی دارد كه گردشگران می توانند از این موهبت خدایی نیز بهره مند شوند.
ییلاق زوارم دارای طبیعتی سبز و باغ های میوه فراوان است و به علت برخورداری از چشمه ها، آبشارها و حوضچه های سنگی هوای لطیف و دل انگیز و چشم اندازهای بكر، هر ساله پذیرای میهمانان و گردشگران است.
روستای «دشت» در 127 كیلومتری شمال غربی شهرستان گرمه و 135 كیلومتری بجنورد، مركز استان از دیگر جاذبه های گردشگری روستایی خراسان شمالی است و هزار و 600 نفر جمعیت دارد.
وجود آثار تاریخی با ارزش چون قزلر قلعه و سردابه های زیبا و همچنین ارتفاعات و كوه های مرتفع و نیز سرچشمه های پرآب و درختان جنگلی، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهمترین مناطق دیدنی این روستا است.
پوشش جنگلی اطراف روستا، رودخانه دایمی و سردابه های دشت، تپه كلاته حسن از جاذبه های طبیعی این روستا است.
صنایع دستی این روستا شامل شالبافی و قالی بافی است و ورزش محلی این روستا نیز كشتی باچوخه است كه در بین جوانان رونق دارد.
پناهگاه حیات وحش «میاندشت» در حاشیه این روستا، با وسعت ‎ 85هزار كیلومتر در شرق شهرستان جاجرم واقع شده یكی از قدیمی ترین مناطق زیست محیطی كشور به شمار می رود و وجود دشت ها، كوه های وسیع و تراكم گیاهی خوب در آن باعث شده كه این منطقه دارای گونه های گیاهی و جانوری متنوعی باشد.
روستای «استاد» در 30 كیلومتری شهرستان فاروج از دیگر روستای گردشگری خراسان شمالی است با آب و هوای معتدل و كوهستانی از جاذبه های آن علاوه بر چشم انداز های طبیعی زیبا می توان به تخت حصار، قلعه كهنه، مسجد جامع، حمام قدیمی و بنای امامزاده اولیا اشاره كرد.
صنایع دستی رایج در این روستا قالیبافی است و گردشگرانی كه به این خطه سفر می كنند، می توانند از این روستای توریستی كشك، گردو و كشمش، سوغات ببرند.
روستای توریستی «خسرویه» در دامنه رشته كوه زیبای شاه جهان در ‎25 كیلومتری جنوب غربی فاروج در دل دره ای سرسبز، جای گرفته كه این طبیعت سرسبز چشمان میهمانان و گردشگران را خیره می كند.
این روستا از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است و وجود بناهای مذهبی و تاریخی همچون مقبره باباحسین و بی بی از غنای فرهنگی مذهبی این منطقه در ادوار گذشته حكایت دارد.
خسرویه تنها روستای فارسی زبان منطقه است و دره معروف جنگل گردو، دره معروف به بادام، چشمه مردكانلو، آرامگاه شاهزاده عبدالرحمان خرق و امامزاده ˈسلطان جعفر سیاهدشت از جاذبه های سیاحتی و زیارتی آن است.
خسرویه زادگاه عالم ربانی آقانجفی قوچانی نویسنده كتاب معروف سیاحت غرب است.
این روستا دارای رودخانه ای معروف به كال خونی است كه از وسط روستا عبور می كند و روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم كرده است و از دیدنی های منحصر به فرد آن می توان به یخچال طبیعی در ارتفاعات كركان اشاره كرد.
'ˈگلیان' در 23 كیلومتری جنوب شهر شیروان واقع شده و آب و هوای نیمه خشك و سرد كوهستانی دارد كه منجر به غنای زیست محیطی و وفور حیات وحش در منطقه و برخورداری روستا از طبیعتی زیبا و دل انگیز شده است.
از جاذبه های روستای گلیان می توان به چشمه های فراوان اشاره كرد و از مهمترین آن ها چشمه های شیرخان، برزنگ، پیرك، قلعه نو، چشمه موسی و چشمه پاسگاه است كه در این میان چشمه شیرخان و پیرك به علت داشتن آب گوارا و شیرین و آبدهی بالا، مورد توجه است.
غار كافر قلعه از دیدنی های این روستا است و ار نامش پیداست مسكونی بوده و در زمان های گذشته از آن به عنوان پناهگاه استفاده می شده، در پنج كیلومتری جنوب غربی روستای گلیان در قسمت راست دره وسیعی كه راه برزلی از آن می گذرد واقع است.
از اماكن مذهبی روستا می توان به امامزاده گلیان، مسجد قدیمی حاج عبدالله با قدمت 200 ساله، مقبره باباتوكل از مشایخ و عرفای نامی قرن چهارم هجری یاد كرد.
علاوه بر روستاهای گردشگری مذكور، دره های صخره ای و سرسبز روستای مهنان، بازخانه، فیروزه، روستای ییلاقی گلیان، اسطرخی، اسفجیر، حصار، چشمه آب گرم ایوب از جمله روستاهایی مصفایی است و اگر مسافری در مسیر عبور خود از خراسان شمالی از آنها دیدن نكند، فرصتی طلایی را از دست داده است.
چشمۀ آب گرم ایوب، از مجموعه چشمه هایی تشكیل شده كه از دل زمین می جوشد و در سطح زمین جاری می شود، دمای آب چشمه حدود 36 درجه سانتیگراد است.
آب چشمه به شكل یك استخر به مساحت 459 متر مربع و عمق متوسط حدود 5/1 متر است، در حال حاضر اهالی منطقه و مردمی كه از خواص معدنی آن مطلع هستند جهت شنا و تفریح از آن استفاده می كنند.
در فاصله پنج متری این چشمه، چشمه آب سرد قابل شرب قرار دارد كه آب آن از گوشه ضلع شمالی استخر وارد آن می گردد كه به خوبی سردی آب در این قسمت احساس می شود، اطراف استخر به منظور رعایت اصول ایمنی و بهداشتی حصار كشی شده است.

چشمه آبگرم مهمانك
روستای مهمانك در فاصله 6 كیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه و مجاور جاده آسیایی قرار گرفته است، این چشمه از زیر یك كوه آهكی و از چندین نقطه خارج می شود، چشمه در محل به گرموك مشهور است و آب آن جهت مصارف كشاورزی و اغلب برای آبیاری زمین های باغی كه بیشتر محصول آنها انگور است استفاده می شود.
آب چشمه بسیار زلال و شفاف است، طبق تحقیقات محلی در گذشته آب این چشمه بیشتر بوده و همچنین مكانی كه آب خارج می شده در سطحی بالاتر قرار داشته است كه به علت كم آبی های چند سال اخیر كه در این منطقه اتفاق افتاده سطح آب پایین رفته و از میزان آب چشمه نیز كاسته شده است.
به همین دلیل اهالی محل جوشش چشمه را گودتر كرده اند تا آب آسان تر خارج شود، بر اساس بررسی های میدانی مردم معتقدند آب این چشمه شفا بخش است و برای درمان ناراحتی های پوستی و همچنین زخم از گل این چشمه استفاده می كنند، هم مردان و هم زنان در آن شنا می كنند.
داخل آب ماهی هایی كوچك و خاكستری رنگ مشاهده می شود، آب این چشمه برای مردم اهمیت زیادی دارد و علاوه بر جایگاه آیینی در معیشت آنها نقش بارزی دارد.
آب گرم مهمانك یكی از چند چشمه آب گرم استان خراسان شمالی است كه معرفی آن می تواند زمینه تحقیقات بیشتر در زمینه علوم آب و همچنین ورود علاقه مندان را به این مكان گسترش دهد.
بوستان ملی «باباامان» بجنورد واقع در جاده بجنورد - مشهد، یكی از زیباترین و قدیمی ترین بوستان های گردشگری كشور است كه تكیه بر ارتفاعات «باباموسی» دارد و با داشتن فضای نیمه جنگلی، چشمه همیشه جوشان در كنار بارگاه امامزاده باباامان، وجهه ای زیارتی و سیاحتی دارد.
در این تفرجگاه كوهستانی آرامگاهی وجود دارد كه منسوب به اسماعیل فرزند امام موسی كاظم (ع) و مشهور به امامزاده باباامان است.
این بوستان دارای پوشش گیاهی و جنگلی با درختان اقاقیا، چنار، زالزالك، زردآلو، زبان گنجشك و بوته های تمشك وحشی است كه وجود درختان قطور چنار و چشمه هایی در مركز و اطراف آن بر زیبایی خدادادی بوستان افزوده است.
چشمه اصلی باباامان از چهار نقطه درون كوه می جوشد و آب آن به درون استخرهایی وارد می شود كه با اختلاف سطح نسبت به هم ساخته شده تا آبشارهای مصنوعی ایجاد كنند.
آب این چشمه ها جزو دسته آبهای معدنی است كه مصرف آن صفرابر، ملین و تسهیل كننده اعمال گوارشی و دفع كننده سموم است.
در دامنه ارتفاعات بوستان باباامان و در میان درختان انبوه آن تاسیساتی از جمله رستوران، متل، پارك بازی كودكان، نانوایی و نمایشگاههای فصلی صنایع دستی نیز استقرار یافته است.
از دیگر جاذبه های موجود در بوستان باباامان شاخه ای از رودخانه اترك است كه از مجاورت این مكان تفریحی می گذرد و وجود آن باعث شده تا علاقه مندان به ماهیگیری از آن استفاده ببرند.
از دیگر دیدنی های زیبای باباامان، بوستان محصور حیات وحش «پردیسان» است كه در چند سال اخیر به این مجموعه افزوده شده است و در آن بخشی از تنوع گیاهی و جانوری خراسان شمالی یافت می شود.
جانورانی از جمله گوزن زرد، قوچ، میش، قوچ اوریال و آهو كه از گونه های نادر و شاخص جانوری منطقه است برای تكثیر و آشنایی علاقه مندان در این بوستان رها شده است.
بوستان ملی «بش قارداش» یكی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در پنج كیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر بجنورد - اسفراین است كه در ایام تعطیلات، خانواده های زیادی را بسوی خود می كشاند.
بش قارداش واژه تركی به معنی «پنج برادر» است كه بر اساس داستانی تاریخی كه در بین مردم شهر بجنورد رواج دارد، روایتی تاریخی را در دل خود دارد.
بر اساس گفته مردم كه حالتی افسانه ای یافته در روزگاران قدیم، پنج برادر در بجنورد زندگی می‌كرده اند كه به دلیل مخالفت با ظلم و ستم حكمران وقت تحت تعقیب قرار گرفته و پس از فرار از شهر به كوه بش قارداش پناه برده اند.
آنان در این محل برای اختفا از خدا طلب كمك كردند كه در این هنگام پنج سوراخ در كوه ایجاد شد كه برادران به آنها پناه بردند و از محل مخفی شدن آنها چشمه های آب گوارایی جاری شد.
فارغ از این حكایت افسانه گونه، آب چشمه های بش قارداش تا چند سال قبل و پیش از پیدایش خشكسالی‌های متعدد با وجود كاهش همچنان جریان داشت و یكی از منابع آب آشامیدنی شهروندان بجنوردی به شمار می رفت.
چشمه های آب بوستان بش قارداش، سرانجام پس از حفر چند حلقه چاه در مجاورت این منطقه برای تامین و ارتقای كیفیت آب شرب بجنورد كمتر و كمتر شد كه سرانجام و با دستكاری شهرداری بجنورد، منافذ آن بكلی بسته شد و چشمه ها خشكید.
آب چشمه بش قارداش در گذشته نه چندان دور از كوهی سنگی و از پنج شكاف بزرگ و كوچك در پایین كوه بیرون می زد و هم اكنون داغ آب و مسیرهای خروج آب برروی كوه برجای مانده ‌است.
اكنون در این محل تفریحی امكاناتی شامل نمازخانه، استراحتگاه، توقفگاه، سامانه روشنایی در شب، كمپ انتظامی، پست امداد و نجات هلال احمر، آب شرب، سرویس بهداشتی، سوپرماركت و تلفن همگانی دایر و خدمات به مسافران و گردشگران ارایه می شود.

سرچشمه شوقان
در شهر شوقان چشمه زیبا و معروفی به نام سرچشمه شوقان قرار دارد، این چشمه در مجاور یك كوه واقع شده و آب آن از زیر چندین نقطه از شكاف های كوه خارج می شود، آب این چشمه به جهت شرب داخل شهر و كشاورزی مورد استفاده می باشد.
آب این چشمه برای مردم شهر شوقان بسیار مهم است، به این چشمه اعتقاد دارند و به آن نذر می كنند، طبق تحقیقات محلی این چشمه اصلی ترین چشمه منطقه بوده و علت تشكیل شهر شوقان و سكنی گزیدن اهالی در مجاور آن بوده است.
آب این چشمه پس از گذر از باغ و مزارع وارد جوی های شهر شده و فضای سبز شهر را آبیاری می كند، چنار كهنسال شهر شوقان نیز كه در میدان مركزی شهر قرار دارد و در فهرست آثار طبیعی ملی كشور به ثبت رسیده است، از آب این چشمه سیراب می شود.
بخشی از آب سرچشمه شوقان به مصرف آشامیدن شهر شوقان می رسد، در مجموع این چشمه به دلیل بركتی كه برای شهر دارد و باعث تبدیل این مكان به یك منطقه گردشگری شده است، بسیار حائز اهمیت است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به جاذبه های گردشگری روستایی استان می گوید: برای رفاه گردشگران در روستاهای گردشگری منطقه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و توقفگاه ایجاد شده است.
حبیب یزدان پناه می افزاید: حتی در برخی از روستاهای گردشگری این استان مانند دركش زیرساخت های مناسبی برای اطراق مسافران نوروزی در شب نیز فراهم شده است.
وی با بیان اینكه هشت روستای گردشگری در این استان وجود دارد، افزود: 24 منطقه نمونه استان نیز شامل 2 منطقه نمونه ملی و 22 منطقه نمونه گردشگری استانی است.
وی اظهار داشت: بیش از 115 جاذبه گردشگری در این استان شناسایی و تعریف شده است.
استان خراسان شمالی در حدفاصل دو قطب سیاحتی شمال و زیارتی مشهدمقدس واقع شده كه سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می كنند در این استان هشت هزار و 700 جاذبه گردشگری شناسایی شده در حوزه های مختلف وجود دارد.
3007/5132